Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID5 opzetten  (gelezen 951 keer)

RAID5 opzetten
« Gepost op: 2011/07/10, 13:40:13 »
Hallo jongens,

Ik ben sinds vorige week bezig mijn oude RAID5 (4x 1 TB) te vervangen met (4 x 2 TB). Dit is dus allemaal op mijn NAS. Op mijn NAS http://www.tweaknews.net/reviews/thecus_N5200B_pro_nas_review/img/2.jpg heb ik een jaar geleden de DOM-disk (Thecus Linux versie) vervangen met een DOM-disk waar ik Ubuntu server 10.4. heb geïnstalleerd.  Nu heb ik een WEBUI d.m.v. webmin.

Ik heb nu al mijn data geback-upt en wil de 4 x 2 TB harde schijven in RAID5 zetten. Hij vroeg mij bij het maken om de RAID5 partitions en spare partitions. Toen heb ik nummers 2,3,4 als RAID5 opgegeven en nummer 5 als spare opgegeven. Ik kreeg vervolgens maar 3.64 TB ruimte. Ik had verwacht dat ik (3 x 1.82 TB = 5.46 TB) en dan de spare harde schijf als backup dient.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout gedaan heb en of dit wel klopt?

edit: of is het zo van dat RAID5 (minimaal 3 harde schijven) met elkaar dus samenwerken en mocht er 1 van de 3 kapot gaan, dan gaan de 2 overgebleven goede harde schijven samen met de spare harde schijf in RAID5? Om zo mij de mogelijkheid te geven dat ik de kapotte harde schijf kan vervangen?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/10, 13:46:36 door shinger »

Offline jan11000

  • Lid
Re: RAID5 opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/10, 14:52:41 »
Denk dat je beter raid 6 kan gaan doen.(4 schijven).
Dan kunnen er ook 2 harde schijven defect gaan.

Re: RAID5 opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/10, 15:09:00 »
Denk dat je beter raid 6 kan gaan doen.(4 schijven).
Dan kunnen er ook 2 harde schijven defect gaan.


Hoe zit het met de spare schijven dan? Hij moet opgegeven moment de RAID toch rebuilden als er wat defect gaan?

Offline jan11000

  • Lid
Re: RAID5 opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/10, 16:23:24 »
Spare moet niet.
Dus indien er 1 defect gaat, dan ga je uitwisselen.

Bij je raid 5 kan er maar 1 defect gaan. Aan een spare heb je niks indien er 2 defect gaan.
Bij raid 6 kunnen er 2 defect gaan, is dus veiliger.

Re: RAID5 opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/10, 17:04:51 »
Spare moet niet.
Dus indien er 1 defect gaat, dan ga je uitwisselen.

Bij je raid 5 kan er maar 1 defect gaan. Aan een spare heb je niks indien er 2 defect gaan.
Bij raid 6 kunnen er 2 defect gaan, is dus veiliger.

Oke, dus als ik het goed begrijp is het zo:
- Als ik RAID5 heb MET 1 spare dan kan bijv. 1 harde schijf defect raken waardoor die de spare harde schijf het overneemt en ik kan dan direct bij mijn bestanden komen. (ik moet de defecte harde schijf dan wel vervangen om de spare functionaliteit opnieuw te creëren.)
- Als ik RAID5 heb MET 1 spare dan kunnen bijv. 2 harde schijven defect raken, maar in dit geval heb ik er niks aan. Dit omdat de ene spare harde schijf alleen 1 defecte hardeschijf overneemt.
- Als ik RAID6 heb MET GEEN spare harde schijven en dat opgegeven moment 2 harde schijven eruit vallen. Dankan ik de RAID rebuilden nadat ik de 2 defecte hardeschijven heb vervangen. Op zo een manier een spare harde schijf opzich overbodig kan maken. (kort gezegd pas 1 of 2 harde schijven kopen als er 1 of 2 defect raken)