Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?  (gelezen 4999 keer)

Offline profk

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Gepost op: 2008/10/06, 14:44:50 »
Hallo allemaal,
ik gebruik met veel genoegen HH (ubuntu 8.04) en lees dat er een nieuwe versie 8.10 gaat komen. Mijn vraag is: loopt installatie van die versie via de update manager, moet ik het zelf doen of helemaal niet aan beginnen?
Hans

Offline mp

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/06, 14:49:19 »
Dat kun je idd via de update manager doen, maar velen op dit forum raden aan om toch maar een clean install te doen: net zoals je 8.04 (waarschijnlijk) hebt geïnstalleerd: .iso branden en installeren.

Maar als alle hardware werkt onder 8.04, zou ik er zeker nog een tijdje bij blijven. Het is een LTS-versie, en die is superstabiel en degelijk.

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/06, 15:05:38 »
Citaat van: profk
Hallo allemaal,
ik gebruik met veel genoegen HH (ubuntu 8.04) en lees dat er een nieuwe versie 8.10 gaat komen. Mijn vraag is: loopt installatie van die versie via de update manager, moet ik het zelf doen of helemaal niet aan beginnen?
Hans
Het gaat inderdaad via de update manager. Dat zou goed moeten verlopen. Je kan ook een paar dagen wachten na 8.10 uit is, om te zien of het bij andere mensen probleemloos verloopt.
Je kan ook naar een Ubuntu release party gaan met je computer als je met vragen zit of onzeker bent. Dan wordt je zeker vakkundig geholpen en wordt het zelfs als je dat wenst voor je gedaan. Wel raad ik je aan om voor alle zekerheid van al je data eerst te backup maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/06, 15:14:04 »
Citaat van: mp
Dat kun je idd via de update manager doen, maar velen op dit forum raden aan om toch maar een clean install te doen: net zoals je 8.04 (waarschijnlijk) hebt geïnstalleerd: .iso branden en installeren.

Maar als alle hardware werkt onder 8.04, zou ik er zeker nog een tijdje bij blijven. Het is een LTS-versie, en die is superstabiel en degelijk.
+1

Als alles lekker werkt onder 8.04, dan zou ik beslist *niet* overstappen op 8.10. Waarom zou je?

8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/06, 15:41:22 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: mp
Dat kun je idd via de update manager doen, maar velen op dit forum raden aan om toch maar een clean install te doen: net zoals je 8.04 (waarschijnlijk) hebt geïnstalleerd: .iso branden en installeren.

Maar als alle hardware werkt onder 8.04, zou ik er zeker nog een tijdje bij blijven. Het is een LTS-versie, en die is superstabiel en degelijk.
+1

Als alles lekker werkt onder 8.04, dan zou ik beslist *niet* overstappen op 8.10. Waarom zou je?
bij loopt 8.04 perfect, maar toch ga ik 8.10 installeren, gewoon uit nieuwsgierigheid, kben heel beniewd naar nieuwe versies van software, en de tabblad support van gnome 2.24 ga ik ook heel intensief gebruiken.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/06, 15:48:12 »
Citaat van: tiemenhakvoort
Citaat van: pjotr123
Citaat van: mp
Dat kun je idd via de update manager doen, maar velen op dit forum raden aan om toch maar een clean install te doen: net zoals je 8.04 (waarschijnlijk) hebt geïnstalleerd: .iso branden en installeren.

Maar als alle hardware werkt onder 8.04, zou ik er zeker nog een tijdje bij blijven. Het is een LTS-versie, en die is superstabiel en degelijk.
+1

Als alles lekker werkt onder 8.04, dan zou ik beslist *niet* overstappen op 8.10. Waarom zou je?
bij loopt 8.04 perfect, maar toch ga ik 8.10 installeren, gewoon uit nieuwsgierigheid, kben heel beniewd naar nieuwe versies van software, en de tabblad support in nautilus van gnome 2.24 ga ik ook heel intensief gebruiken.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline Kees3

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/06, 16:22:42 »
8.04 gaat voor zover ik weet NIET automatisch over naar 8.10, standaard staat een LTS versie volgens mij namelijk zo ingesteld dat hij alleen upgrade naar een volgende LTS versie. Je zult dan eerst in de voorkeuren van Synaptic aan moeten passen dat je wilt upgraden naar elke versie.

