Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten op mappen via livecd  (gelezen 1011 keer)

Offline Abyss

  • Lid
    • Facebook
Rechten op mappen via livecd
« Gepost op: 2009/11/06, 08:59:38 »
Hallo,

Ik wil mijn systeem opnieuw installeren, na dat ik het geheel niet meer opgestart krijg via de normale manier.
Ik heb hier over al een lijntje uitgegooit, maar toto op heden zonder succes.

Nu wil ik al mijn geliefde bestanden op een usb stick zetten, maar ik heb geen rechten.
het betreft de map "home" en wat ander mappen. Deze wil ik in zijn geheel kopieren.

Hoe krijg ik de betreffende mappen op mijn USB stick

Abyss
« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 09:11:39 door Abyss »

Offline track

  • Lid
Re: Rechten op mappen via livecd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/06, 10:45:09 »
Hoi Abbyss,

je kunt wél de /home - map mounten dan ?  Als je er op rechtsklikt en  "eigenschappen" - [rechten] bekijkt,
wat toont hij daar aan ?  Welke eigenaar, welk rechtenpatroon ?

track

Offline petervs

  • Lid
Re: Rechten op mappen via livecd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/06, 10:55:02 »
Misschien lukt het zo:
Vanuit de live-cd: eerst schijf mounten d.m.v. places/locaties en dan op de schijf dubbelklikken en daarna deze map weer sluiten.

In de terminal geef je het commando:
gksudo nautilus
Navigeer dan via bestandssysteem naar /media en dan zie je je disk staan. Rechtermuisklik en ga naar eigenschappen (properties) en rechten (permissions). Verander eigenaar in “live-session-user’.
Ubuntu MATE 16.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Rechten op mappen via livecd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/07, 01:59:19 »
Navigeer dan via bestandssysteem naar /media en dan zie je je disk staan. Rechtermuisklik en ga naar eigenschappen (properties) en rechten (permissions). Verander eigenaar in “live-session-user’.
Dat kan je ook overslaan (afaik). Met het starten van Nautilus met gksudo zoals wordt voorgesteld zou je de bestanden zo moeten kunnen kopiëren.

Van die rechtermuisklik met rechten (of permissions) kan je dan afblijven. Wie weet kunnen dan de bestanden ook met de juiste rechten/eigenaar worden terug geplaatst in de nieuwe versie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline petervs

  • Lid
Re: Rechten op mappen via livecd
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/07, 10:03:36 »
Dat kan je ook overslaan (afaik). Met het starten van Nautilus met gksudo zoals wordt voorgesteld zou je de bestanden zo moeten kunnen kopiëren.
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, met kopiëren is eigenaar veranderen naar "live-session-user" onnodig.
Ik herinner me dat het wel nodig was om een xorg.conf van de live-cd over te zetten naar een geïnstalleerde ubuntu die geen beeld gaf, maar dat is hier niet aan de orde. Bedankt.
Ubuntu MATE 16.04