Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen  (gelezen 1904 keer)

tonboelens

  • Gast
Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Gepost op: 2007/02/21, 19:52:45 »
Beste mensen,

Iedere keer als ik een Gnome-sessie begin (ik werk met Ubuntu Edgy) wordt ongevraagd  de filebrowser opgestart en soms ook andere programma's waar ik de vorige dag(en) mee gewerkt heb. Als ik dan bij System, Preferences, Sessions ga kijken bij de programma's die automatisch opgestart worden, staan die er niet bij, wel enkele andere,  zoals update-notifier en gnome-volume-manager. Nu ben ik er gisteren weer mee bezig geweest en wat denk je? Nu wordt dat Sessions-dialoogje ook iedere keer ongevraagd opgestart bij het inloggen.

Iemand een tip hoe ik hier vanaf kom?

Groetjes,

Ton

Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/18, 22:37:38 »
Ook bij mij komt ook het opstartvenster van de  Gnome-filebrowser tevoorschijn bij het starten.

Het is allemaal begonnen nadat ik via Synaptic de Opstart-Manager wou installeren. (Startupmanager1.9.11-1)
Ik kreeg toen volgende fout :
E: /var/cache/apt/archives/acroread_9.1.0-7intrepid1_i386.deb: poging tot overschrijven van `/usr/share/man/man1/acroread.1.gz', wat ook in pakket acroread-debian-files zit

Houden beide zaken verband met elkaar ?
Moet/kan ik iets doen om de fout recht te zetten ?
Hoe krijg ik dat 'Gnome-filebrowser'-venster weg bij de opstart ?

Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/19, 11:44:47 »
Hallo

@tonboelens;

Soms blijft er een opstartlijkje ergens liggen en wel hier;
Open je bestandsbeheerder en doe ctrl+h (verborgen files zichtbaar)
ga naar de .gnome2  map
haal het bestandje session weg.
Na uit en inloggen (of ctrl+alt+backspace) worden ze niet meer
opgestart.

Groeten Gerrit

edit; zal ook wel werken voor den boete; alleen weet ik niet wat er precies verminkt is
geraakt inzake je paketten

hmm ik zie nu pas, dat het originele topic al wel een beetje belegen is dus alleen voor den boete
dus  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/19, 11:53:37 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/19, 11:58:32 »
Bij het afsluiten kan je kiezen voor sessie bewaren, dit moet je dus niet doen !
Met sessie bewaren, start hij de volgende keer alles op, dat op het moment van afsluiten aan stond!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/19, 12:06:37 »
@ Ron

Dat klopt, soms wil men dit ook, alleen als je daar eens mee gespeeld hebt,
daarna die optie weer heeft uitgezet, zie je soms toch stiekeme dingen gebeuren.
En dan is die session weggooi optie wel een laatste redmiddel.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/19, 20:58:53 »
Hallo mrGee en Ron en eventuele anderen,

Het bestandje met de naam 'session' is niet in de verborgen map .gnome2 aanwezig.
Dat varkentje is dus nog niet gewassen, ik krijg nog steeds het venster van Gnome File Browser bij de opstart.
Het verschijnt op het moment dat ook mijn desktop zich aan het vormen is, en verdwijnt weer als de opstartprocedure achter de rug is.

Toch ook positief nieuws : het probleem van de foutmelding is opgelost.
De foutmelding was : E: /var/cache/apt/archives/acroread_9.1.0-7intrepid1_i386.deb: poging tot overschrijven van `/usr/share/man/man1/acroread.1.gz', wat ook in pakket acroread-debian-files zit
Vandaag zag ik bij het updaten dat diezelfde fout verscheen bij het updaten van 'acroread_9.1.0...
Daarop heb ik via synaptic het programma 'acroread' verwijderd en de fout was weg.
Opnieuw installeren heb ik niet gedaan, want ik zie het nut van 'acroread' niet in omdat ik PDF's bekijk met 'Documentviewer'.

Groeten,
Frankie (Den Boete)
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/19, 21:09:46 »
Het bestandje met de naam 'session' is niet in de verborgen map .gnome2 aanwezig.
Dat is ook iets dat je moet aanklikken wanneer je afsluit, gewoon een optie dus ...........
Het zit niet in alle versies, maar een controle is simpel.

