Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF bestanden importeren en bewerken  (gelezen 5714 keer)

Offline Anna

  • Lid
PDF bestanden importeren en bewerken
« Gepost op: 2015/01/05, 11:57:11 »
Ondanks dat ik in Libre Office onder extensiebeheer PDF 1.0.5 heb staan kan ik een geïmporteerd PDF-bestand niet openen en bewerken, ik krijg dan de mededeling: kan type gegevensdrager niet detecteren.
Ik weet niet wat dit betekent en zou graag een willen weten met welk bestand uit software beheer ik dat wel kan doen. Weet iemand raad?

Anna
« Laatst bewerkt op: 2015/01/05, 13:30:55 door Ron »

Offline Anna

  • Lid
Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/05, 12:06:31 »
Een pdf bewerken kan met Master PDF Editor.
Geweldig proggie waarmee je alles kan doen wat je wilt met een pdf.

Dank voor je snelle antwoord.
Waar kan ik deze vinden. In het software centrum komt de naam niet boven.

Anna

Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/05, 12:19:55 »
@femke98

Ook als de pdf beveiligd is?

In Photoshop kun je een pdf importeren als afbeelding per pagina en dan enigszins bewerken. Misschien ook in Gimp?
Al zie ik het nut van bewerken van pdf niet zozeer. Juist pdf is bedoeld als fixed doc en om die reden handig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/05, 12:24:39 »
Het is inmiddels gelukt om Master Editor te downloaden via een andere link maar wanneer ik een PDF bestand probeer te openen in Master blijft het scherm zwart. Wat doe ik niet goed?

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/05, 12:53:45 »
http://code-industry.net/free-pdf-editor.php?-update&x&ver=1923 dit is de link.
Master Editor  is geïnstalleerd en ik heb het programma geopend. Tot zover prima. Wanneer ik in Master Editor een PDF bestand open blijft het kader waarin het document moet verschijnen zwart. De boodschap rechts in beeld luidt: No Properties, there is no object selected. Dus, wat doe ik fout?

Anna

PS
Zojuist geprobeerd met een ander PDF-document en deze kan ik inderdaad bewerken. Misschien lukte het met het 1ste document niet omdat het een notariële akte is en daardoor extra beveiligd tegen overschrijven.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/05, 13:05:21 door Anna »

Offline Anna

  • Lid
Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/05, 13:21:07 »
Dat laatste zou kunnen. Een notariële akte mag je natuurlijk nooit veranderen.
Dus dat is de beveiliging die erop zit. Jammer, maar helaas. Of te wel, je wilt dingen doen die illegaal zijn. ;)
En dat mag nu eenmaal niet.

Nee, men kan b.v. een testament of een ontwerp-akte  moeten aanpassen en het concept - de gewijzigde akte - aanleveren via email aan de notaris daar is geen letter illegaal bij. Oppassen met wat je zegt.

Anna

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/05, 13:33:50 »
Het maakt een groot verschil, of het een PDF is, die is in-gescand, of elektronisch is aangemaakt !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/05, 13:37:10 »
Master pdf editor zit gewoon in de repro's. Dus installeren via Synaptic.

In Ubuntu misschien, maar niet in Mint.

Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/05, 13:45:55 »
Men accepteert vaak niet een verandert PDF document.Het is de bedoeling dat je het uit print en invult en terug stuurt via de post..Heb het laatst ook geprobeerd met het contract voor een abonnement van een smartphone bij Studentmobiel..Wilde ze niet..Bovendien willen ze ook een handtekening,hoe wil je dat dan doen?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/05, 13:46:50 »
Master pdf editor zit gewoon in de repro's. Dus installeren via Synaptic.

In Ubuntu misschien, maar niet in Mint.

In het Ubuntu Softwarecentrum zit ie ja. In Mint niet. Maar dit topic gaat toch over Ubuntu? Als het over Mint gaat staat het namelijk in de verkeerde sectie.

Offline h2o

  • Lid
Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/05, 14:10:00 »
Het bestand is gewoon te downladen op deze site: http://code-industry.net/free-pdf-editor.php
Kies de .deb bestanden (er is een 32- en een 64 bits versie,let dus op dat je de goede pakt). Dat bestand installeren via gdebi of sudo dpkg -i naam-bestand.deb. dus:
sudo dpkg -i master-pdf-editor_2.2.05_i386.deb(32 bits)
sudo dpkg -i master-pdf-editor_2.2.05_amd64.deb (64 bits)
Voor de 64 bits versie moet je nog extra installeren:
Citaat
x64 version - requirements: Qt 4.6.2 or later

Geïnstalleerd op een laptop met Debian 7 (32 bits Wheezy).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/05, 14:10:33 »
@Anna Dat hier gewaarschuwd wordt tegen bepaalde niet geoorloofde acties is meestal goedbedoeld. Soms heeft men niet door wat de gevolgen zijn van bewerkingen via de grote mogelijkheden die besproken worden en dan is een waarschuwing wel zo verstandig. Daarbij moet je ook aan de meelezers denken en er moet natuurlijk ook worden gewaakt voor de goede naam van dit Forum!

