Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Java updaten  (gelezen 23653 keer)

Java updaten
« Gepost op: 2009/04/02, 16:31:47 »
Ik heb het volgende artikel, waarmee ik en vele anderen Java succesvol geüpdate hebben: http://www.64bitjungle.com/ubuntu/install-java-jre-160-update-x-on-hardy-as-the-default-java-runtime/

[Er staat in het adres wel on hardy, maar ik heb het op Intrepid gedaan en het werkt allemaal. Ook bij about:plugins staat er nu dat ik update 13 gebruik.]

vertaald naar het Nederlands en op de Wiki geplaatst:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/JavaUpdaten

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Java updaten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/02, 18:14:24 »
Jaunty heeft nu al de laatste versie, ook op AMD64:
johan@desktop:~$ apt-cache policy sun-java6-jre
sun-java6-jre:
  Installed: 6-13-1
  Candidate: 6-13-1
  Version table:
 *** 6-13-1 0
        500 http://nl.archive.ubuntu.com jaunty/multiverse Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
Je moet alleen zelf de plugin-packages installeren, die heeft hij standaard niet.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/02, 18:24:38 »
Prima voor Hardy en Intrepid. Zelf ook zo gedaan. Bij Jaunty staat de recente Java in synaptic pakketbeheer, dus de -13 update.
Dat zou even gewijzigd moeten worden. Het staat niet default geinstalleerd.....

Offline jusgje

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/02, 18:55:11 »
Worden updates voor Java dan niet automatisch geinstalleerd door de Update-manager?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/02, 19:11:48 »
Worden updates voor Java dan niet automatisch geinstalleerd door de Update-manager?

Wanneer er niets geinstalleerd is, wordt er niets geupdated. Maar java is een geval apart. Hardy loopt erg achter met de Java-updates.
( Vind ik) Waarom dat achter loopt? Geen idee.

Re: Java updaten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/02, 20:13:38 »
Waarom 9.04 eruit halen? Het is een algemene guide voor het updaten van Java, ik heb toevallig update 13 als voorbeeld genomen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/02, 20:31:00 »
Waarom 9.04 eruit halen? Het is een algemene guide voor het updaten van Java, ik heb toevallig update 13 als voorbeeld genomen.

Ok. Maar er valt dus voorlopig in jaunty niks te ¨javaupdaten¨...Je kunt beter verwijzen naar distro´s die dat (javaupdaten) nodig hebben. Er gaat op zijn minst de suggestie van uit dat dit in Jaunty ook nodig is lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/02, 20:34:28 door leoquant »

Re: Java updaten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/02, 21:31:12 »
Dan haal ik 9.04 wel weg, maar zet hem terug bij de volgende Java-update ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/02, 23:57:06 »
Dan haal ik 9.04 wel weg, maar zet hem terug bij de volgende Java-update ;)
Er zal waarschijnlijk altijd een iets nieuwere java versie komen dan bij Ubuntu geleverd. Ubuntu neemt nieuwe versie pas in een volgend release op? En niet via updates. De beste manier om bij te blijven lijkt mij daarom snel een update naar het laatste release (9.04) uit te voeren. Zoals Leoquant opmerkt dan heb je ook versie 13.

- De inleidende tekst spreekt over veiligheidslekken. Komen beveiligingsupdates (op dezelfde "oude" versie) niet via updates binnen? Voor Hardy is er ooit een update geweest van 6-06 naar 6-07. Geen idee waarom hoor.

- Na gebruik van de update-alternatives opdracht is de gebruiker zelf verantwoordelijk geworden voor de gebruikte java versie. Met andere woorden als release 9.10 een nieuwere versie heeft zal dit niet na een "normale" distributie upgrade worden gebruikt! Tenzij de installatieprocedure de update-alternatives terugzet maar dat weet ik niet. Moet er anders een opmerking of waarschuwing bij dat de gebruiker hierna zelf verantwoordelijk is voor het beheer van "zijn" java versie(s) in /opt/java?

Er is geen verwijzing naar de pagina die is vertaalt. Hoewel deze pagina zo te zien vrij gekopieerd mag worden is dat wel een goede gewoonte.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/03, 09:00:35 »
Citaat
- De inleidende tekst spreekt over veiligheidslekken. Komen beveiligingsupdates (op dezelfde "oude" versie) niet via updates binnen? Voor Hardy is er ooit een update geweest van 6-06 naar 6-07. Geen idee waarom hoor.

Met deze -13 update verbetert Sun op 16 plekken de vorige update, waaronder ernstige veiligsheids issue's. Waarom Ubuntu niet hierop inspringt is raadselachtig, maar wel te verklaren, default kwam Hardy met de openbron versie van java.

Citaat
- Na gebruik van de update-alternatives opdracht is de gebruiker zelf verantwoordelijk geworden voor de gebruikte java versie. Met andere woorden als release 9.10 een nieuwere versie heeft zal dit niet na een "normale" distributie upgrade worden gebruikt! Tenzij de installatieprocedure de update-alternatives terugzet maar dat weet ik niet. Moet er anders een opmerking of waarschuwing bij dat de gebruiker hierna zelf verantwoordelijk is voor het beheer van "zijn" java versie(s) in /opt/java?

