Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)Verwijderen Kubuntu 8.10  (gelezen 2001 keer)

Offline Henk38

  • Lid
(OPGELOST)Verwijderen Kubuntu 8.10
« Gepost op: 2009/02/26, 20:40:54 »
Ik heb naast Windows ME Kubuntu 8.10 geinstalleerd. Nu blijkt dat mij het programma niet bevalt. Ik wil nu dus Kubuntu 8.10 in zijn totaliteit verwijderen. En daarna wil ik op dezelfde PC Ubuntu 8.10 installeren.
Vraag: moet ik eerst Kubuntu volledig verwijderen, zo ja hoe gaat dat het snelst?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 18:45:52 door Henk38 »

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 20:50:06 »
Als je tijdens de installatie van Ubuntu kiest voor handmatig partities indelen kun je de ext3 partities die je hebt gewoon gebruiken. Je kunt dan kiezen om deze te formatteren en als je een aparte /home hebt kun je die gewoon gebruiken zonder formatteren. Je moet dan het aanhechtpunt handmatig opgeven. Dus als je geen aparte /home hebt dan kies je voor de ene ext3 partitie die je hebt voor "/" als aanhechtpunt en als je wel een aparte /home hebt kies je voor de 2e partitie als aanhechtpunt /home (vinkje bij formatteren moet uit staan als je de data wilt houden).

Als er iets niet duidelijk genoeg is moet je het maar aangeven...
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 20:54:03 door eXtreem »
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline ruujan

  • Lid
Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 20:50:35 »
Nee, dat hoeft niet persé, maar ik denk dat het wel het makkelijkst is. Ik ken Windows ME niet zo goed, maar ik neem aan dat er een partitioneringsprogramma in zit, waarschijnlijk fdisk. Daarmee kun je de Kubuntu-partitie weggooien. Tijdens de installatie van Ubuntu kies je dan voor de optie om te installeren in de grootste vrije ruimte.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 20:52:49 »
Nee, dat hoeft niet persé, maar ik denk dat het wel het makkelijkst is. Ik ken Windows ME niet zo goed, maar ik neem aan dat er een partitioneringsprogramma in zit, waarschijnlijk fdisk. Daarmee kun je de Kubuntu-partitie weggooien. Tijdens de installatie van Ubuntu kies je dan voor de optie om te installeren in de grootste vrije ruimte.


Op de manier die je beschrijft is (als hij een aparte /home heeft) de huidige data wel allemaal weg, dus eerst backup maken van wat je wilt houden...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Henk38

  • Lid
Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/27, 07:49:25 »
Bedankt voor jullie hulp. Ik zal het uitproberen. Waarschijnlijk wordt dat pas volgende week. Maar met jullie aanwijzingen moet dat wel lukken.

Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/27, 10:59:24 »
Ik vraag me trouwens af of het wel zo verstandig is op met Windows ME te werken. Het is enorm oud, onstabiel en is niet voor niets bekroond tot het slechtste OS van MS ooit...

Offline Henk38

  • Lid
Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/27, 19:02:40 »
Dat is ook de reden dat ik overstap naar Ubuntu 8.10. Ik heb dat ook op een andere PC en bevalt mij prima. Maar Kubuntu leek mij ook leuk, maar valt mij een beetje tegen. Vandaar dat ik het wil verwijderen.

Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/27, 19:06:27 »
Dat is ook de reden dat ik overstap naar Ubuntu 8.10. Ik heb dat ook op een andere PC en bevalt mij prima. Maar Kubuntu leek mij ook leuk, maar valt mij een beetje tegen. Vandaar dat ik het wil verwijderen.
Het was zeker traag?

Offline track

  • Lid
Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/27, 19:21:51 »
Hoi Henk,

ik vraag mij af waarom je Kubuntu geheel wilt afslopen en daarna Ubuntu opnieuw installeren.

Dat hoeft bij Linux helemaal niet toch ?   Je hoeft maar de Gnome desktop erbij installeren (via he pakketbeheer).
In het vervolg kun je kiezen welke desktop je wil gebruiken.  (zie ook in [het overzicht])

Handleiding: http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingInstalleren?highlight=%28gnome%29%7C%28kubuntu%29
Echt geen probleem dus.

Vriendelijke groet,

track

Re: Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/27, 19:40:39 »
Ik zie dat ik het zelf niet meer hoef te typen :)

Offline Henk38

  • Lid
Re: (OPGELOST)Verwijderen Kubuntu 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/11, 18:48:51 »
Ik ben nog rigoreuzer te werk gegaan. Ik heb gewoon alles er afgehaald. Belangrijke bestanden backup van gemaakt. En vervolgens Ubuntu 8.10 geinstalleerd. Kubuntu 8.10 en Windows ME volledig verwijderd. Moest alles wel verwijderen, want het was een oud beestje met een kleine harde schijf.
Nu draait het geweldig.
Forum lezers bedankt voor jullie hulp.