Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (geen) geluid  (gelezen 1327 keer)

Paulus

  • Gast
(geen) geluid
« Gepost op: 2008/07/19, 11:38:17 »
Heb eerst wat zitten zoeken, maar vind geen match (staat inmiddels ook zoveel op, dat je een computer moet zijn om het allemaal te kunnen overzien). Heb sinds een week of acht een nieuwe pc, en dat ding geeft cons-tant problemen. Heb hem speciaal voor linux gekocht, maar niks wilde lukken, ik kon er alleen Mandriva 2008-1 op draaien, maar zelfs die crashte regelmatig. Mb geruild voor een ander, daar kan ik inderdaad wat meer op geïnstalleerd krijgen, waaronder ook mijn Kubuntu 8.04. Echter als ik 3D ondersteuning (compiz) inschakel, crasht de boel onmiddellijk, of direct na de eerste herstart.
Nu heb ik Kubuntu opnieuw geïnstalleerd, zonder 3D, maar ik krijg er met geen mogelijkheid geluid uit, zelfs geen systeem geluiden. heb al zitten wroeten in systeem instellingen geluid, maar er gebeurt niks. Heb de alsa dingen geïnstalleerd, maar tot nog toe geen resultaat.
Weet iemand iets dat mij kan helpen?


Tsiburaska

  • Gast
(geen) geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/19, 14:02:22 »
Elke PC is geschikt voor Windows XP maar voor Linux Ubuntu kan je beter hier de specificatie plaatsen van gekochte pc dus moederbord en video kaart en geluidskaart tenzij deze ingebouwde waren en soms is een losse monteren de oplossing maar je vertelde niets wat je gekocht hebt!

Tot straks...

Paulus

  • Gast
(geen) geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/21, 11:46:02 »
Citaat van: Tsiburaska
Elke PC is geschikt voor Windows XP maar voor Linux Ubuntu kan je beter hier de specificatie plaatsen van gekochte pc dus moederbord en video kaart en geluidskaart tenzij deze ingebouwde waren en soms is een losse monteren de oplossing maar je vertelde niets wat je gekocht hebt!

Tot straks...
Heeft wat langer geduurd, was weekend weg. Bedankt voor je opmerking, was inderdaad erg onvolledig.

Mobo was ASUS M2N-VM, dat is dus met nVidia chipset èn video. Hierop lukte alleen Mandriva dat toch diverse malen crashte, en ook Suse 10.3 lukte bij de leverancier, maar crashte naderhand weer toen de "specifieke"c drivers voor de video werden geïnstalleerd. Mobo geruild voor M2A-VM, dat is met AMD chipset en ATI video (RS690 met 256Mb toegewezen RAM), CPU is AMD 64 X2 2300, en 4 Gb RAM.
Op dit bord lukt het om diverse distro's te installeren, hoewel pas nadat ik in het bios de keuze voor video handmatig op "on board" had gezet, stond standaard op PCI-E.
Heb nu ervaring met PCLinuxOS 2008 minime; Suse 11; Mandriva 2008; Pardus 2008; Fedora 9 (in gnome) en Kubuntu 8.04 Ook nog Sabayon linux 2008 geprobeerd, mar kreeg ven de monitor melding "input signal out of range" dus lukte niet.
ALLE distro's crashen zodra ik "desktop effects" activeer, ik vind dus persoonlijk dat dit bord niet geschikt is voor linux.

Offline Willem_D

  • Lid
(geen) geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/21, 12:06:00 »
Ik heb even gezocht op de Ubuntu-WIKI onder hardwaresupprt:
https://wiki.ubuntu.com/FindPage?action=fullsearch&titlesearch=1&value=hardwaresupport


Voor mobo Asus M2A-VM met Feisty
zie https://wiki.ubuntu.com/ASUS_M2A-VM?highlight=%28M2A-VM%29   :

Citaat
Uprading the BIOS to at least 0601 is strongly recommended (Do not use EZ-Flash to flash BIOS if your BIOS version is prior to 0601.).

Everything works out of the box, no special configuration required excepting the installation of ATI VGA drivers (just enable "ATI accelerated graphics driver" in Restricted Drivers Manager).
De nVidia variant kon ik niet vinden op de Ubuntu-WIKI:
Misschien kun je de type-aanduiding checken, en nog eens zoeken.

Groet,
Willem_D
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille