Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden wijzegen/uitvoeren  (gelezen 644 keer)

Offline ssdw

  • Lid
    • Dreamfox games
Bestanden wijzegen/uitvoeren
« Gepost op: 2012/04/28, 15:04:40 »
Hallo iedereen,

Ik heb nu net Ubuntu 12.04 naast Windows geinstaleter, ik ben erg tevreden met het systeem! 

Nu zijn er schijven die gebruikt wordt door windows, hier staan ook bestanden op die ik wil kunnen bewerken/aanpassen.
Dit is op een een of ander manier niet mogelijk, ik kan ze openen en kopiƫren maar niet aanpassen en uitvoeren (met wine).
Als ik onder eigenschappen, van zowel de schijf als het bestand, toestemming geef om het bestand uitvoeren en aan te passen, dan staat het er 1 sec en dan wordt het weer terug gezet.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Deze vraag is vast al eerder gesteld, alleen ik kan niks vinden vanwege ik niet veel begrippen kennis heb, als iemand een link heeft ben ik daar ook heel blij mee.

Bedankt!



Re: Bestanden wijzegen/uitvoeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/28, 15:40:49 »
Dat gaat denk ik niet lukken. Dat komt omdat NTFS het *nix rechtensysteem niet ondersteunt.

edit: Het aanpassen van bestanden op een NTFS-partitie moet wel gewoon kunnen (ik bewerk regelmatig documentjes die op een NTFS-partitie staan), misschien dat partitie wel 'read only' gemount wordt. Laat je ze automatisch aankoppelen met fstab?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/28, 16:28:48 door erik1984 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden wijzegen/uitvoeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/28, 17:31:37 »
Het heeft inderdaad te maken met het feit dat ntfs geen linux permissies ondersteunt. De rechten van het ganse volume worden ingesteld zodat directories uitvoerbaar zijn (anders kan je er niet doorheen navigeren) en bestanden niet. Als je ook bestanden uitvoerbaar stelt, dan heeft dat als vervelende eigenschap dat, als je een tekstbestand wil openen, het systeem vraagt of je het bestand wil openen, dan wel uitvoeren.

Ik denk dat je, voor een automatisch aangekoppelde ntfs partitie, die instellingen kan wijzigen door de permissies van het koppelpunt te wijzigen (vb /media/mijn_ntfs_schijf). Als de ntfs partitie via /etc/fstab aangekoppeld wordt, dan gebeurt het wijzigen van de permissies via de opties voor de partitie.

Offline ssdw

  • Lid
    • Dreamfox games
Re: Bestanden wijzegen/uitvoeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/04, 12:30:23 »
Sorry ik reageer veel te laat.

Citaat van: vanadium
Ik denk dat je, voor een automatisch aangekoppelde ntfs partitie, die instellingen kan wijzigen door de permissies van het koppelpunt te wijzigen (vb /media/mijn_ntfs_schijf). Als de ntfs partitie via /etc/fstab aangekoppeld wordt, dan gebeurt het wijzigen van de permissies via de opties voor de partitie.

Sorry maar ik ben een noob met dit soort dingen, Hoe en waar kan ik dit weizegen?


Bedankt voor jullie reactie!