Van een notaris zal je vermoedelijk nooit een op tekst gebaseerde pdf krijgen. Hooguit een afdruk uit een printer. Die kan je dan vervolgens inscannen. Dan is die pdf in feite de afbeelding. Probeer hem eens in GIMP te openen. Daarin kan je desgewenst met het Tekst gereedschap ook teksten in de pdf plaatsen. Die komen dan in een aparte laag over de oorspronkelijke afbeelding heen. Misschien is dat een oplossing voor je?

 
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/05, 14:11:23 »
@Vistaus
Weet ik, en feitelijk heb je gelijk, maar er zijn hier ook veel mensen met Mint (die er vaak vanuitgaan dat veel hetzelfde is).
Hmmm, misschien iets voor een pol...  :|

Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/05, 15:03:13 »
In adobe reader kun je aantekeningen maken daar waar je wijzigingen wilt.
Ik heb net even gekeken in de ubuntu pdf-reader en daar lijkt dat niet mogelijk.
Misschien dat daar een optie voor te vinden is? Een reader onder linux waarin dat wel kan?

Nee, men kan b.v. een testament of een ontwerp-akte  moeten aanpassen en het concept - de gewijzigde akte - aanleveren via email aan de notaris daar is geen letter illegaal bij.

Daarnaast kun je (mits niet beveiligd) ook nog de tekst uit een pdf kopieëren en in een gebruikelijk office document plakken waar je het wel kunt bewerken.

Zoals ik eerder al wel aangaf, ik gebruik juist pdf in beveiligde modus als ik een document fixed wil gebruiken.
Ik kan me indenken dat een notaris om die reden ook een pdf gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/05, 15:05:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/06, 12:01:51 »
Master pdf editor zit gewoon in de repro's. Dus installeren via Synaptic.

In Ubuntu misschien, maar niet in Mint.
Eh, ik heb Mint 17 en daar zit hij wel degelijk in.

En ja, als je echt iets moet veranderen van de notaris zelf, dan zal hij je toch wel de wachtwoorden geven waarmee het document is beveiligd.
Dus oppassen met wat je zegt. ;)

Ik spreek toch duidelijk over concept en ontwerp akte dat is dus iets van mij aan de notaris en niet van de notaris zelf. Notarissen geven geen wachtwoorden. Wanneer ik een akte wil kopiëren om daar iets in te veranderen en dan vervolgens als ontwerp te sturen naar een notaris is dat een gebruikelijke gang van zaken. De notaris zei vanmorgen trouwens dat er geen speciale beveiliging op akten zit.
Een reactie op een vraag is fijn, maar dan niet op een vraag die niet gesteld is. Goed lezen is een kunst.

Met lollige opmerkingen over illegaal kun je iemand schade berokkenen. Ik was gedwongen verantwoording aan jou af te leggen over het hoe en waarom ik een notarieel document moet omzetten omdat zulke opmerkingen  blijven hangen. Dus: oppassen met wat je zegt en eerst nadenken. Wanneer je de vraag niet begrijpt dan ben ik meer dan genegen het helemaal voor je uit te spellen.

Anna

Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/06, 13:37:42 »
De notaris zei vanmorgen trouwens dat er geen speciale beveiliging op akten zit.
Los van het feit dat een notariele akte een officieel document is en al is de mogelijkheid er dat wijzigingen aanbrengen erin onweerlegbaar en onherroepelijk een ernstige vorm van valsheid in geschrifte is.
Best wel een goede beveiliging als ik het zelf mag zeggen. :police:

Maar als de notaris het goed vindt dat er aanpassingen zijn waarom vraag je hem dan niet het office-document wat aan de basis lag van deze pdf?
En wat ik al aangaf, is de tekst niet uit de pdf te kopieeren en in een office-doc te plakken voor bewerking?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/06, 14:31:05 »
 Er zijn mensen die perse gelijk moeten hebben. Er worden  allerlei niet relevante zaken aangehaald zoals kennis moeten hebben van het notariaat/akten.  Nee, dat was mijn vraag niet. Doe je zelf en mij een plezier en lees het door mij gestarte topic nog eens goed door. De vraag was
hoe een PDF bestand te openen hetgeen niet lukte. Zijdelings noemde ik de mogelijkheid dat het misschien niet te openen was omdat het een gescande akte was. Wat een spijt heb ik daarvan. Met weinig kennis van zaken werd daar opgedoken, het openen zelf was niet meer belangrijk. Zelf nu nog reageert er iemand met de opmerking:

