Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?

Ik ga gewoon mee met deze ontwikkeling.
2 (7.1%)
Ik stap over naar een andere GTK-gebaseerde werkomgeving binnen de Ubuntufamilie.
1 (3.6%)
Ik stap over naar een andere GTK-lichtgewicht als Peppermint OS.
2 (7.1%)
Niks, ik gebruik Lubuntu sowieso al nooit.
18 (64.3%)
Weet ik nog niet.
5 (17.9%)

Totaal aantal stemmen: 27

Poll gesloten: 2016/11/02, 14:27:25

Auteur Topic: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?  (gelezen 6476 keer)

Offline Ramana

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #25 Gepost op: 2016/10/21, 07:32:39 »
Dan ga ik voor een Klokkendoos!  :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #26 Gepost op: 2016/10/21, 10:22:22 »
Ik voorzie dat in de nabije toekomst de 32 bit uitvoering komt te vervallen. Heel veel software wordt enkel nog als 64 bit ontwikkeld.
Dit is een constatering die ik ook zie maar tegelijkertijd ook betreur. Want wij (van De Vrije PC) hebben nog best wel wat machines in voorraad met maar 1 GB. Daar krijg je dus nooit een 64-bit OS op, hoe licht die ook mag zijn. Die machines zijn dan ook eigenlijk afgeschreven.

Een concreet probleem is bv Chrome of Chromium die alleen in 64-bit te verkrijgen is. Wil je bv iets doen met Chromecast dan heb je 1 van die browsers nodig. Dat is ook de reden waarom ik op mijn netboekje van krap 2 GB toch een 64-bit Mate gepropt hebt. Het kan net...

bedenk wel dat 32-bit ARM nog heel erg veel gebruikt word.
zolang we nog niet over zijn op enkel en alleen 64-bit ARM SOC's zal 32-bit nog relevant blijven en in dat geval is t niet veel moeite om de X86 samen met ARM32 te onderhouden.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #27 Gepost op: 2016/10/21, 10:41:43 »
Goedemorgen,

Ik heb hier een lief oud laptopje op Lubuntu draaien. Zo eentje die --forcepae nodig heeft. Merk Jewel (nooit van gehoord)

Maar eigenlijk vind ik de pure bruikbaarheid van zulke machines te gering voor serieus gebruik, afgezet tegen de prijzen van veel betere hardware. Ik bedoel, als ik een i5 Dell laptop kan kopen voor 6 tientjes, waarom zou ik nog moeite doen om oude hardware aan de gang te houden?

Voor mezelf moet de hardware goed draaien op Xubuntu en klaar. Uit nostalgie en voor beperkt of speciaal gebruik beperkte hardware aan de gang houden heeft overigens wel mijn sympathie. Zo heb ik zelf een Dell Inspiron laptopje. Beetje sloom met zijn Atom processortje vergeleken met die i5, maar wel met 4 uur echte accutijd en dat is ook wat waard.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #28 Gepost op: 2016/10/21, 10:59:35 »
Beetje sloom met zijn Atom processortje vergeleken met die i5, maar wel met 4 uur echte accutijd en dat is ook wat waard.

beetje chromebook tegenwoordig haalt dat ook makkelijk. sterker nog ik heb een chromebook met een Tegra Kepler K1 en dat ding gaat makkelijk 8-10 uur op accu.

Offline Nero

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #29 Gepost op: 2016/10/21, 11:38:22 »
Speculaties omtrent Lubuntu 18.04 zijn nogal voorbarig.

Het oudje wat ik reeds vermelde in een ander topic - HP Omnibook 6000 32-bit uit 1999 - wordt nog regelmatig ingezet als foto-kiosk en doet dat uitstekend.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #30 Gepost op: 2016/10/21, 11:41:14 »
Hoi Niekn,

Chromebooks zijn leuke dingen!

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #31 Gepost op: 2016/10/21, 12:54:45 »
Er zijn nog alternatieven hoor, een blokkendoos is soms wat moeilijk voor beginners  :| lol.

