Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma maken?  (gelezen 1841 keer)

Programma maken?
« Gepost op: 2013/03/30, 14:45:36 »
Oke het klinkt misschien een beetje dom en een raar idee (maar ja elke gek heeft zo zn gebrek)

Ik wil graag een soort van blog maken die je kan downloaden zoals je op android bijv nu.nl hebt kan je die downloaden, Dus ik wil een soort interactief programma maken die je dan kan downloaden misschien iemand die weet welke taal ik nodig heb en welke programma`s misschien?
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Re: Programma maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/30, 15:35:55 »
Android-programma's schrijf je in Java.

Meer informatie: http://developer.android.com/sdk/index.html
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Programma maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/30, 15:38:04 »
nee ik wil het niet voor android gewoon voor linux windows en zo!?
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Re: Programma maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/30, 16:08:45 »
Sorry, ik snap niet juist wat je wilt doen?

Wil je een blog maken? Waarom neem je dan niet een kant-en-klaar pakket zoals WordPress?

Wil je een applicatie op de desktop? Kijk dan eens een keertje naar de talen C# en Python.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Programma maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/30, 18:08:54 »
OKE KIJK IK ZEI AL DAT HET RAAR WAS IK probeer het wat beter uit te leggen:

Ik wil graag heel onnozel een programma schrijven voor de COMPUTER (het leifst voor linux). Dat programma moet een blog worden die je download en waar je dan gewoon verhalen van mij kan lezen ik weet het het us een raar idee en misschien wel niet eens mogelijk maar het leek me wel een uitdaging!?
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Re: Programma maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/30, 18:53:25 »
Okee, okee, je hoeft niet kwaad te worden. Het was gewoon even onduidelijk wat je wou. Je wilt dus een desktopapplicatie om je blog in te lezen. Er zijn waarschijnlijk betere oplossingen dan zelf een app te schrijven, maar het lijkt me een leuk projectje om mee te leren programmeren.

Goed, als je dat op Linux wilt doen, kan je waarschijnlijk het best beginnen met Python en PyQt (voor de grafische interface). Mocht je het willen, dan PyQt levert trouwens een ingebouwde browser mee, die dezelfde engine gebruikt als Chrome.

Nu, ik ben zelf niet zo goed in Python, dus ik kan je niet direct iets aanraden qua boek, handleiding of ontwikkelomgeving. Er zullen vast wel andere forumleden hier zijn met meer ervaring hiermee hebben.

Qt is een toolkit om grafische programma's mee te maken die op een hoop verschillende systemen draaien (zoals Windows en Linux, binnenkort ook Android en iOS). Op de website staan vast een paar voorbeelden zodat je een idee hebt wat je er mee kan. Let op, Qt is gemaakt in C++, maar is ook beschikbaar voor Python als PyQt. De Qt-website zal dus informatie bevatten die niet op jou van toepassing zijn, maar je kan al een voorbeeld geven wat mogelijk is.

Programmeren is een moeilijke taak, overschat het zeker niet. Als een beginner is het vooral belangrijk dat je aandachtig leert en veel zelf opzoekt. Mocht je toch nog vragen hebben waar je geen antwoord op kan vinden, stel ze dan gerust :)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Programma maken?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/30, 20:20:08 »
Sorry, Maar zover ik uit je reactie haal is qt een editor voor python en is pyqt ofzoiets ook een aparte taal of zit ik er nu naast?
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Re: Programma maken?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/30, 20:45:53 »
Dit is redelijk moeilijk om uit te leggen zonder dat je ervaring hebt met programmeren, maar ik ga mijn best doen :).

Qt is een softwarebibliotheek. Net zoals je in een echte bibliotheek boeken kan gaan halen en dingen opzoeken, kan je programma bepaalde functionaliteit uit een bibliotheek halen. Er zijn veel verschillende bibliotheken die allemaal andere dingen doet.  Een bibliotheek op zich is eigenlijk niets meer dan een stuk uitvoerbare code zoals een ander. Op Windows kan je bibliotheken herkennen door de extensie .dll, op Linux vind je ze terug in /lib en /usr/lib en hebben ze meestal de extensie .so.

Qt is een bibliotheek die je functies geeft om vensters met knoppen, invoervelden, ... te tekenen (we noemen dit ook wel widgets). Dit komt niet standaard mee met Python, dus heb je een bibliotheek nodig, Qt is momenteel de meestgebruikte.

Qt is beschikbaar voor gebruik met veel verschillende programmeertalen. Zoals ik al eerder zei, is Qt zelf geschreven in C++. Aangezien jij met Python wilt werken, heb je dus de Python-versie nodig, en die heet PyQt. Een versie van een bibliotheek die gemaakt is om met een andere taal te werken dan de oorspronkelijke bibliotheek heet ook wel een binding.

Bij de belangrijkste termen heb ik een link naar Wikipedia gezet. Sorry dat ik je leeswerk opgeef, maar dat zal dagelijkse kost worden als je wilt gaan programmeren :)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Programma maken?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/30, 20:49:25 »
Oke, lees werk is geen probleem zo leer je nog wat want op school (zit in de 2 klas ben 14) krijgen we geen ict en zo meer dus moet zowiezo alles via het internet leren en zo
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Programma maken?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/30, 21:06:47 »
Je zou om te beginnen ook eens kunnen kijken naar kleine scriptjes met Zenity. Als je dat eenmaal snapt kun je je later gaan focussen op objectgeorienteerd programmeren :)

Re: Programma maken?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/30, 21:18:11 »
zenity? Zou je misschien een beetje meer kunnen uitllegen wat het is en wat je ermee kan?
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Programma maken?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/30, 21:27:31 »

Re: Programma maken?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/30, 22:31:22 »
Oke maar zover ik zie volgen wikipedia is dat je er alleen pop up venstern mee kan maken?
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Re: Programma maken?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/31, 12:55:12 »
Ik zit te twijfelen tussen de talen c# en c++
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Re: Programma maken?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/31, 12:59:03 »
Als je nog nooit geprogrammeerd heb zou ik zeker niet met C++ beginnen. C++ is een erg uitgebreide, maar ook erg ingewikkelde taal. Ik heb nu 5 jaar ervaring met C++ en ik kan zelfs gerust zeggen dat er dingen zijn over de taal die ik niet versta.

Om een voorbeeld te geven: in C++ is het mogelijk om een programma te schrijven dat alleen werkt als het aantal parameters aan een functie een priemgetal is. Als het geen priemgetal is, blijft de compiler in een oneindige lus hangen (alhoewel de meeste compilers tegenwoordig een limiet hebben waarna hij stopt).

Hou het dus maar voorlopig bij Python zou ik zo zeggen, en kijk later eens naar C#.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Programma maken?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/31, 15:15:51 »
Okee weet jij waar ik goed python kan leren ? en hoe design je een computer programma
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!

Re: Programma maken?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/31, 15:22:55 »
Op onze wiki staat een Nederlandstalige vertaling van Think Python. Een Engelse versie is ook beschikbaar (ik lees technische literatuur zelf liever in het Engels, omdat daar ook meer informatie in te vinden is en de Nederlandse vertalingen van jargontermen vaak geforceerd overkomt).

I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Programma maken?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/31, 16:48:35 »
Oke maar ben al bezig via quickly is erg handig!
GreetZ WolfeZ
Mwanzo lid, Ik ben altijd bereid om je te helpen met alles. Onthou domme vragen bestaan niet, dus stel ze daar ben ik voor!