Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Geen AUDIO op de speakers van Dell laptop ?  (gelezen 2638 keer)

Joshua Orbit

  • Gast
Tip: Geen AUDIO op de speakers van Dell laptop ?
« Gepost op: 2019/08/02, 10:15:20 »
Op mijn Dell Inspiron 1545 had ik totaal geen geluid op de speakers wat ik ook probeerde (alsamixer, pavucontrol etc) .
Na in de catacomben van het internet te gaan zoeken ben ik, alweer, op een mini-blogje gestoten van een Chinees (lol) .
Evenwel bleek die tip EFFECTIEF te werken op deze Inspiron van Dell .

Ik wil graag deze met u allen delen; er blijken veel Dell's last te hebben van niet werkende audio op het systeem.
(Bios info: Audio Controller  IDT92HD71B7X chipset  ---- die is enorm veel gebruikt t/m Dell Studio de dag van vandaag). Komt vooral voor in de inspiron reeksen t/m heden ten dage. Je kan dat makkelijk nakijken in je BIOS onder de sectie systeeminfo - audiocontroller.

Open een Terminal (Ctrl + alt + t ) en geef de volgende lijn in
sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.confgeef je admin wachtwoord (systeem wachtwoord)
dit opent een tekstfile en scroll in de file helemaal naar beneden ;
kopieer en plak volgende lijn (dus toevoegen aan die file als een nieuwe regel):

options snd-hda-intel model=generic

klik opslaan en REBOOT (of herlaad de alsa module  vanuit de kernel: voor de experts)

Normaal gesproken moet je nu geluid hebben via je speakers van de laptop.

Er is nog 1 optie : je kan terug naar die file gaan zoals beschreven, en verander "generic" naar "auto" (zonder "" uiteraard)
opnieuw reboot en test. Ik had namelijk een Dell XPS Studio die bij generic nog steeds geen geluid gaf maar bij auto dan weer wel.

Waarom we nog steeds moeten prutsen met Dell ontgaat me toch een beetje, maar ik denk dan weer dat het een goede test is voor een steunpunt om iets werkend te krijgen.

Let op met alsamixer !!! check of master en speaker op OO staan ipv mm : ga met de pijltjestoetsen naar het onderdeel en druk op M om het te veranderen. Pijltjestoetsen om het onderdeel te selecteren (omhoog/omlaag = maximum of minimum audio)

terminal: (Ctrl + Alt + t )

alsamixer
dit opent een venster met alle geluidsonderdelen. Master en speaker moeten op OO staan ; druk M om het eventueel te veranderen. Bij eventuele aanpassing niet vergeten alsamixer store in te geven in de terminal (instellingen bewaren)

Enjoy Ubuntu !!!!

Ik heb ongeveer 12 tips geprobeerd en niets werkte: 3 uren f*cking fustratie ......... tot ik deze 'duistere blog' tegenkwam en dat bleek ook de oplossing. Met de search engine op het internationale forum van Ubuntu bleek dat deze tip inderdaad ook daar vermeld was (maar Google gaf het niet weer lol) .

Tags: Dell ; Inspiron ; 1545 ; no sound speakers ; solution ; oplossing ; geen geluid op speakers laptop ; no audio


Waarom deze tip(s) ? Deze laptops kan je 'scoren' voor amper 50 á 80 € (goede batterij/ slechte batterij) ; ze hebben een T 4XXX - reeks processor aan boord én standaard 4Gb DDR2 800Mhz Ram . De processor kan je makkelijk upgraden naar een T 9XXX - reeks (zit nabij de RAM banken) en zo heb je met een SSD toevoeging een laptop die zelfs foto's makkelijk kan renderen. Ook video bewerken is geen probleem. Op mijn versie gaat het vooral om te leren python programmeren (development) via Udemy academie.
Kortom: deze Dell heeft een sterk moederbord, goed RAM gedoe, een upgrade mogelijkheid (ome Ali is uw vriend : T9XXX = ongeveer 10€ tot aan uw deur geleverd) én een redelijk goed scherm (glare helaas) .

Studenten, en zelfs een professional hebben aan deze 'dark Vista ages laptops' nog steeds een goede partner. Google Chrome bv en Google Suite, Cloud en Drive zijn allemaal mooie cadeau's én je kan offline alle bewerkingen doen. Een Chromubuntu-book is by far the next standard. Cloud is de toekomst !
Via Wifi instellingen kan je de Ipv6 functie afvinken en zo heb je een ultra snappy laptop voor amper 90€ ........... on the poor man's corner is every dime important lol ; verspil geen geld aan de Quad core waanzin: je hebt het niet nodig lol ; ja, ik werk met een gekocht pakket Bricksys (de autocad voor Linux) en no lags .....  ;)

« Laatst bewerkt op: 2019/08/08, 15:53:31 door Joshua Orbit »