Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04  (gelezen 1803 keer)

Offline aartje

  • Lid
Ik heb een 11.04 ge-installeerd op een tweede HD van mijn
Ubuntu8.04/WindowsXP systeem.

Als ik koos voor een handmatige indeling van mijn HD bij de
installatie kon ik voorheen altijd kiezen om mijn "oude" partities
aan zelfgekozen directories te mounten. Bv. de rootpartitie
van 8.04 aan /root804, de homepartitie van 8.04 aan /home804
de windowsXP partitie aan /windows/XP
Die mount-directories kon je altijd bij de installatie zelf benoemen en opgeven.
De directories werden dan netjes door het installatieprogramma
aangemaakt.
Uiteindelijk kwamen de mount-entries dan netjes in je /etc/fstab
te staan. Helaas lukt dat niet meer. Je kan alleen nog standaard-
directories zoals /, /home, /usr/local, /var, /etc opgeven.

Zie ik iets over het hoofd ? Of zit er niets anders op dan met knip en
plakwerk je /etc/fstab aan te passen?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 15:05:30 door aartje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/02, 12:40:36 »
Bekende fout in 11.04. Knippen en plakken werkt blijkbaar wel, dus je kunt waarschijnlijk 't koppelpunt tikken in kladblokje Gedit en vervolgens de tekst kopiëren-plakken in het installatiescherm.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/02, 15:35:52 »
Wordt deze fout gerepareerd, weet jij dat Pjotr? Want voor beginners is dit natuurlijk helemaal niets om gelijk /etc/fstab aan te moeten passen.

Niet in 11.04, want de fout zit in Ubiquity, het installatieprogramma. Het iso van een tussenversie wordt niet bijgewerkt, dat gebeurt alleen bij LTS-versies (de puntuitgaven).

Overigens is het geen belangrijke fout, want verreweg de meeste mensen installeren sowieso zonder handmatige koppelpunten op te geven....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/02, 18:29:27 »
Tja, zo doen ze dat nou eenmaal. Daar kan ik ook niks aan doen.  ;)

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/02, 19:01:29 »
Bekende fout in 11.04. Knippen en plakken werkt blijkbaar wel, dus je kunt waarschijnlijk 't koppelpunt tikken in kladblokje Gedit en vervolgens de tekst kopiëren-plakken in het installatiescherm.
Bedankt Pjotr voor je antwoord, met wat zoeken heb ik het ook gevonden. Nu is de laatste versie
van Ubuntu op die computer 8.04 (een bomvaste release !!)
Mij lijkt het me toch handiger om /etc/fstab te editten ipv opnieuw de installatie
met knippen en plakken te doen.
Zou iemand hier een /etc/fstab kunnen laten zien met entries voor een ntfs-, fat32, ext3-filesysteem
zodat ik de extra parameters in de fstab kan bekijken per entry. Ik neem aan dat
dat wel veranderd is sinds Ubuntu8.04

Alvast bedankt.

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/02, 19:04:52 »
Wordt deze fout gerepareerd, weet jij dat Pjotr? Want voor beginners is dit natuurlijk helemaal niets om gelijk /etc/fstab aan te moeten passen.

Niet in 11.04, want de fout zit in Ubiquity, het installatieprogramma. Het iso van een tussenversie wordt niet bijgewerkt, dat gebeurt alleen bij LTS-versies (de puntuitgaven).

Overigens is het geen belangrijke fout, want verreweg de meeste mensen installeren sowieso zonder handmatige koppelpunten op te geven....
Dat is wel erg kort door de bocht. Als je een dualboot-systeem hebt ontkom je nauwelijks
aan dat soort extra gemounte filesystemen, als je je data zowel onder Windows als Linux wilt
gebruiken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/02, 19:13:38 »
Zou iemand hier een /etc/fstab kunnen laten zien met entries voor een ntfs-, fat32, ext3-filesysteem
zodat ik de extra parameters in de fstab kan bekijken per entry. Ik neem aan dat
dat wel veranderd is sinds Ubuntu8.04

