Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag  (gelezen 3453 keer)

Offline Faiz

  • Lid
Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Gepost op: 2008/02/11, 09:33:59 »
Beste mensen,

Ik zit met het volgende. Ik heb Ubuntu 7.10 (live cd versie) van het weekend gedownload en op een cd'tje gebrand. Als ik het cd'tje in de cd-romdrive stop en de pc opnieuw opstart, start Ubuntu op. So far so good. Alleen, als ik de boel op mijn laptop, Dell Inspiron 8100, wil gaan installeren gaat het ontzettend traag, cd-rom draait als een bezetene. Het duurt ongeveer een half uur voordat je verder kan klikken bij stap 1/7 en uiteindelijk bij stap 4/7 (dan zijn we ondertussen al een uurtje of 4 op pad) heb ik hem na 3 uur maar keihard uitgedrukt, dus na totaal 7 uur. Volgens mij is dit niet helemaal de juiste methode van installeren, omdat de stappen 1/7 tot en met 7/7 maar een paar minuten mogen duren.

In het verleden heb ik op dezelfde laptop al een paar keer Kubuntu geïnstalleerd, en dat ging zonder problemen. Kan ik het dan beter met de Ubuntu alternate cd proberen? Of gewoon de Kubuntu versie van 7.10 gaan installeren.  

Ik ben nl. heel erg benieuwd naar de nieuwe OpenOffice. Misschien een stomme vraag, maar is KOffice (wat bij Kubuntu zit) hetzelfde als OpenOffice (Ubuntu), maar dan in een KDE jasje? (ja ik ben geen hardcore user en probeer nu van windows af te komen ;-) )

Hier even wat specs van mijn Dell Inspiron 8100:
CPU: 1133Mhz
Ram: 256 MB
HD: 20GB

Alvast bedankt!
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/11, 09:35:29 »
de live cd kan met 256mb ram. beter is 512. probeer de alternate versie van de cd eens met installeren.

Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/11, 09:36:09 »
256 ram is maar net genoeg volgens mij...dus ofwel de alternate cd, maar dan is de vraag of het wel snel genoeg gaat na de installatie, ofwel neemt ge xubuntu, de wat lichtere versie...

Offline Faiz

  • Lid
Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/11, 10:14:21 »
Ok, of er nog wat rammetjes erbij prikken of de alternate Ubutu of xubuntu proberen.

Even afwegen wat handiger is, gezien het type geheugen wat er in de Dell zit.

Thanks
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/11, 11:40:32 »
Met de alternate installatie:

Installeer de commandline versie. Daarna opstarten in de rescue modus.
Je bent dan automatisch root.
Dan: apt-get update
apt-get upgrade.

Eventueel opnieuw opstarten in de rescuemodus.

Dan heb je de volgende keuze:

apt-get install xubuntu-desktop (voor de Xubuntu installatie)
apt-get install ubuntu-desktop (voor de Ubuntu installatie)
apt-get install kubuntu-desktop (voor de Kubuntu installatie)

Werkt wel vlot, gegarandeerd op jouw systeem met 256 MB, want een dergelijk systeem heb ik ook. Dus in ieder gevalk de alternate CD downloaden en de commandline installatie kiezen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Faiz

  • Lid
Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/11, 12:34:30 »
Thanks voor de uitleg! Ik denk dat het wel gaat lukken vanavond.

Maar ik kan voor 30 eur (plus 6 eur verzendkosten) nog 256MB voor mijn Dell krijgen.  Alleen weet ik niet hoelang mijn Dell nog mee zal gaan, dat ding is in september 2001 geboren.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline woteb

  • Lid
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Faiz

  • Lid
Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/11, 16:30:39 »
Ha leesvoer :-)

Inmiddels 256MB bij besteld, morgen (als het goed is) krijg ik het binnen. Dan kan ik het allemaal gaan installeren. thanks voor de tips.

Groeten
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/12, 07:11:51 »
Citaat van: Faiz
Ik ben nl. heel erg benieuwd naar de nieuwe OpenOffice. Misschien een stomme vraag, maar is KOffice (wat bij Kubuntu zit) hetzelfde als OpenOffice (Ubuntu), maar dan in een KDE jasje? (ja ik ben geen hardcore user en probeer nu van windows af te komen ;-) )
Nee, OpenOffice.org is wat anders dan Koffice.
www.openoffice.org
www.koffice.org

Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/12, 09:32:46 »
256 MB ram voor 7.10 werkt hoor. Installatie duurt wat langer, maar geen uren.

Als je CD ROM zo draait als een "bezetene" zoals je zelf zegt,en het duurt lang, dan heeft ie waarschijnlijk moeite om de cd te lezen.

Ofwel je CD-ROM lezer is versleten/bagger/stuk/slecht, of het CD'tje is te snel gebrand, waar sommige (oudere) CD-ROM spelers weer niet tegen kunnen.Die schieten dan over de sector heen die ze moeten lezen, en proberen die sector herhaaldelijk te lezen. en tja, dan duurt het uren.

Misschien opnieuw cdtje branden op lage snelheid?

Offline Petervdw

  • Lid
Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/12, 12:54:16 »
Aan Faiz
Misschien helemaal "at the bottom", maar je hebt toch per ongeluk geen R/W CD gebruikt. Die fout heb ik ook al gemaakt. Oudere CD-Rom drives hebben daar geweldige moeite mee. En inderdaad, op wat lagere snelheid branden helpt ook vaak.
Vr.groet, peter

Offline Faiz

  • Lid
Ubuntu 7.10 installatie op laptop gaat ontzettend traag
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/12, 21:42:06 »
Het is vanmorgen gelukt met de alternate cd, ik had toen nog 256MB Ram in mijn laptopje. Deze heb ik gisteravond even gedownload en vanmorgen op 4x speed gefikt op een cd-rommetje. (de Live versie had ik misschien wel te snel gefikt, schijfje was een gewone cd-rom) Anyway, via de alternate cd geïnstalleerd, liep als een zonnetje. Ubuntu 7.10 loopt inderdaad goed op een 256MB Ram geheugen laptopje, maar een stuk beter op 512MB Ram :-)Mijn nieuwe chippie werd net voor het eten afgeleverd, binnen 2minuten zat deze in mijn laptop (dat was inclusief de handtekening voor de postbode, openmaken van de verpakking en opstarten :-) )
Daarvoor had ik nog even mijn wifi aan de praat gekregen (wat een gedoe om een Linksys laptopkaartje werkend te krijgen), scheelt weer tig meter kabel in ons huis en een HP printer programma'tje binnengehaald voor de laserjet, via Toepassingen->installeren/verwijderen. Werkt als een tierelier. Nu nog wat andere tooltjes erbij halen. Ik ben benieuwd of iemand hier ook een HP Ipaq heeft en wat hij/zij gebruikt om deze te sync'en met je mail (Evolution).
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~