Ik denk dat het best is gewoon mee te gaan met de flow, uiteindelijk Unity heeft ook eerst een hoop braaksel over zich heen gehad.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nero

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #32 Gepost op: 2016/10/21, 13:24:19 »
Unity lust ik nog steeds niet. En telkens ik ergens support geeft op Ubuntu/Unity vergroot mijn afkeer hiervan.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #33 Gepost op: 2016/10/21, 15:07:58 »
Unity lust ik nog steeds niet. En telkens ik ergens support geeft op Ubuntu/Unity vergroot mijn afkeer hiervan.

unity is eigenlijk een best wel heel erg goed ontwerp, maar omdat t zo radicaal anders is dan de meeste werkomgevingen is t nogal een cultuurshock voor velen.

Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #34 Gepost op: 2016/10/21, 16:55:49 »
Unity lust ik nog steeds niet. En telkens ik ergens support geeft op Ubuntu/Unity vergroot mijn afkeer hiervan.

unity is eigenlijk een best wel heel erg goed ontwerp, maar omdat t zo radicaal anders is dan de meeste werkomgevingen is t nogal een cultuurshock voor velen.

Je kan voor de gein een keer xfdashboard gebruiken in Xfce. Dan heb je in principe een Gnome shell klone gemaakt.

Voeg i3-hud-menu toe en je hebt de Unity HUD in GTK applicaties erbij.

Dit kan ik laten draaien op een oude laptop met 1 Gb geheugen en een processor en videokaartje uit 2007.

Dan heb je Gnome shell en Unity gecombineerd terwijl het veel minder van je systeem vraagt (je kan natuurlijk ook Mate een beetje omconfigureren en hetzelfde bereiken).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #35 Gepost op: 2016/10/21, 23:06:22 »
Och, ik vind dit wel een interessante ontwikkeling. Zo zie je maar dat in Linux-land geen barriere voor eeuwig is...  ;)

Persoonlijk vraag ik me wel eens af, of die hang naar werkomgevingen niet wat overschat wordt (net zoals ik de factor 'geluk' onderschat acht in de sport voetbal).
Ondanks mijn affiniteit met KDE, zoals mijn avatar al aanduidt, werk ik as we speak op dit moment bv. op een geteisterde laptop met een Cinnamon desktop, en ach, dat heeft ook best wel wat. Dat ' oudere' machines met de uitgebreide gereedschapskist van Linux aan de praat zijn te krijgen vind ik mooi, maar kan je daar algemeen gebruik op een redelijk niveau mee evenaren?  Voor mezelf stel ik wat eisen voor algemeen gebruik. Ik wil graag een fatsoenlijke browser en een fatsoenlijk office-pakket kunnen gebruiken, om maar wat te noemen. Een oude bak zakt dan al snel door de knieen, en dan zal het me worst wezen wat voor bibliotheken er worden gebruikt.

KDE 'light' ? Het interessante van KDE is nu juist, dat je daarin zoveel kan configureren. Je kan die desktop-omgeving zo rustig of wild maken als je zelf wilt, dat is nu juist voor mij de lol ervan. Zelf hou ik ervan, dit zo sober en strak mogelijk te maken, terwijl met enkele desgewenste toetsaanslagen de GUI alle kanten op kan gaan swingen. Maar, dat kan je ook laten. Dat kan nu juist allemaal met KDE... 

Toch vind ik het voornoemde bij Lubuntu een hele interessante ontwikkeling, en ik ben nieuwsgierig naar wat er uit rolt. En als het daar is (*taraataraa*, misschien  moeten we nog een versie verder afwachten) dan gaan we dit eens bekijken. Joh, zullen we de mensen eerst eens een kans geven? ;)

Sorry Pjotr, ik heb de poll niet ingevuld. Iedereen moet dat zelf maar weten, maar ik heb een hekel aan polls...
« Laatst bewerkt op: 2016/10/21, 23:19:28 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ramana

