Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)  (gelezen 754 keer)

Offline Nassara

  • Lid
Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)
« Gepost op: 2018/05/08, 13:22:14 »
Ik heb Ubuntu 18.04 geïnstalleerd. Wanneer ik in Digikam 5.6.0 de fotobewerker open, krijg ik een lege pagina waarin de betreffende foto niet geopend wordt. Alles draaide prima onder Ubuntu 17.04.
Iemand een tip?

Re: Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/10, 16:02:13 »
@nassara
Als je bedoelt via : Hulpmiddelen / Afbeelding bewerken, of F4

Digikam uit softwarebeheer geïnstalleerd en niets speciaals ingesteld: Dit werkt hier wel.

En nog iets dat hier niets mee te zien heeft:
In Ubuntu 16 werden bij DigiKam automatisch de kipi-plugins geïnstalleerd, nu niet meer, dat moet je via synaptic installeren.

Een andere manier voor DigiKam:
- download een appimage hier: https://www.digikam.org/
- Maak het executable:
sudo chmod a+x digikam-5.8.0-01-x86-64.appimage- start het via Dubbelklik in het bestandsbeheer

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/10, 16:47:15 »
Vooraf: KDE-programma's werken niet altijd feilloos samen met Gnome.
Vragen: Heb je Ubuntu 18.04 "schoon" geïnstalleerd of heb je instellingen/configuratie in /home/gebruikersnaam meegenomen van een oudere installatie? Hoe heb je digiKam geïnstalleerd? Het wordt nog "spannender" als je digiKam niet uit de gewone bronnen haalt (je moet hiervoor de universe-bronnen actief maken (die staan vanaf fabriek uit). Het downloaden en installeren van een DEB kan voor problemen zorgen omdat het niet de gebruikelijke manier van installeren in Ubuntu is, want dat gaat via Ubuntu-Software.

Een afbeelding die niet in de "digiKam"-map staat die je in de configuratie hebt opgegeven, kan niet worden getoond omdat ze niet voorkomt in de database. digiKam heeft een eigen index en gebruikt sqlite voor de database met de foto's.
Ik open dus eerst digiKam en haal daarmee foto's binnen van de camera of uit een map. Je kan ook een foto vanuit de bestandsbeheerder schuiven naar het digiKam-venster. Daarbij wordt je gevraagd of je de afbeelding wilt kopiëren of verplaatsen. Hierna kan je bewerkingen doen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/10, 22:59:03 »
Een andere manier voor DigiKam:
- download een appimage hier: https://www.digikam.org/

Iets preciezer: https://www.digikam.org/download/

- Maak het executable:
sudo chmod a+x digikam-5.8.0-01-x86-64.appimage
Of rechtsklik op het AppImage-bestand (of Alt+Enter) en kies tabje Rechten, dan Uitvoerbaar aanklikken.

Daarna starten door het bestand dubbel te klikken.

Re: Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/11, 09:29:44 »
bedankt Paul

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/11, 21:44:22 »
Niet vanwege het puntje op de i of het beter willen weten, maar het is altijd een goed idee om een oplossing te bieden die niet van de terminal gebruik maakt. Daar schijnen nogal wat mensen kromme tenen van te krijgen, vandaar mijn reactie.

Offline Nassara

  • Lid
[Opgelost] Re: Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/11, 22:10:31 »
Ah... Ik had blijkbaar twee (naar mijn mening identieke) verzamelingen toegevoegd; de foto's staan op een Netwerk-share. En bij één van die verzamelingen was de directory niet correct... Probleem opgelost.

Bedankt voor de tips!

Bart

Re: Digikam bewerker opent foto niet (Ubuntu 18.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2018/05/12, 09:55:55 »
Niet vanwege het puntje op de i of het beter willen weten, maar het is altijd een goed idee om een oplossing te bieden die niet van de terminal gebruik maakt. Daar schijnen nogal wat mensen kromme tenen van te krijgen, vandaar mijn reactie.
Altijd goed.
Alles wat eenvoudiger en/of duidelijker en/of beter is, daar ben ik voorstander van.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)