Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf Windows 10 harde schijf Linux?.  (gelezen 628 keer)

harde schijf Windows 10 harde schijf Linux?.
« Gepost op: 2017/04/29, 08:52:19 »
goede morgen allemaal

het ligt misschien aan mijn,maar als ik Windows op mijn pc heb staan maakt mijn harddisk meer geluid dan  ( Linux Ubuntu bijvoorbeeld)
en dit is niet de keer,elke keer als ik Windows op mijn pc heb staan is dat zo. en met Linux is hij veel stiller.

HOE KAN DIT????. :o :o :o 
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: harde schijf Windows 10 harde schijf Linux?.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/29, 12:03:03 »
Kan het zijn dat Linux minder leest en schrijft?

Ik merk dat onder windows 10 mijn HDD wel drukker is, maar omdat het een SSD is maakt het geen geluid.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: harde schijf Windows 10 harde schijf Linux?.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/29, 13:20:29 »
Windows controleerd/haalt op zijn/haar updates.
Java, Adobe, VLC, Firefox, Chrome, AVG/Avast/ en vele 3th party programma's doen hetzelfde.
Harddisk bestandsindex wordt gecontroleerd, defragmentatie wordt uitgevoerd, inhoud van het geheugen wordt gecached op HDD.
Als je je Windows machine een uurtje in gebruik hebt wordt e.e.a. een stuk rustiger.
Op een portable zul je merken dat het energie gebruik van Windows over het algemeen lager is dan bij Linux.
Linux zet vaker programma's in het geheugen en schrijft pas naar disk als het geheugen vol zit.
Linux zet bestanden meestal als een aansluitend geheel op disk, resultaat minder disk lees bewegingen.
Alleen als de disk aardig vol staat verdwijnt deze "rust".
Linux haalt updates op/installeerd nadat je daar zelf opdracht voor geeft. 
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: harde schijf Windows 10 harde schijf Linux?.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/30, 11:26:52 »
bedankt voor jullie antwoorden nu is het een stuk duidelijker.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: harde schijf Windows 10 harde schijf Linux?.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/30, 12:03:07 »
Net nog even gekeken op mijn desktop (gedateerde pentium dual core met 5400 tpm laptop hdd).

Onder windows10 na schoon opstarten is de hdd voor 100% belast gedurende 15 minuten.
Dezelfde machine onder Mint 18 laat vrijwel geen schijfactiviteit zien, tenzij ik zelf wat start.

 

swake

  • Gast
Re: harde schijf Windows 10 harde schijf Linux?.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/30, 13:40:44 »
Citaat
Net nog even gekeken op mijn desktop (gedateerde pentium dual core met 5400 tpm laptop hdd).

Die is gewoon veel te zwak voor Windows 10 . Daarmee dat die HD staat te rommelen . Microsoft heeft deze maand opnieuw een nieuwe grote update uitgebracht voor W10 , die is zomaar eventjes 4,5 GB groot . Ja je leest goed 4,5 GB .

Re: harde schijf Windows 10 harde schijf Linux?.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/30, 13:57:18 »
:) Daar is hij gisteren zeker anderhalf uur druk mee geweest :)

Maar, toch even een opmerking, hij is inderdaad aan de zwakke kant, maar als je hem laat hibernaten ipv schoon opstarten dan is het een heel redelijke machine, vreemd genoeg.
Hij kan in ieder geval wedijveren met Ubuntu met Unity. Mint Mate voelt zeker wel wat vlotter aan, maar windows 10 viel me heel erg mee.