Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Zou je graag een direct-doen-lijstje willen hebben voor Ubuntu 14.10?

Nee bedankt, ik kies voor 14.04 LTS
23 (47.9%)
Nee bedankt, ik red mezelf wel
8 (16.7%)
Misschien; hangt ervan af wat erin staat
3 (6.3%)
Ja, eigenlijk wel handig
7 (14.6%)
Ja, graag!
7 (14.6%)

Totaal aantal stemmen: 46

Poll gesloten: 2014/11/18, 23:59:24

Auteur Topic: Peiling: behoefte aan direct-doen-lijstje voor Ubuntu 14.10 op mijn webstek?  (gelezen 3730 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zoals ik al eerder heb gemeld, ondersteunt mijn webstek alleen nog LTS-versies van Ubuntu. 14.04 Trusty Tahr dus. Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84620.0

Maar ik heb eveneens erbij gezegd, dat ik misschien een uitzondering maak voor een direct-doen-lijstje voor tussenversies als 14.10 Utopic Unicorn. Echter, voordat ik eventueel tijd en moeite ga steken in zo'n lijstje, wil ik graag even de behoefte peilen....

Dus bij dezen: een behoeftepeiling. Laat maar weten wat je ervan denkt!  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 00:15:25 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ja, wat mij betreft. Ik heb de afgelopen dagen 14.10 geïnstalleerd op verschillende machines en dan grijp ik persoonlijk toch erg graag terug naar jouw "direct-doen" lijstje. Je doet daar erg goed werk mee!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
14.04 LTS die tussen versie´s gebruik ik al een tijd niet meer ,zelfs niet om te testen ,laat dat wel aan de jongeren over.  ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline koos4401

  • Lid
Net als Tom: het experiment wordt voor anderen! Ik blijf bij de LTS'sen
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline RikRik

  • Lid
Niet voor mijzelf (ben een Mint -gebruiker) kan wel heel handig zijn voor een nieuwe Ubuntu-gebruiker,dus ik heb ja gestemd.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Neuh, als ik een tussenversie zou installeren, red ik mijzelf wel; zoveel verschil zit er vaak niet in vergeleken met de LTS en de (vaak ervaren) gebruikers van tussenversies kunnen ook wel instructies begrijpen vanuit bijv. de Engelse wiki...

14.04 LTS die tussen versie´s gebruik ik al een tijd niet meer ,zelfs niet om te testen ,laat dat wel aan de jongeren over.  ^-^

Volledig mee eens :) (ook al ben ik dan een jongere :P)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
14.04 LTS die tussen versie´s gebruik ik al een tijd niet meer ,zelfs niet om te testen ,laat dat wel aan de jongeren over.  ^-^

Volledig mee eens :) (ook al ben ik dan een jongere :P)

Ik ben pas 65 geworden, dus ik kwalificeer dan ook als jongere, mag ik aannemen, Tom :D ? Want ik zie 14.10 wel helemaal zitten (al heb ik daarmee  een lastig bootprobleem)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Ik het begrepen dan sommige zaken (opstart??) toch wat anders werken in 14.10. Een lijstje zou in dat geval wel handig zijn.

Zelf gebruik ik tegenwoordig meestal Debian Wheezy (voor de Lenovo) en Debian Jessie (voor de Asus).

Offline DeBaas

  • Lid
De tussenversie zijn fantastisch om te zien wat de toekomst gaat bieden. Voor je echter alle mogelijke optimalisaties hebt geïmplementeerd en aan je wensen aangepast ben je aan de volgende versie toe.
Het zijn wel prachtige leermomenten ;)
Voor stabiel "werk" gebruik heb ik het wel gehad met de tussenversies.
Mijn suggestie, doe je best voor en met de LTS, laat de tussenversies voor de experimenteerders.

En om het af te maken, het Ubuntu gebaseerde werkonderdeel is Mint Cinnamon LTS geworden.