Offline Dave

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/06, 17:00:09 »
geen enkele versie doet automatisch een upgrade, ziet alleen de melding en de mogelijkheid om te klikken voor de upgrade.

Offline profk

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/06, 20:36:27 »
Citaat van: pjotr123
Als alles lekker werkt onder 8.04, dan zou ik beslist *niet* overstappen op 8.10. Waarom zou je?
Kijk, dat begrijp ik niet, vandaar mijn vraag op dit forum.
Ik had begrepen dat het verstandig was de updates te draaien, voor nieuwe versies van software, kernels, veiligheids-issues en zo. Waarom is 8.10 dan iets anders? Gaat dat verder dan alleen update, is een upgrade naar 8.10 zo veel zwaarder dan 8.04 update, is 8.10 niet LTS? Wat is het risico? Dat soort vragen.
Alvast bedankt!

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/06, 20:52:09 »
LTS is long term support,, dus voor langere tijd ondersteund met updateś.

voor de desktop versie is dit drie jaar.

updateś zijn updateś, een upgrade is als van XP naar vista gaan [ongeveer].

8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/06, 21:33:41 »
even proberen:

8.04 is een LTS versie. Deze wordt dus langere tijd ondersteund en zeker ook voorzien van belangrijke updates. Er is alles aan gelegen om deze versie stabiel, maar ook safe te houden. Als je dus nu heel tevreden bent met 8.04, je systeem draait perfect en je wilt geen risico's nemen, dan kun je voorlopig bij deze versie blijven en kun je de kat uit de boom kijken hoe 8.10 zich ontwikkeld.

8.10 is een belangrijke upgrade. Allerlei pakketten worden aangepakt. Hardware wat nog niet goed werd ondersteund kan nu opeens wel goed werken. En het is wel eens gebeurd na een upgrade, dat hardware die wel werkte, opeens niet meer werkt. Ook zal men het uiterlijk wat veranderen. En zo af en toe zal er een update bij zitten die wat minder goed uitpakt. Je loopt wat meer risico op een minder werkend systeem. Iedere versie heeft naar mijn smaak een aanloopje nodig gehad.

Ben je nu dus heel tevreden, is het niet echt nodig en ben je afhankelijk van je PC, wacht dan een poosje of blijf bij 8.04! :)

mickvdv

  • Gast
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/06, 22:02:13 »
Ik installeer 8.10 naast 8.04 dan heb ik wat om op terug te vallen als het niet werkt. Meestal ga ik pas na een halve maand een nieuwe versie installeren, dan zijn alle kinderziektes eruit gehaald. (net zo iets als wachten op een service pack bij windows alleen dan een paar maanden sneller:P)

Mickvdv

Offline ivo

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/06, 22:31:37 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: mp
Dat kun je idd via de update manager doen, maar velen op dit forum raden aan om toch maar een clean install te doen: net zoals je 8.04 (waarschijnlijk) hebt geïnstalleerd: .iso branden en installeren.

Maar als alle hardware werkt onder 8.04, zou ik er zeker nog een tijdje bij blijven. Het is een LTS-versie, en die is superstabiel en degelijk.
+1

Als alles lekker werkt onder 8.04, dan zou ik beslist *niet* overstappen op 8.10. Waarom zou je?
Hey Pjotr,

Waarom ben je zo stellig? Juist vanwege de LTS? Stap jij zelf ook niet over?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Hanssun

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/07, 09:04:44 »
Citaat van: mickvdv
Ik installeer 8.10 naast 8.04 dan heb ik wat om op terug te vallen als het niet werkt. Meestal ga ik pas na een halve maand een nieuwe versie installeren, dan zijn alle kinderziektes eruit gehaald. (net zo iets als wachten op een service pack bij windows alleen dan een paar maanden sneller:P)

Mickvdv
+1

ik ga dat ook zo doen en als het mij bevalt dan stap ik helemaal over naar 8.10.