Yep, zeer strakke opmerking, moet zeker in de documentatie vermeld worden.

Offline siegi

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/03, 10:23:18 »
Niet alle veiligheids issue's zijn van toepassing op ubuntu.
Ik heb er zelf het vertrouwen in dat men wel een update geeft als er een serieus issue is.

Dus ik zou deze handleiding alleen houden voor hardy en intrepid.
En ik denk dat we best het stuk over veiligheidsgaten eruit laten.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/03, 10:57:09 »
Dus ik zou deze handleiding alleen houden voor hardy en intrepid.
En ik denk dat we best het stuk over veiligheidsgaten eruit laten.

De 1e 3 zinnen:
In de standaardpakketbronnen van *buntu, zit over het algemeen een oudere versie van Java Runtime Evironment. De nieuwe versies van Java hebben over het algemeen veel verbeteringen en dichten veiligheidslekken. In dit artikel leest u hoe u Java kunt updaten naar de nieuwste versie.

Voorstel dit te wijzigen in:
In de standaardpakketbronnen van vorige versies van Ubuntu zit een oudere versie van de Java Runtime Environment. Dit artikel geeft aan hoe een nieuwere versie van de Java site geïnstalleerd kan worden.
Dit artikel kan ook heel nuttig zijn voor ontwikkelaars die willen testen met meerdere versies van Java.
 * Let op: Door de stappen in dit artikel uit te voeren zal Java niet meer automatisch door Ubuntu worden onderhouden. U bent dus zelf verantwoordelijk geworden voor het installeren van nieuwere versies!
 * Let op: Dit artikel is bedoelt voor een gevorderde Ubuntu gebruiker.

Eventueel kan je de pagina vermelden waarop je kan testen welke java versie gebruikt wordt: http://www.javatester.org/version.html
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Java updaten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/03, 17:27:52 »
Waarom "vorige versies"? Zoals ik al zei: dit is een algemene guide. Want Java zal tussentijds ook wel weer komen met update 14, en dat terwijl 9.04 dan misschien 1-2 maandjes uit is.

Gevorderde gebruiker? Mijn vader is nog helemaal niet handig met de Terminal, maar dit kon ie notabene zonder mijn hulp.

Die testsite en de originele bron zal ik er wel bij vermelden. Ook het stukje van zelf verantwoordelijk zal ik toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 17:29:23 door Vistaus »

Offline siegi

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/03, 18:19:10 »
We hebben toch ook geen guide om firefox of kde te upgraden tijdens een release, waarom nu voor zoiets al java wel?
Zelf zou ik deze zaken echt niet aanraden, gewoon omdat mensen dan zelf weer moeten knoeien met updates en na te kijken of er updates zijn etc.
Ik vind het okey dat we zoiets doen voor 64 bit in de vorige ubuntu versie.

Re: Java updaten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/03, 21:19:04 »
Ok, dan laten we het gewoon zo voor 8.04 en 8.10 en veranderen we het beginstukje, ok?

Re: Java updaten
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/04, 10:54:22 »
Zo, artikel aangepast.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/04, 18:04:05 »
Zo, artikel aangepast.
Er zijn een aantal regels toegevoegd maar de inleidende zinnen zijn niet aangepast. Een aantal opmerkingen zijn nog niet verwerkt:
- Van Leoquant dat de laatste 9.04 wel de laatste versie bevat zou ik vertalen in de 1e zin. Nu staat er "In de standaardpakketbronnen van *buntu, zit over het algemeen een oudere versie". Dat is dus (nu) niet juist. Ik lees je reaktie dat je dit als "algemene guide" wilt maken. Maar toch wil ik nogmaals pleiten duidelijker aan te geven dat het volgen van de Ubuntu release-updates meestal voldoende is (duidelijker dan het weghalen van de "geschikt voor" balk).
- Met de opmerking van Siegie om de tekst over veiligheidslekken te vermijden is ook niets gedaan. En het is onjuist. Op http://java.sun.com/javase/6/webnotes/ReleaseNotes.html staat een overzicht van release-notes. De laatste versies bevatten alleen verbeteringen en bugfixes. Als je zoekt naar beveiligingslekken moet je teruggaan naar release 1.6.0_07. En die is in de normale updates van Ubuntu in 8.04 geweest! Kortom: je dicht met de stappen in dit artikel geen veiligheidslekken! (correctie hieronder!)

