Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 18 LXDE  (gelezen 2619 keer)

Linux Mint 18 LXDE
« Gepost op: 2016/09/04, 17:39:11 »
Linux Mint LXDE, dat bestaat niet (meer).

Voordat Linux Mint Cinnamon introduceerde bestond er een LXDE versie.
Waarschijnlijk is deze ter ziele gegaan vanwege het vele werk aan andere versies.
Het fijne weet ik er niet van, maar gisteren stuitte ik per ongeluk in een Duitse gebruikersgroep op een community versie van Sarah.
Juist, Linux Mint 18 en wel de LXDE versie.

Er stond aangegeven dat dit een Duitse versie was, maar met een paar muisklikken is dat natuurlijk te verhelpen.
Ik heb de 32-bits versie gedownload en opgestart.
Geen gekke dingen en bij 'Linux Mint Installieren', zet je de taalkeuze dan ook op Nederlands.
De installatie is zoals gebruikelijk dan ook eenvoudig.
Bij de daadwerkelijke start was alles nog in het Duits, maar ook dat was eenvoudig op te lossen.
In het menu staat 'Einstellungen' en daar achter 'talen'.
Daar staat Nederlands niet standaard tussen maar met 'hinzufügen' kunnen we het dus toevoegen en kiezen als standaard taal.
Even af en aanmelden en het is Nederlands, nu weet ik niet zeker of dat echt nodig was, maar het is een gewoonte.
Voila en alles was dan in het Nederlands, alles.. nou bijna ;)

Boven in het startmenu, staat er nog wat in het Duits (bij Synaptic).
Een klein schoonheidsfoutje die makkelijk op te lossen is.
Met PCmanFM kun je bladeren naar ~/.config/lxpanel/LXDE/panels
Daar staat een bestand met de naam 'panel' en deze open je.
Bij de eerste gedeelte van 'Plugin' zie je een gedeelte met 'name=Synaptic-engduitswoord'.
Dat 'engduitswoord' verander je in 'Pakketbeheer' en even in en uitloggen en het is klaar.

Een van de eerste dingen waar ik naar kijk is, gebruikt deze ook 'vage' bronnen.
Ik heb op het eerste oog niets kunnen ontdekken. Geen PPA's en de bronnen staan ingesteld op normale Ubuntu en Mint servers.
Dus dat lijkt in tot zoverre goed te zitten.

De standaard programma's zijn denk ik normaal voor een Mint versie.
Gimp, LibreOffice, Firefox, Thunderbird, Xed, etc etc.
Als ik dit vanuit het oogpunt moet bekijken van een normale gebruiker wiens pc'tje misschien net te licht is voor een grote Mint zou ik hier heel erg blij van worden.
Bij een koude start gebruikt deze in Virtual box 124mb (en 10mb swap).

Meer informatie is te vinden op: http://www.linuxmintusers.de/index.php?topic=35364.0

En voor alle volledigheid, hier een screenshot.


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/04, 18:30:21 »
Ziet er interessant uit! Dank voor de tip.  :)

Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/04, 19:00:08 »
Ziet er interessant uit! Dank voor de tip.  :)

Graag gedaan :) Vandaag of morgen gaat hij op echt metaal en dan pak ik de lijstjes van de bekende site erbij ;)
Niks ten nadele van Lubuntu, maar dit lijkt net even wat completer en mooier.
Aangezien ik soms wat oudere laptops krijg waar een distro op moet (en Xubuntu niet echt lekker loopt) lijkt dit een mooi alternatief.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/05, 12:02:03 »
Goede informatie en ziet er gelikt uit ,ga ik eens proberen op mijn oudere desktop ,bedankt Theo voor het delen !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/05, 12:38:47 »
Graag gedaan Tom, en alvast succes toegewenst met het slopen :D
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/01, 00:27:37 »
Helaas niet zo heel goede ervaring ermee..... Drie keer geprobeerd te installeren op een oud netboekje, maar drie keer brak het installatieprogramma vlak voor het einde af. Twee keer via USB-staafje, en de derde keer via een DVD in een externe DVD-speler.

Jammer, want het concept spreekt me wel aan....

Tenslotte maar Peppermint 7 geïnstalleerd op dat oude netboekje, en dat ging meteen de eerste keer vlekkeloos. Wel raar, want ook die is gebouwd op Ubuntu 16.04, met delen van Mint erin. Zelfde Ubiquity dus.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/01, 07:16:25 »
Gebruikers groep?
Hoe groot?
Houden ze alle updates goed bij tav veiligheid, zijn ze net zo snel met updates als de grootte distro's?
Beetje veel risico, terwijl gewone gebruikers dit niet kunnen inschatten.
Het is beter om een grote distro te gebruiken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/01, 09:04:20 »
Bij mij installeerde hij wel goed, alleen Grub ging de mist in, maar dat was op te lossen.
95% was vertaald, maar het netwerk kreeg ik niet goed en volledig aan de praat.
Lubuntu deed het wel, dus ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/01, 09:21:46 »
Gebruikers groep?
Hoe groot?
Houden ze alle updates goed bij tav veiligheid, zijn ze net zo snel met updates als de grootte distro's?
Beetje veel risico, terwijl gewone gebruikers dit niet kunnen inschatten.
Het is beter om een grote distro te gebruiken.

Even een misverstand uit de weg ruimen. Het is geen onafhankelijke distro die van 'scratch up' is opgebouwd.
In mijn eerste bericht gaf ik ook aan dat er niets vreemds aan de hand is met de pakketbronnen (deze zijn hetzelfde als de normale mint).
De updates en pakketjes krijg je dan ook binnen via de normale Mint/Ubuntu kanalen en niet via een 3e partij.
Dus wat betreft veiligheid zou je hier geen zorgen over hoeven maken.

Het principe is eigenlijk eenvoudig. Je installeert bijvoorbeeld Linux Mate, stript de werkomgeving en haalt LXDE binnen.
Linux Mint heeft een Debian editie (LXDE), hier kopieer je de thema's, iconen etc van en plaats deze in je verse Mint met LXDE.
Eigenlijk kan een kind de was doen, het handige is dat je met deze .iso het zelf niet meer hoeft te doen.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/01, 09:48:24 »
Is LXDE "lichter" dan XFCE?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/01, 10:17:34 »
Iets lichter, en soberder.

Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/01, 10:26:15 »
Iets lichter, en soberder.
Dank.
Inmiddels succesvol geïnstalleerd op mijn Asus netbook en inderdaad wat sneller dan XFCE.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Linux Mint 18 LXDE
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/27, 19:04:23 »
Ik heb hem ook geprobeerd, werkt prima. Is natuurlijk luxer dan Lubuntu, maar ook wat trager. Dus voor mij geen meerwaarde, maar voor anderen vast wel. Niets op aan te merken, behalve dan die rare toevoeging van Synaptic bovenop het hoofdmenu, terwijl Synaptic ook gewoon bij Systeemgereedschap staat.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21