Gr Hans,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/07, 13:00:32 »
Citaat van: ivo
Citaat van: pjotr123
Citaat van: mp
Dat kun je idd via de update manager doen, maar velen op dit forum raden aan om toch maar een clean install te doen: net zoals je 8.04 (waarschijnlijk) hebt geïnstalleerd: .iso branden en installeren.

Maar als alle hardware werkt onder 8.04, zou ik er zeker nog een tijdje bij blijven. Het is een LTS-versie, en die is superstabiel en degelijk.
+1

Als alles lekker werkt onder 8.04, dan zou ik beslist *niet* overstappen op 8.10. Waarom zou je?
Hey Pjotr,

Waarom ben je zo stellig? Juist vanwege de LTS? Stap jij zelf ook niet over?
Ik stap niet over, nee.... Geen reden. Waarschijnlijk ga ik pas over bij de volgende LTS, in april 2010. Iets later zelfs, in juni of juli 2010, denk ik, want dan is de eerste reeks updates al voorhanden.

LTS is mede gericht op de zakelijke markt, dus extra stabiel en betrouwbaar. De tussenliggende versies zijn wat experimenteler en dus mogelijk wat minder stabiel.

Ik heb hier in huis drie bureaucomputers. Die bureaucomputers zijn de werkpaarden, de productiemachines, die moeten het gewoon altijd doen, zonder gezeur of gedoe. Het enige onderhoud aan deze vrachtwagendiesels moet zijn het verwerken van de updates. Ze moeten opzitten, bek houden en pootjes geven. LTS is prima geschikt daarvoor.

Maar ik heb ook nog een flaptop. Die flaptop is mijn speeltuin; daar experimenteer ik mee. Op dit moment is-ie tienvoudig opstartbaar (10 besturingssystemen); daar is natuurlijk nog wel een plekje op te vinden voor 8.10. Maar Intrepid Ibex blijft voor mij een speeltje.... Niet meer.

8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/07, 14:58:22 »
Ik ga wel over met deze laptop naar 8.10. Maar ik wacht inderdaad eerst even af voor ik over ga, hopelijk nog voor de release party. Want dan ik daar ook laten zien hoe goed 8.10 op mijn laptoppie werkt, en anders moet ik 8.04 daar maar laten zien.

Offline lordnoid

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/07, 15:46:51 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: ivo
Citaat van: pjotr123
+1

Als alles lekker werkt onder 8.04, dan zou ik beslist *niet* overstappen op 8.10. Waarom zou je?
Hey Pjotr,

Waarom ben je zo stellig? Juist vanwege de LTS? Stap jij zelf ook niet over?
Ik stap niet over, nee.... Geen reden. Waarschijnlijk ga ik pas over bij de volgende LTS, in april 2010. Iets later zelfs, in juni of juli 2010, denk ik, want dan is de eerste reeks updates al voorhanden.

LTS is mede gericht op de zakelijke markt, dus extra stabiel en betrouwbaar. De tussenliggende versies zijn wat experimenteler en dus mogelijk wat minder stabiel.

Ik heb hier in huis drie bureaucomputers. Die bureaucomputers zijn de werkpaarden, de productiemachines, die moeten het gewoon altijd doen, zonder gezeur of gedoe. Het enige onderhoud aan deze vrachtwagendiesels moet zijn het verwerken van de updates. Ze moeten opzitten, bek houden en pootjes geven. LTS is prima geschikt daarvoor.

Maar ik heb ook nog een flaptop. Die flaptop is mijn speeltuin; daar experimenteer ik mee. Op dit moment is-ie tienvoudig opstartbaar (10 besturingssystemen); daar is natuurlijk nog wel een plekje op te vinden voor 8.10. Maar Intrepid Ibex blijft voor mij een speeltje.... Niet meer.
Betekent dat ook dat je documentatie tot 10.04 niet geupdate gaat worden naar nieuwe versies?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/07, 15:50:24 »
Citaat van: lordnoid
Betekent dat ook dat je documentatie tot 10.04 niet geupdate gaat worden naar nieuwe versies?
Goeie vraag.... Dat weet ik nog niet. Het was een enorme klus...

8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/07, 15:55:41 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: mp
Dat kun je idd via de update manager doen, maar velen op dit forum raden aan om toch maar een clean install te doen: net zoals je 8.04 (waarschijnlijk) hebt geïnstalleerd: .iso branden en installeren.

Maar als alle hardware werkt onder 8.04, zou ik er zeker nog een tijdje bij blijven. Het is een LTS-versie, en die is superstabiel en degelijk.
+1

Als alles lekker werkt onder 8.04, dan zou ik beslist *niet* overstappen op 8.10. Waarom zou je?
Nieuwe kernel en
Wegens Fatsoenlijke ATI Drivers.

Bron: http://blog.qa.ubuntu.com/node/10

Maar voornamelijk ATI Drivers.

Offline Dave

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/07, 18:00:53 »
Die stabiliteit van de laatste LTS versie ben ik niet van overtuigd geraakt vandaar nog steeds 7.10 hier.
Met name wat problemen met FF3 en de multimedia gaf me te weinig overtuiging.
Wat mij betreft was 7.10 de LTS geworden dus :-))

Offline merijn

  • Lid
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/31, 22:30:16 »
Citaat van: Dave
Die stabiliteit van de laatste LTS versie ben ik niet van overtuigd geraakt vandaar nog steeds 7.10 hier.
Met name wat problemen met FF3 en de multimedia gaf me te weinig overtuiging.
Wat mij betreft was 7.10 de LTS geworden dus :-))
Ik vond Dapper de eerste Ubuntu LTS versie minder goed dan Hardy Heron,dus heb daarna wel de halfjaarlijkse updates van Ubuntu binnengehaald tot Hardy uitkwam,nu werk ik dus naar alle tevredenheid met hardy.
Deze LTS versie vind ik wel een echt goede vooruitgang ten opzichte van Dapper.
Nu hoop ik dus tot de volgende LTS versie met Hardy voort te kunnen.

8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/31, 23:43:07 »
Ik volg de raad van pjotr ik heb liever een stabiel systeem om te werken. Op mijn hobby PC heb ik Fedora Mandriva en CentOS dus daar kan 8:10 wel bij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/31, 23:49:38 »
Ik heb zelf voorlopig behoorlijk wat gedonder met 8.10, op de speeldoos (tienvoudig opstartbare flaptop). 8.10 is *beslist* nog niet geschikt voor een werkpaard. Die heeft nog vele megabytes aan updates nodig.

Ik steek er voorlopig even geen tijd meer in, en start op de speeldoos liever 8.04 op of openSUSE 11.0. Heerlijk, wat werken die toch lekker.  :-)

8.04 - gaat die automatisch over naar 8.10?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/01, 00:12:45 »
Citaat van: pjotr123
Ik heb zelf voorlopig behoorlijk wat gedonder met 8.10, op de speeldoos (tienvoudig opstartbare flaptop). 8.10 is *beslist* nog niet geschikt voor een werkpaard. Die heeft nog vele megabytes aan updates nodig.

Ik steek er voorlopig even geen tijd meer in, en start op de speeldoos liever 8.04 op of openSUSE 11.0. Heerlijk, wat werken die toch lekker.  :-)
Dan wacht ik er ook nog even mee tot de nodige updates zijn geweest ik ga vanavond spelen met Mandriva 2009 (Gnome) :lol