Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cinnamon direct opstarten in Ubuntu 16.04.1 ( zonder Unity en Gnome )  (gelezen 394 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Wellicht is dit een ingewikkelde vraag.

Na een tijd zoeken, heb ik vandaag besloten om Ubuntu te nemen als distributie, maar dan wil ik graag cinnamon als desktop omgeving.

Cinnamon komt direct mee met Gnome als je het via de terminal installeert.

Eigenlijk vind ik het nu best onhandig. Ik wil graag dat mijn pc automatisch opstart in Cinnamon en ik vind het vervelend dat ik iedere keer apart moet kiezen en mijn wachtwoord in moet voeren. Nu heb ik feitelijk 3 desktop-omgevingen, terwijl ik er maar één wil gebruiken.
( Linux Mint werkt op meerdere terreinen niet direct en dus is Ubuntu voor mij veel prettiger, omdat alles direct werkt na installatie. )

Vanavond probeerde ik Unity te verwijderen en ik wilde daarna Cinnamon installeren. Helaas, ondanks de commando's die ik had gevonden, start hij automatisch weer op in Unity.

a. ) Kan ik Unity echt verwijderen en alleen Cinnamon installeren als default ? ( Ik ga Gnome en Unity toch niet gebruiken. )
b ) Alleen als bovenstaande écht niet lukt; misschien is er wel een mogelijkheid dat hij automatisch in Cinnamon opstart, zonder dat ik steeds een keuze moet maken en in moet loggen ?

Ik ben bang dat ik vanavond mijn tijd heb verspild, maar ik hoop het niet. ;)

p.s.) Welk(e) Unity-versie heeft Ubuntu 16.04.01 ?

« Laatst bewerkt op: 2016/07/25, 03:08:03 door Zonnig »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Cinnamon direct opstarten in Ubuntu 16.04.1 ( zonder Unity en Gnome )
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/25, 06:03:25 »
Bij inlog, daar zou je kunnen kiezen voor de desktop omgeving.
Bij de user instellingen, daar kun je ingeven om automatisch in te loggen, en je desktop omgeving in te geven.
Of unity hier dwars gaat liggen weet ik niet.

Zelf zou ik puur cinnamon schoon installeren, dan heb je niet diverse desktops door elkaar zitten.

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Cinnamon direct opstarten in Ubuntu 16.04.1 ( zonder Unity en Gnome )
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/25, 11:00:55 »
Dag Jan,
Ik ga ervan uit, dat je gebruikersaccount bedoelt...........als ik hier kijk, dan geeft hij aan dat hij mij automatisch aanmeld.
Echter, bij cinnamon / gnome, moet ik wel iedere keer een password intypen en het e.e.a. aanklikken. Daar wil ik juist vanaf.

Ik bedoel dus ook 'Cinnamon' alleen instellen, maar dan wil ik het graag op Ubuntu hebben ( zie boven ). Er is toch geen ubuntu versie die alleen een cinnamon deskomgeving heeft ( zonder Unity en Gnome ) ? Ik bedoel er is toch alleen Mint Cinnamon ( die wil ik juist niet ) ?

update 11.43 ) Heb de volgende website ontdekt. Hierin staat aangegeven dat je wel Unity kan verwijderen en Cinnamon kan installeren ( kan kennelijk zonder mate ), maar ik heb deze info. niet kunnen vinden voor 16.04.1.
http://www.tecmint.com/remove-unity-and-install-cinnamon-and-mate-desktop-in-ubuntu-14-10/
« Laatst bewerkt op: 2016/07/25, 11:45:47 door Zonnig »

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Cinnamon direct opstarten in Ubuntu 16.04.1 ( zonder Unity en Gnome )
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/25, 13:22:07 »
Een toevoeging n.a.v. mijn zojuist geplaatste bericht. Een Youtube filmpje ontdekt waarin wordt verteld hoe je cinnamon kunt installeren ( zonder Gnome dus ). Tot mijn verbazing hoef ik nu niet meer opnieuw in te loggen en kom ik automatisch in Cinnamon.

Hij geeft nu wel wat foutmeldingen, maar verder werkt het.

Indien de foutmeldingen blijven komen, dan zie ik geen andere mogelijkheid, dan om dit weer te verwijderen en Gnome desktop weer te installeren. Ik moet dan weer mijn wachtwoord en een optie aanklikken etc. Misschien is de Gnome-desktop versie ( met Cinnamon - Gnome ), wel de meest stabiele ? Geen idee.

https://www.youtube.com/watch?v=Af6_DIkUwVs

drum

  • Gast
Re: Cinnamon direct opstarten in Ubuntu 16.04.1 ( zonder Unity en Gnome )
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/25, 15:08:46 »
Mss. is deze afgeleide iets voor jou Zonnig: http://www.cubuntu.fr/?q=node/25
https://wiki.ubuntu.com/Cubuntu
« Laatst bewerkt op: 2016/07/25, 15:11:13 door drum »