Hier heb ik wel wat fstab-regels, voor EXT4-partities (Ubuntu 10.04 LTS):
# partitie met foto's
/dev/sda4 /media/foto               ext4    errors=remount-ro 0       1
# opslagpartitie, onder meer voor torrents
/dev/sda5 /media/opslag               ext4    errors=remount-ro 0       1

De betreffende map in /media moet je natuurlijk wel eerst even aanmaken via gksudo nautilus.  :P
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 19:21:23 door Pjotr »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/02, 21:05:54 »
Zou iemand hier een /etc/fstab kunnen laten zien met entries voor een ntfs-, fat32, ext3-filesysteem

Dit is de regel die in mijn fstab staat voor de FAT32-partitie waarop Windows geïnstalleerd is:
# /dev/sda1
UUID=3323-14DE   /media/sda1  vfat  defaults,uid=1000,utf8,fmask=0177,dmask=0077  0  0

De UUID-code is uiteraard niet dezelfde als in jouw fstab moet komen te staan.
Hoop dat je er iets aan hebt.


Edit:
Nu is de laatste versie van Ubuntu op die computer 8.04 (een bomvaste release !!)

Hoe bomvast ie ook mag zijn, ondersteund door (veiligheids)updates wordt ie niet meer, maar dat weet je denk ik wel?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 21:11:36 door Mikkel »

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/03, 11:19:31 »
Zou iemand hier een /etc/fstab kunnen laten zien met entries voor een ntfs-, fat32, ext3-filesysteem

Dit is de regel die in mijn fstab staat voor de FAT32-partitie waarop Windows geïnstalleerd is:
# /dev/sda1
UUID=3323-14DE   /media/sda1  vfat  defaults,uid=1000,utf8,fmask=0177,dmask=0077  0  0

De UUID-code is uiteraard niet dezelfde als in jouw fstab moet komen te staan.
Hoop dat je er iets aan hebt.


Edit:
Nu is de laatste versie van Ubuntu op die computer 8.04 (een bomvaste release !!)

Hoe bomvast ie ook mag zijn, ondersteund door (veiligheids)updates wordt ie niet meer, maar dat weet je denk ik wel?
Bedankt, Pjotr, Mikkel en Femke98 voor de reacties. Het is dus nog een foutje die met wat moeite bij de
installatie te ondervangen is. Ik zal fstab toch maar op een draaiend systeem proberen aan te passen.
Wat me bij de voorbeeldregels van Pjotr opvalt, is dat hij de device namen zoals /dev/sda1
gebruikt ipv de UUID-aanduiding (die je met "blkid" tevoorschijn kan roepen).

Is daar een reden voor Pjotr ? Of, wat ik denk, redeneer je dat dat eigenlijk nauwelijks iets
uitmaakt.

Ik ben me zeer bewust van de eindigheid van 8.04, die versie heeft me drie jaar trouw en
zonder problemen gediend. Ik ben me bewust van het feit dat 10.04 en nieuwer, wat opstarten
betreft veel sneller is. De snelheid (en betrouwbaarheid) van de video-drivers is helaas voor
mij (845/855-bug) wel achteruitgegaan, 10.04 is onwerkbaar, 11.04 doet het wel maar is wat
het grafische deel betreft trager (lijkt mij)

Ik wacht nog even vandaag een antwoord af en zet dan [Opgelost] in de titel.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 11:23:10 door aartje »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/03, 12:51:42 »
Wat me bij de voorbeeldregels van Pjotr opvalt, is dat hij de device namen zoals /dev/sda1
gebruikt ipv de UUID-aanduiding (die je met "blkid" tevoorschijn kan roepen).

Is daar een reden voor ?

Pjotr zal daar zijn reden voor hebben, maar voor mij heeft een UUID de voorkeur, omdat die specifieke code bij die specifieke harde schijf/partitie hoort. Het systeem kan zich dus (als het goed is  ;) ) nooit vergissen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/03, 13:29:06 »
In verreweg de meeste gevallen is een UUID een overbodige complicatie. Vandaar.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe geef je je mountpoint/partities aan bij installatie van 11.04
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/03, 13:58:34 »
In verreweg de meeste gevallen is een UUID een overbodige complicatie. Vandaar.  :)
Als je problemen hebt met de toegang tot je schijf, dan ken je meteen de reden.