Optie: Wanneer je eerst alle programma's afsluit, en dan je PC pas uitzet, hoe start hij dan de volgende keer op ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/19, 22:44:06 »
Inderdaad; bij mij was het opgetreden in een 8.04 install, nadat ik eenmalig een vinkje bij;
onthoudt welke programma's zijn opgestart bij uitlog,  bij de sessie opties had gegeven, maar
na vinkje weghalen en afsluiten van alle actieve progjes bleef er steeds 1 toch opstarten,
na verwijdering van session was dat ook over.
Misschien dat dat in 8.10 weer ergens anders bij staat. Kijk anders eerst bij; voorkeuren-sessies
of daar alles naar wens staat.
In mijn andere 8.04 install, waar nog nooit die vink werd toegevoegd, staat die session file er ook niet bij, vandaar

Groeten Gerrit


 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/20, 14:00:14 »
Optie: Wanneer je eerst alle programma's afsluit, en dan je PC pas uitzet, hoe start hij dan de volgende keer op ?
Hij start normaal op, behalve dan dat ene venstertje van de Gnome File Browser

...Kijk anders eerst bij; voorkeuren-sessies, of daar alles naar wens staat.
In mijn andere 8.04 install, waar nog nooit die vink werd toegevoegd, staat die session file er ook niet bij, vandaar
Bij voorkeuren-sessies heb ik het volgende gevonden :
- Tabblad opties : onthouden welke programma's opgestart zijn als ik uitlog.   Staat niet aangevinkt.
- Tabblad programma's starten : hier staat 'Gnome-introvenster' aangevinkt, (geen omschrijving). Mogelijks is dit de dader, maar ik verwijder de vink niet voor ik weet wat de impact is. Hoe zit dat bij jullie ?

Alvast bedankt,
Frankie
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/20, 15:21:15 »
wat je kunt doen is nadat hij is opgestart het ongewenste venster afsluiten, dan een vinkje zetten bij voorkeuren->sessies  -> Tabblad opties : onthouden welke programma's opgestart zijn als ik uitlog.

En dan afsluiten en weer opstarten. Ga na de reboot direct naar  voorkeuren->sessies  -> Tabblad opties en haal  het vinkje weg als het er nog staat.
Daarna zou het opgelost moeten zijn.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/20, 17:25:57 »
wat je kunt doen is nadat hij is opgestart het ongewenste venster afsluiten, dan een vinkje zetten bij voorkeuren->sessies  -> Tabblad opties : onthouden welke programma's opgestart zijn als ik uitlog.

En dan afsluiten en weer opstarten. Ga na de reboot direct naar  voorkeuren->sessies  -> Tabblad opties en haal  het vinkje weg als het er nog staat.
Daarna zou het opgelost moeten zijn.

Het venster hoef ik niet af te sluiten, het verdwijnt vanzelf, het is een opstartvenster van de Gnome File Browser. Het doet ook geen kwaad, want alles werkt. Alleen stoort het mij omdat het er vroeger niet was.

De tip via voorkeuren->sessies,... bracht geen oplossing.

Toch bedankt hoor
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/20, 17:51:10 »
Is het niet zo dat de bureaublad-achtergrond met zijn iconen ook draaien onder het nautilus proces? Het ligt me namelijk bij dat wanneer je nautilus laat crashen (door bv een directory met een paar duizend foto's te openen met miniatuurweergaven) en vervolgens nautilus probeert te starten, dat deze ook even naar voren komt en direct weer afsluit waarna vervolgens de iconen weer terug verschijnen op het bureaublad...

Ik kan me voorstellen dat dit een beetje vertraagd gaat (misschien erg veel op het bureaublad staan) en dat dit daardoor nu zichtbaar in beeld gebeurt ipv in de achtergrond...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline lizardman

  • Lid
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/20, 18:39:00 »
Klopt, het bureaublad loopt bij Gnome onder Nautilus. Het is eigenlijk een speciale map.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/20, 19:30:15 »
Staan er misschien veel of grote bestanden op je bureaublad?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: Vensters worden ongevraagd geopend bij inloggen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/22, 17:45:12 »
Op mijn bureaublad staan 19 starters, en de snelkoppelingen naar mijn schijven.
Don't limit your challenges, challenge your limits.