Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude directory hernoemen  (gelezen 521 keer)

Offline henkchr

  • Lid
oude directory hernoemen
« Gepost op: 2014/04/29, 15:13:58 »
Re: schone installatie van 12.04LTS met aparte /home partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/15, 22:11:06 »

    Citaat

Ik heb ook een aparte home. Wat ik altijd doe, is mijn oude home directory hernoemen: /home/vanadium -> /home/vanadiumoud

Dan wordt een "verse" home aangemaakt bij de schone installatie. Selectief kan ik dan uit /home/vanadiumoud documenten, muziek, enz. verplaatsen naar /home/vanadium, en ook de verborgen .thunderbird directory wordt verplaatst om mail en mailinstellingen van de vorige installatie over te nemen. Ook de oude .mozilla directory kan je overnemen.

Zo heb je het gemak (en de veiligheid) je data op schijf te kunnen laten staan, en je controleert zelf welke oude configbestanden je terugplaatst.


Bovenstaande wil ik bij een schone installatie van ubuntu 14.04 met behoud van mijn home directory die op een aparte schijf staat ook gaan doen.
Hoe (met welk commando) hernoem ik nu mijn oude directory ?


Offline henkchr

  • Lid
Re: oude directory hernoemen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/01, 16:35:06 »
Overigens kun je ook als andere gebruiker inloggen en het zo doen (met sudo rechten)

Is dit hetzelfde als een gastsessie ?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: oude directory hernoemen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/01, 16:58:56 »
Nee, een gastsessie kan geen sudo opdrachten geven.

Het kan ook via de herstelmodus (tijdens opstarten). Dan kan je een opdrachtregel krijgen met root rechten.

Waarschijnlijk moet je dan wel eerst de schijf beschrijfbaar aankopplen (mount -o remount,rw /dev/sdXY)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: oude directory hernoemen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/02, 12:51:55 »
Ik doe dit altijd vanuit de live sessie, grafisch dus. In plaats van kiezen voor "direct installeren" kies ik voor "ubuntu uitproberen". De harde schijf kan je dan aankoppelen via een schijficoon op de linker balk. Gemakkelijkst is misschien bestandsbeheer opstarten met "sudo -H nautilus". Dan navigeer je naar je oude home folder en hernoem je hem op de gewone manier met bestandsbeheer (Wijzig - Hernoem of drukken op F2 of rechts-klik hernoem ...).

Op de desktop van de live sessie staat een icoon waarmee je dan de installatie kan starten. Opletten tijdens de installatie: kiezen voor "iets anders" en goed opletten dat je de juiste partities toewijst, en aangeeft dat je home partitie NIET opnieuw geformateerd moet worden.

Offline henkchr

  • Lid
Re: oude directory hernoemen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/02, 16:32:46 »
Ik heb het zonet even grafisch geprobeerd met een ubuntu 14.04 schijf via ubuntu uitproberen

alleen het hernoemen lukt niet , zal wel een rechten kwestie zijn ?

Wat nu te doen : commando van testcees gebruiken :  de schijf beschrijfbaar aankoppelen (mount -o remount,rw /dev/sdXY) ??
of een andere optie ?
(of moet dit in mijn oude ubuntu plaatsvinden ? )

Offline vanadium

  • Lid
Re: oude directory hernoemen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/03, 10:15:03 »
Met "sudo -H nautilus" in een live sessie moet het zeker kunnen.

Offline aartje

  • Lid
Re: oude directory hernoemen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/03, 11:03:09 »
Als je gewoon onder je eigen loginnaam een terminal opstart en je installatie-CD/DVD
in de lade legt
en dan het volgende doet:

sudo sh
cd /home
mv piet piet_old
reboot


Dan gaat het ook goed. Als je home-dir tenminste op een aparte partitie zit.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/03, 11:06:38 door aartje »

Offline henkchr

  • Lid
Re: oude directory hernoemen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/06, 13:15:00 »
Als je gewoon onder je eigen loginnaam een terminal opstart en je installatie-CD/DVD
in de lade legt
en dan het volgende doet:

sudo sh
cd /home
mv piet piet_old
reboot


Dan gaat het ook goed. Als je home-dir tenminste op een aparte partitie zit.


Dit werkte voor mij prima . Hartelijk dank !