Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?  (gelezen 1759 keer)

ronald86

  • Gast
Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?
« Gepost op: 2009/09/20, 20:36:21 »
Hallo,

Ik heb een erg stomme fout gemaakt namelijk mijn harde schijf verwijderd bij de installatie van de nieuwe ubuntu.

Wie kan mij helpen hoe ik dit ongedaan kan maken? Ik zit de hele avond al tezoeken maar ik kan er maar niet uit komen! Ik ben ook verder niet bekend met ubuntu.

Met windows xp wat ik had was ook wat fout gegaan mijn vriendin had per ongeluk NTRLD verwijderd en ik kon niet meer opstarten in windows. Toevallig laatst van een vriend ubuntu gekregen en ging even kijken en dan beviel wel. Tot ik hem ging installeren. Ik had al van alles geprobeerd met het bepalen van de schijf verdeling maar niks lukte toen dacht ik stom na van dan moet het vast zo... :|

Wie kan mij helpen staan erg veel belangrijke dingen op!
javascript:void(0)
Met vriendelijke groet,

Ronald


Offline track

  • Lid
Re: Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/20, 20:52:48 »
Hoi Ronald,

welkom op het forum !

Jouw probleem is duidelijk iets voor de  testdisk .
Laat ed schijf gewoon met rust.  Haal elders de  testdisk live-CD binnen
en zet de boel daarmee weer recht.

Je kunt het ook gewoon hier zien: 
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/recovery-externe-hdd/msg476210/#msg476210

Vriendelijke groet,

track

Re: Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/20, 20:56:04 »
Je bedoelt dat je de Windows-partitie hebt verwijderd (een harde schijf moet je toch echt zelf uit de computer halen om hem te verwijderen)? Als dat is gebeurd, kun je inderdaad testdisk proberen om de verloren partitie te herstellen.

Een dualboot maken is trouwens allesbehalve moeilijk, gewoon de optie "Installeer ze naast elkaar" kiezen en de ruimte verdelen met het schuifbalkje ;)

Offline ivo

  • Lid
Re: Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/20, 21:03:18 »
Hoi Ronald,

welkom op het forum !

Jouw probleem is duidelijk iets voor de  testdisk .
Laat ed schijf gewoon met rust.  Haal elders de  testdisk live-CD binnen
en zet de boel daarmee weer recht.

Je kunt het ook gewoon hier zien: 
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/recovery-externe-hdd/msg476210/#msg476210

Vriendelijke groet,

track

In het uitzonderlijke geval dat je nog zo'n disk hebt, zou je voor je aan de slag gaat nog een kopie (met 'dd') kunnen maken van je vernaggelde disk. Dan kun je het in ieder geval meerdere keren proberen, mocht het (en dat gaat het) niet meteen goed gaan.

Ik weet niet of Ronald gelukkiger wordt door het lezen van de link die je vermeld.
Er wordt nog geen [OPGELOST] gezien.....
Ik denk dat het van geval verschillend is wat de resultaten van die reddingsoperaties zijn.
Helaas zijn er in dit soort situaties maar weinig opties; gewoon proberen te redden wat er te redden valt.


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline track

  • Lid
Re: Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/20, 21:31:27 »
Nou, ook al staat er geen "opgelost" achter is de kans voor Ronald om het Win..
te herstellen gewoon uitstekend.  En op mijn link heb ik even een makkelijke handleiding
gevonden...

En als de Win.. weer hersteld is zal je voor de zekerheid nog een chkdsk op Win.. draaien
en dan kun je de Win..-partitie rechtstreeks met  gparted  verkleinen.
Dan hoef je maar Uby naar de vrije ruimte installeren en je bent klaar.

... dat was (en is nog steeds) mijn voorstel.

track

ronald86

  • Gast
Re: Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/21, 00:18:09 »
Bedankt voor de informatie!! Helaas kom ik er nog steeds niet uit...Ik heb het programma gedownload maar ik weet geeneens hoe ik hem moet openen?!?! Ben al weer tijdje aan het matteren.

Kan iemand mij het mischien precies uitleggen? Ik word langzamerhand een beetje  :o

Alvast bedankt! MVG. Ronald Ott

Offline track

  • Lid
Re: Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/21, 00:36:27 »
Dat begrijp ik wél dat het vermoeiend is ...
Maar het gaat er om jouw bestanden te redden en daar zal je liever geen foutje maken.

Heb je nu het programma (een .deb-bestand van enkele kB) of de  testdisk-CD (een .iso-bestand van 100MB)
binnen gehaald ?  Het is de bedoeling dat je de CD hebt, die .iso van ±100MB dus. (zit mede op de gparted- live-CD)
Het link is: 
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.4.6-1/gparted-live-0.4.6-1.iso/download

En dat je die op een CD brandt, net als je het bij de Uby- CD al gedaan hebt.  Met die herstel-CD start je dan op.
Er zal een menu zijn waar je die "testdisk" kunt kiezen.  Verder kun je dan best de instructies van de  testdisk-wiki volgen:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

track

ronald86

  • Gast
Re: Stomme fout installatie ubuntu 9,04 wie kan mij helpen?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/21, 19:48:34 »
Bedankt!! ik ga er morgen even mee aan de slag

dan heb ik er genoeg tijd voor ;)

Groetjes Ronald