Ed
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 12:28:58 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
nou.... ubuntu 14.10 is de saaiste release in de geschiedenis van ubuntu, dus gewoon t 14.04 lijstje gebruiken en 14.10 boven zetten...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
14.04 LTS die tussen versie´s gebruik ik al een tijd niet meer ,zelfs niet om te testen ,laat dat wel aan de jongeren over.  ^-^
Volledig mee eens :) (ook al ben ik dan een jongere :P)
Ik ben pas 65 geworden, dus ik kwalificeer dan ook als jongere, mag ik aannemen, Tom :D ? Want ik zie 14.10 wel helemaal zitten (al heb ik daarmee  een lastig bootprobleem)
En ik dan ?
Net 62 geworden en ik werk met 15.04 :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Net 62 geworden en ik werk met 15.04 :lol:

Sorry Pjotr! Het topic gaat op drift en dat is duidelijk mijn schuld  :-X
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JvH

  • Lid
Persoonlijk heb ik gestemd voor 'Misschien; hangt ervan af wat erin staat'.
Ik heb, sinds ik vlak voor de release van Gutsy Gibbon kennis maakte met Ubuntu, altijd dankbaar gebruik gemaakt van Pjotr's TODO-lijst. Ik heb daar altijd mee uit de voeten gekund, zowel bij de LTS- als de  tussenversies. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik de TODO-lijst niet tot op de letter nauwkeurig volg, maar deze meer gebruik als checklist.
Ik kan me wel voorstellen dat er bepaalde punten uit de TODO-lijst extra aandacht verdienen bij een tussenversie. Bijvoorbeeld als het installeren van een bepaald programma bij die tussenversie problemen geeft, of als een bepaalde stap totaal overbodig is geworden bij een nieuwe release van Ubuntu.
In dat geval is het wel het vermelden waard denk ik.
Verder vind ik het lijstje voor 14.04 zoals het er nu staat prima!
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 21:03:18 door JvH »

Offline Bobbie

  • Lid
Ik houd mij meer bij de LTS versies tegenwoordig, vroeger vond ik wel leuk om de tussen versies ook te installeren en als het interessant is om nu een tussen versie op mijn  knutsel pc te installeren dan redden we het wel..
Net als Ron ben ik 62 jaar,  dus red het wel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
[Ontopic]
Wanneer het mijn website zou zijn, dan zou ik alleen de uitzonderingen beschrijven.
Dus alles toepasbaar voor de huidige LTS versie, en afwijkingen van/voor de nieuwste tussen versie.
In de meeste gevallen zijn de aanpassingen gelijk, dat maakt het simpeler.

Mijn €0,02
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Ik zou je voornemen van de tussenversies niet meer te ondersteunen op je voortreffelijke webstek gewoon doortrekken.

De LTS is sinds 12.04 een zeer belangrijke versie geworden met die 5 jaar ondersteuning.

Het is misschien jammer dat de overlapping van de LTS-en maakt dat sommige ondersteuning dan ook wegvalt door een nieuwe versie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Op http://www.ubuntu.com/download/desktop/ wordt 14.04.1 LTS aangeboden als download: Recommended for most users.
Oh ja, verderop de pagina is te lezen dat je ook 14.10 kan downloaden als je toch de nieuwste versie zoekt (ontwikkelaars, power-users, bijzonder situaties).

Op http://www.ubuntu-nl.org/download wordt alleen 14.04.1 LTS aangeboden. Geen woord over 14.10.
[Ontopic]
Wanneer het mijn website zou zijn, dan zou ik alleen de uitzonderingen beschrijven.
Dus alles toepasbaar voor de huidige LTS versie, en afwijkingen van/voor de nieuwste tussen versie.
In de meeste gevallen zijn de aanpassingen gelijk, dat maakt het simpeler.
Bedankt, direct gedaan: http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen
(nu ook voor 14.10  :) )
Klik links bovenin op Documentatie

@testcees: Ubuntu-NL volgt in principe de aanbeveling van de internationale website op, dus 14.04.1 is de versie die we in dit geval aanbieden.
Maar als je 14.10 graag wilt, dan staat het je vrij om deze alsnog van onze mirror te downloaden :) http://nl.releases.ubuntu.com/utopic/

Voor Ubuntu Mate 14.10 is het misschien wel handig. Is nu nergens beschreven.

