Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) internet plots uitgevallen, maar Gmail bleef werken  (gelezen 3044 keer)

jos80

  • Gast
Dag iedereen,

mijn probleem is intussen opgelost, maar door het te posten hoop ik anderen met hetzelfde probleem te helpen.

Zonder dat we iets aan instellingen veranderd hadden, konden we sinds donderdag geen enkele internetsite meer bezoeken, behalve mail.google.com (Gmail). We hebben Telenet als provider met breedband internetverbinding naar een modem en via een Linksys WRT54G router draadloos naar de laptop van mijn vriendin (Firefox 3.0.10 met automatic DHCP configuratie, en Windows besturingssysteem) en via UTP-kabel naar mijn desktop (Firefox 3.0.10, ook automatic DHCP configuratie ingesteld, en Ubuntu 8.10 als besturingssysteem).
Voor elke site die we bezochten kregen we de melding: " De verbinding met de server werd geherinitialiseerd tijdens het laden van de pagina. De netwerklink werd onderbroken tijdens het onderhandelen over de verbinding " en mijn vriendin: " Adres niet gevonden. Firefox kan de server op www.xxxxxx.com niet vinden. ".
Het gekke was, mijn vriendin kon wel nog haar Gmail lezen en berichten versturen, maar als ik op mijn desktop naar mail.google.com ging verscheen onderaan "verbinden - verbonden - verbinden met mail.google.com" en na enkele seconden " De verbinding met de server werd ... ".
Door even in te loggen op de router bleken we een normaal IP-adres te krijgen.
Als ik dan de router wegliet en de modem rechtstreeks met een UTP kabel met ofwel de laptop ofwel de desktop verbond, bleven de problemen dezelfde (maar op de laptop kon mijn vriendin nog steeds haar mail checken). Ook na een reset van de modem bleef dit probleem.
We telefoneerden naar Telenet, maar de verbinding naar de modem zou ok zijn. Maandag dan eens bij Telenet langsgegaan, oude modem geruild voor een nieuwe, maar probleem bleef. Ook TV-datasplitter als eens vervangen.

Dinsdagavond kregen we echter volgende mail van Telenet:
Wij hebben uw modem getest. Die blijkt echter perfect te werken.

Wel merkte we op dat u 80 % van uw maandelijks volume heeft opgebruikt, normaal gezien krijgt u dan een telemeter herinneringspagina te zien. Op dit moment is er een storing in het systeem dat deze pagina voorziet. Het is mogelijk dat dit de oorzaak is van uw internet probleem.

We hebben de modem terug op de volledige snelheid geplaatst ipv deze telemeter herinneringspagina te laten weergeven. Uw internet verbinding zal nu terug normaal functioneren.


En inderdaad, alles opgelost  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/01, 14:01:21 door jos80 »

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: internet plots uitgevallen, maar Gmail bleef werken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/01, 14:06:45 »
Da's zoiets waar je je onnozel naar kan zoeken en buiten je eigen handelen omgaat :)
Tof hé, die datalimieten, precies of we nog in het stenen tijdperk zitten ten opzichte van de rest van de wereld...

Wat ik niet snap:
Citaat
We hebben de modem terug op de volledige snelheid geplaatst ipv deze telemeter herinneringspagina te laten weergeven
Bij een herinnering wordt de snelheid toch niet teruggeschroeft? Waarom hebben ze dan de volledige snelheid terug gezet?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: (OPGELOST) internet plots uitgevallen, maar Gmail bleef werken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/01, 14:08:39 »
Nog steeds datalimieten in België ???

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: (OPGELOST) internet plots uitgevallen, maar Gmail bleef werken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/01, 14:09:50 »
Wat had je gedacht?
€43/mnd voor 25GB (Telenet)
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

jos80

  • Gast
Re: (OPGELOST) internet plots uitgevallen, maar Gmail bleef werken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/01, 14:14:42 »
Scormen, dat van die teruggeschroefde snelheid snap ik ook niet. En ook niet waarom Gmail wel bleef werken.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: (OPGELOST) internet plots uitgevallen, maar Gmail bleef werken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/01, 14:19:23 »
Misschien omdat Gmail rechtstreeks via een beveiligde verbinding verloopt.
Of heb je in Gmail misschien de applicatie geactiveerd wat ervoor zorgt dat je met Gmail offline kan werken?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

jos80

  • Gast
Re: (OPGELOST) internet plots uitgevallen, maar Gmail bleef werken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/01, 14:32:24 »
Even gecheckt, maar offline modus is niet geactiveerd (via instellingen - labs - offline - uitschakelen is aangevinkt).

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: (OPGELOST) internet plots uitgevallen, maar Gmail bleef werken
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/01, 14:36:48 »
Dan zal het wellicht te maken hebben met de beveiligde verbinding van Gmail.
Kan je eventueel nog navragen bij Telenet :)
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog