Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van ext3 naar ext4  (gelezen 2556 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
van ext3 naar ext4
« Gepost op: 2009/10/25, 23:27:54 »
Een artikel om de overgang van ext3 naar ext4 te beschrijven:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MigratieExt4

Meer (Engelstalige) informatie op:
http://ext4.wiki.kernel.org/index.php/Ext4_Howto#Converting_an_ext3_filesystem_to_ext4
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: van ext3 naar ext4
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/25, 23:42:49 »
Wellicht ten overvloede, maar ik zou er toch wel een waarschuwing bijzetten dat een backup maken voordat je hiermee begint wel aan te raden is.

Verder is het ook wel handig om wat explicieter te melden dat ext4 pas echt bruikbaar is vanaf 9.04, dus dat je die partitie niet met Hardy kan gebruiken.

Verder is het een prima artikel :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: van ext3 naar ext4
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/26, 00:15:12 »
Wellicht ten overvloede, maar ik zou er toch wel een waarschuwing bijzetten dat een backup maken voordat je hiermee begint wel aan te raden is.

Verder is het ook wel handig om wat explicieter te melden dat ext4 pas echt bruikbaar is vanaf 9.04, dus dat je die partitie niet met Hardy kan gebruiken.

Verder is het een prima artikel :)
De laatste opmerking heb ik opgenomen. De originele wiki is voor algemeen gebruik (ook niet-Ubuntu) en spreekt over kernel levels. Dat is niet zo van toepassing op onze "eenvoudige" wiki. "Hardy Heron" past beter bij onze Wiki. Bedankt voor de toevoeging. :)

De eerste opmerking: maak altijd een back-up. Ja. Dat vermeld de orginele wiki niet maar speelt natuurlijk altijd, en voorafgaande aan een wijziging (of iedere opdracht die begint met sudo) helemaal!

De migratie van ext3 naar ext4 is minder risico dan het installeren van Ubuntu (incl. resize van een bestaande ntfs partitie en het overschrijven van het MBR!). De tune2fs opdracht raakt (gebruikers) bestanden niet aan maar is meer voor nieuwe bestanden.
Maar goed, om aan de veilige kant te zitten heb ik het backup "puntje" uit het installatie artikel gekopieerd.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: van ext3 naar ext4
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/26, 00:29:08 »
Je kan nooit te vaak een backup maken ;)