Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon PIXMA MP640  (gelezen 1198 keer)

Offline Robert9

  • Lid
Canon PIXMA MP640
« Gepost op: 2011/11/07, 17:08:13 »
Ik ben de MP640 in diverse draadjes tegengekomen, maar mijn geval zat er m.i. niet bij... Onnodig te zeggen dat ik een Linux beginner ben.
Samengevat:
De MP640 wordt draadloos gebruikt op mijn Windows netwerkje, staat de hele dag op stand-by (4W) en werkt daar prima.
Het in gebruik nemen met Ubuntu 11.10 lukt niet. Als ik in Systeeminstellingen>Afdrukken kijk krijg ik een venstertje  waarboven staat: Printen - localhost. Nou weet ik om te beginnen niet wat localhost betekent.
In dat venstertje staat een printer-icoon met Canon-PIXMA-MP640, onderaan staat: verbonden met localhost.  Edit: Als het pijltje boven de icoon zweeft komt er: Gedeelde netwerkprinter
Verder staat op de icoon een groen "vinkje" (OK?).
Klik ik de icoon aan dan krijg ik een venster met: Printereigenschappen Canon-PIXMA-MP640 op localhost.
Van belang lijkt mij Apparaat URl: smb://192.168.0.105/MP640  (voor zover ik me herinner heb ik dat zelf ingevuld) en Merk en model: Canon PIXMA MP640 - CUPS+Gutenprint v5.2.7 Simplified
Edit: Bij Printerstatus staat: Inactief
Ik heb met hulp van het forum Samba geïnstalleerd en ik heb verbinding met de Windows-computers. De Windows-computers kunnen (tot nu toe) niet verder komen dan een lege Share map in mijn Ubuntu-laptop...
Zijn deze gegevens voldoende om de vinger op de wonde plek te leggen? Anders wil ik graag weten welke gegevens wél van nut zijn!
Alvast bedankt,
Rob
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 22:08:35 door Robert9 »

Offline Derlan

  • Lid
Re: Canon PIXMA MP640
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/10, 20:51:35 »
Rob,
Door de hocalhost te kiezen gaat je printopdracht door de locale computer naar je printer. Dus b.v. als je je printer aan die locale computer hebt gekoppeld.
Als dit precies is wat je wil dan zit je tot zo ver goed.

Maar wil je je printer als net werk printer gebruiken, en ik neem aan dat je je printer op deze manier wil gebruiken, dan  lijkt het mij beter de bij de installatie van de printers installeren de NETWERKPRINTER te kiezen en dan netwerkpinter zoeken en druk op zoek.
Dat zoeken kan best even duren, dus wacht een poos als dat nodig is, maar bij mij wordt de printen op den duur gevonden en volg daarna wat er wordt voor gesteld.
Dit is de driver instellen en dat heb je al eens gedaan. Lijkt op de installatie van de gutenprinten die je al noemde.
Dat loopt van eigenlijk van zelf.
Ik hoop dat je hier mee verder kan.

Succes, Derlan

Offline Robert9

  • Lid
Re: Canon PIXMA MP640 draadloos, 11.10 ziet hem op localhost?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/11, 10:35:09 »
Beste Derlan,
Bedankt voor je reactie. In feite heb ik niet voor localhost "gekozen", want als ik in systeeminstellingen>afdrukken kies dan staat er boven: Printen-Localhost en onder: Connected to localhost.  Het moet dus kennelijk anders - maar hoe?
Edit:
Al tobbende is me opgevallen dat wat ik ook via system>afdrukken doe, de printer altijd op localhost staat. Als ik daar Netwerkprinter kies dan krijg ik na invullen de kreet "unable to connect to CIFS host". In berichten op het forum staat dat dit de printerpoort is - maar het apparaat is draadloos!
« Laatst bewerkt op: 2011/11/11, 15:14:36 door Robert9 »