« Laatst bewerkt op: 2009/04/04, 20:19:59 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/04, 18:57:04 »
: http://www.security.nl/artikel/28126/1/Sun_dicht_16_ernstige_Java-lekken.html
Wat mij betreft een serieuze bron. Misschien niet direct Ubuntu gerelateerd, echter Open Suse heeft ze naar mijn beste weten direct geimplementeerd in haar 11.1 versie.
Volgens mij besteedt Ubuntu hier nauwlijks aandacht aan in Hardy omdat het uitgaat van de openbron java die standaard geinstalleerd is.
Alle andere opmerkingen van je lijken me de moeite waard om aan te passen in de bestaande documentatie.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/04, 19:01:24 door leoquant »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/04, 19:37:01 »
: http://www.security.nl/artikel/28126/1/Sun_dicht_16_ernstige_Java-lekken.html
Wat mij betreft een serieuze bron. Misschien niet direct Ubuntu gerelateerd,
Leoquant bedankt voor je correctie. De bron verwijst naar http://java.sun.com/javase/6/webnotes/6u13.html. Dit is zeker betrouwbaar en ik heb hier overheen gelezen!  :| En zo te lezen net zo ernstig voor ubuntu dan voor andere os'en. Dus neem ik mijn woorden snel terug. :-[
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Java updaten
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/04, 20:09:54 »
Beginstukje aangepast. Moet het artikel nog verder aangepast worden of klopt het zo? Want dat de gebruiker zelf de updates moet bijhouden, staat er al de hele dag in. Dus ik snap niet helemaal waarom ik nog zou moeten toevoegen dat je beter de *buntu-releases kunt volgen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/07, 00:28:32 »
Beste Vistaus. Het artikel is zo wel goed. Maar toch nog 1 opmerking.

Je begint met
In de standaardpakketbronnen van *buntu, zit over het algemeen een oudere versie van Java Runtime Evironment. De nieuwe versies van Java hebben over het algemeen veel verbeteringen en dichten veiligheidslekken. In dit artikel leest u hoe u Java kunt updaten naar de nieuwste versie.

Standaard? Algemeen? veiligheidslekken? zelf updaten?
Als XP gebruiker zou ik nu denken, ha, dat is leuk: bij windows krijg ik vanzelf een popup. Moet je zien hoe lastig java in Ubuntu is! Standaard gebruiken ze een oudere versie!  :P

Maar volgens mij is dit voor de doorsnede gebruiker helemaal geen reden om "lastig" te doen. Ik ga het bijvoorbeeld persoonlijk NIET doen maar wacht gewoon tot het nieuwe release de updates doet. Geen omkijken naar en ik heb gelukkig geen problemen met de huidige versie van java. Aan die veiligheidslekken moet je ook niet te zwaar tillen. Als ik lees dat je het risico loopt op een denial-of-service denk ik: belangrijk voor een website maar voor privé niet.

Het is niet verboden in de documentatie van Ubuntu-nl een beetje promotie te maken gebruik van Ubuntu!

Deze inleiding zou ik daarom schrijven als:

In sommige pakketbronnen, met name van de oudere *buntu versies, zit een oude versie van de Java Runtime Evironment. De nieuwe versies van Java hebben over het algemeen verbeteringen en dichten mogelijk veiligheidslekken. In dit artikel leest u hoe u een andere Java versie kunt gebruiken.

Zo is duidelijk dat dit voor oudere *buntu versies een probleem kan zijn, maar je sluit ook 9.04 (ofwel het laatste release) op termijn niet uit. Ook zeg je niet dat het hier om een (normale) upgrade gaat: de gebruiker is hierna immers verantwoordelijk voor verdere updates zoals ook al aangegeven.

Want "de waarheid" is mij in dit topic ook duidelijker geworden: omdat het release tempo van java anders is dan van Ubuntu zal er altijd een verschil kunnen zijn (of komen) wat je wil kunnen oplossen. Dit artikel is daar ZEER waardevol voor! En ook voor gebruikers die problemen met java ondervinden maar niet kunnen of willen upgraden: ZEER nuttig. Of voor ontwikkelaars die meerdere versies willen kunnen gebruiken. Maar daar doet de gewijzigde tekst niets aan af. Toch?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Java updaten
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/07, 00:32:35 »
Het is ook onzin dat de oudere versies in Ubuntu onveiliger zijn. Veiligheidsgaten worden gewoon gedicht hoor!
Dat wordt vaak alleen niet op de standaardmanier gedaan (installeer nieuwe versie), maar door de bugs zelf te corrigeren.
Zo kan een lek in (ik noem maar wat) versie 9 opgelost worden door versie 10 te installeren, maar ook door de verbeteringen terug te plaatsen en een versie 9.x te maken. Dat laatste doet Ubuntu over het algemeen.

Ben je het daarmee niet eens, dan kan je dus handmatig versie 10 installeren, maar daarmee ben je wel zelf verantwoordelijk voor toekomstige updates. Als je bij de standaardversies blijft zoals Ubuntu die aanbiedt, dan blijf je wel automatisch veilig.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Java updaten
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/07, 00:51:54 »
Het is ook onzin dat de oudere versies in Ubuntu onveiliger zijn. Veiligheidsgaten worden gewoon gedicht hoor!

Dus het kan ook worden:
In sommige pakketbronnen, met name van de oudere *buntu versies, zit een oude versie van de Java Runtime Evironment. De nieuwe versies van Java bieden bepaalde verbeteringen. In dit artikel leest u hoe u een andere Java versie kunt gebruiken.

?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Java updaten
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/07, 02:38:25 »
Dat lijkt me beter :)

Offline siegi

  • Lid
Re: Java updaten
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/07, 09:21:54 »
Idd die laatste is voor mij ook beter.