Niet iedereen kent die versie/gnome2.x even goed en bij anderen is het allemaal een beetje weggezakt (hoe vergrendelde je ook al weer de werkbalken, etc).



'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Misschien doen we er ook goed aan te bedenken dat 14.04 LTS een hele tijd zal draaien? In al die jaren ontstaat er toch een afstand tussen de LTS en de tussenversies, lijkt me zo. En al zal dat dan wat het systeem betreft misschien nog niet zo heel heftig zijn, voor de toepassingen in de programmabibliotheek is dat soms na jaren een heel ander verhaal.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk de hoeveelheid werk. Het lijkt me nog niet zo'n gek idee om dan per tussenversie een soort aanvulling te maken in plaats van de lijst integraal aan te gaan zitten passen. Dat zou ik ook goed kunnen verwerken in mijn boekjes (ook al is er nu helaas nog steeds maar één).
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Voor Ubuntu Mate 14.10 is het misschien wel handig. Is nu nergens beschreven.

Niet iedereen kent die versie/gnome2.x even goed en bij anderen is het allemaal een beetje weggezakt (hoe vergrendelde je ook al weer de werkbalken, etc).





Persoonlijk denk ik dat mensen die Mate al kennen en/of op internet zoeken naar een GNOME 2-achtige setup, wel weten van het bestaan van Ubuntu Mate 14.10 en die ook weten te downloaden. Maar that's just my 2 cents, meer input is welkom natuurlijk :)

Misschien doen we er ook goed aan te bedenken dat 14.04 LTS een hele tijd zal draaien? In al die jaren ontstaat er toch een afstand tussen de LTS en de tussenversies, lijkt me zo.

Qua programmaversies en enige verbetering in de werkomgeving(en) wel, maar systemgewijs niet zo zeer daar elke puntversie een kernelsprong meemaakt. En qua bibliotheken ook niet persé. Zie bijv. de recente update van libnss (?) die Netflix in Chrome mogelijk maakte. Normaal gezien zou die update té veranderlijk zijn om door te voeren in een LTS maar ze hebben het toch gedaan.

Offline JvH

  • Lid
Voor Ubuntu Mate 14.10 is het misschien wel handig. Is nu nergens beschreven.

Niet iedereen kent die versie/gnome2.x even goed en bij anderen is het allemaal een beetje weggezakt (hoe vergrendelde je ook al weer de werkbalken, etc).

Persoonlijk denk ik dat mensen die Mate al kennen en/of op internet zoeken naar een GNOME 2-achtige setup, wel weten van het bestaan van Ubuntu Mate 14.10 en die ook weten te downloaden. Maar that's just my 2 cents, meer input is welkom natuurlijk :)
Mensen die er bewust naar op zoek gaan (zoals ondergetekende) zullen er inderdaad wel uit komen.
Maar wat ik wel slecht vind (sorry dat ik wat offtopic ga) is dat er op de site van Ubuntu niets meer te vinden is over de alternatieve versies van Ubuntu (Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu, Ubuntu MATE, ...). Stel je wil beginnen met Linux omdat je je oude xp-computertje nieuw leven in wil blazen. Stel je hoort dan de naam Ubuntu en je gaat naar de website. Die mensen moeten toch te zien krijgen dat er voor de tragere computers geschiktere Ubuntu-versies beschikbaar zijn??

Om terug ontopic te gaan: ik denk dat het niet haalbaar is voor Pjotr om alle veelgebruikte distro's te dekken op zijn site. Is simpelweg veel te veel werk. Wat betreft is zijn keuze om alleen de LTS te behandelen de meest verstandige denk ik.

aanvulling op JvH,

op mijn pc's met een oude nvidia kaart waar Unity niet op kan.
de rest is snel en goed genoeg.
zelfs worden er nog steeds nieuwe Gforce 5000 series verkocht, maar daar draait Unity niet op. :o
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x