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #36 Gepost op: 2016/10/22, 09:43:58 »
Er zijn niet zo veel QT-gebasserde, niet KDE, distro's.  Juist daarom vind ik het fijn.  QT is een krachtige, stabiele en grafisch ook mooie omgeving. Met LXQT is iets moois te maken. Niet zozeer een minimale KDE, maar b.v. Kwin i.p.v. Openbox.  En vele prima QT (beetje KDE) applicaties.  Plus dat je kunt kiezen hoeveel KDE je er alsnog bij wilt hebben: met of zonder Plasma of (m.i. te zwaar geïntegreerde) dingen als Kwallet en akonadi of Baloo.  Lubuntu wordt m.i. geen lichtgewicht KDE, maar lichtgewicht QT met naar keuze KDE-elementen.  De Manjaro variant van LXQT is prachtig (had alleen moeite om Openbox te vervangen door Kwin, misschien is dat intussen opgelost). Met Kwin heb je b.v. alle 3D desktopeffecten en prachtige thema's, terwijl Kwin niet veel zwaarder is dan Openbox (ok, wel iets).     

Offline RikRik

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #37 Gepost op: 2016/10/22, 10:53:56 »
De pc's die graag willen werken met Lubuntu zijn in mijn omgeving uitgestorven, dus niks, ik gebruik Lubuntu sowieso al nooit.
Op de oude Asus Eee PC ,een mini-laptop, draait Linux Mint xfce prima  ;)

Offline Nero

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #38 Gepost op: 2016/10/22, 12:38:55 »
Ik blijf (kleine, maar irritante) problemen hebben met XFCE die ik in LXDE niet tegen kom. Onder meer het vastnemen van een vensterrand om te verschalen. Ook bv de keyboard-LED indicatie is een manco.

Offline h2o

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #39 Gepost op: 2016/10/22, 14:03:31 »
Onder meer het vastnemen van een vensterrand om te verschalen.
Linker <ALT> + linkermuisknop is verplaatsen.
Linker <ALT> + rechtermuisknop is verschalen.

Er bestaat een linuxdistro die zelfs standaard knoploze vensters gebruikt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HWE64

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #40 Gepost op: 2016/10/22, 14:15:09 »
Ik heb het verschalen gebruikt maar hoe kun je dit terugzetten? Alles is buiten beeld en beweegt met de muis.
Henk

Is al opgelost. Opnieuw opgestart
« Laatst bewerkt op: 2016/10/22, 14:29:00 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #41 Gepost op: 2016/10/22, 15:34:26 »
Natuurlijk vinden jullie mij eigenwijs en dwars, maar ................ dit type ik in Lubuntu-QT !!!!!!
De installatie methode:
1. Installeer de server versie 16.10 (dus zonder desktop en zonder Wifi ondersteuning).
2. type na de restart sudo apt instal lubuntu-qt-desktop, zodra het gevraagd wordt, kiezen voor SDDM voor beeldsschermbeheer.
3. Er komen foutmeldingen van afhankelijkheden, dan type je sudo apt remove sddm-theme-breeze lubuntu-default-settings lubuntu-extra-sessions
4. wanneer het systeem klaar is, dan type je sudo apt autoremove.

Wil je extra software, dan zal je zien, dat vaak ook libdbusmenu-gtk4 meegenomen wordt, volgens mij verlies je dan de voordelen van QT ?
Het bureaublad is zwart, doordat het thema is verwijderd, hier heb ik (nog) geen oplossing voor.

Wat mij opviel:
Firefox en thunderbird zitten er niet meer in, Qupzila is de default browser.
LibreOffice zit er wel in, en als extra PDF viewer qpdfview
Andere programma's (die ik niet ken, als XFCE gebruiker):
lfr-viewer (voor Sony E-book files),  Nomacs, fcitx, JuffEd text editor, nobleNote, Qlipper, QtPass, Quassel IRC, Qtansmission, mpv media player, Muon pakketbeheer, qps (taakbeheer), en nog een paar andere................
Als spel 2048-QT.

En dat heeft deze eigenwijze man op zijn productie laptop gezet (de bovenste van hieronder).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #42 Gepost op: 2016/10/22, 17:28:05 »
MPV media player komt ook mee bij de SMplayer (Frontend) die ik gebruik voor de DVD´s af te spelen .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nero

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #43 Gepost op: 2016/10/24, 12:51:10 »
Linker <ALT> + rechtermuisknop is verschalen.
Toch weer een extra handeling tov LXDE.
... en nog steeds geen oplossing voor de keyboard-LEDs, welke wel standaard bij LXDE zit.