Los van het feit dat een notariele akte een officieel document is en al is de mogelijkheid er dat wijzigingen aanbrengen erin onweerlegbaar en onherroepelijk een ernstige vorm van valsheid in geschrifte is


NOGMAALS ER WORDEN GEEN VERANDERINGEN IN DE AKTE AANGEBRACHT ER WORDT EEN KOPIE VAN GEMAAKT IN  PDF DAAR WORDT EEN AANGEPAST CONCEPT VAN GEMAAKT en naar de notaris of wie dan ook gestuurd.

En nee, mijn verwachtingen van jou waren niet te hoog, je greep zelf te hoog.

Totaal afgeweken van mijn oorspronkelijke vraag is dit een akelige Topic geworden. Ik stop met reageren, dit is niet leuk meer.

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: PFD bestanden importeren en bewerken
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/06, 14:36:25 »
De notaris zei vanmorgen trouwens dat er geen speciale beveiliging op akten zit.
Los van het feit dat een notariele akte een officieel document is en al is de mogelijkheid er dat wijzigingen aanbrengen erin onweerlegbaar en onherroepelijk een ernstige vorm van valsheid in geschrifte is.
Best wel een goede beveiliging als ik het zelf mag zeggen. :police:

Maar als de notaris het goed vindt dat er aanpassingen zijn waarom vraag je hem dan niet het office-document wat aan de basis lag van deze pdf?
En wat ik al aangaf, is de tekst niet uit de pdf te kopieeren en in een office-doc te plakken voor bewerking?

De notaris hoeft geen toestemming aan mensen te geven wanneer zij hun b.v. testament willen herzien of een besloten vennootschap willen oprichten, dan stuurt men een concept naar de notaris.

Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/06, 15:32:08 »
Hej Anna,

Misschien heb je nog wat aan mijn tip.
Een pdf document is te importeren in het tekenprogramma Inkscape. Als het alleen een ingescand plaatje is, wat is omgezet naar pdf, dan kun je er niets in veranderen. Dan geldt de tip van Just: eroverheen tekenen of schrijven.

Heb je het in Inkscape correct kunnen openen, ga dan naar Bestand > PNG afbeelding exporteren en kies voor Pagina en 300 dpi.

Dit png plaatje importeer je in Libre Office en dan ga je eroverheen witte tekstvakken maken met jouw aanpassingen.

Succes ermee.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/06, 16:17:02 »
Wat een spijt heb ik daarvan. Met weinig kennis van zaken werd daar opgedoken, het openen zelf was niet meer belangrijk. Zelf nu nog reageert er iemand met de opmerking:

Los van het feit dat een notariele akte een officieel document is en al is de mogelijkheid er dat wijzigingen aanbrengen erin onweerlegbaar en onherroepelijk een ernstige vorm van valsheid in geschrifte is


NOGMAALS ER WORDEN GEEN VERANDERINGEN IN DE AKTE AANGEBRACHT ER WORDT EEN KOPIE VAN GEMAAKT IN  PDF DAAR WORDT EEN AANGEPAST CONCEPT VAN GEMAAKT en naar de notaris of wie dan ook gestuurd.

En nee, mijn verwachtingen van jou waren niet te hoog, je greep zelf te hoog.

Totaal afgeweken van mijn oorspronkelijke vraag is dit een akelige Topic geworden. Ik stop met reageren, dit is niet leuk meer.

Anna

Jeetje Anna. Ik vind dat je zelf ook wel erg fel reageert. Je kunt het ook "anders lezen dan bedoeld".

Met de "valsheid in geschrifte" opmerking reageerde ik algemeen op wat de notaris zei, "geen beveiliging".
Femke lees ik ook als een goedbedoeld advies, aangezien je bij ongeoorloofde wijzigingen van notariele aktes flink gedonder kunt krijgen.

Daarnaast gaf ik (en met mij anderen) al diverse goede tips hoe je met de pdf alsnog iets kunt.
Op die tips reageer je geheel niet. Je reageert zelf alleen op "aanvullende off-topic opmerkingen" en dat op niet zo prettige wijze.

Kalm down, en lees het topic dan nog eens rustig na. Succes met de concept.

(ps: deze reactie is geheel en 100% goed bedoeld!)
« Laatst bewerkt op: 2015/01/06, 16:18:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EZ-man

  • Lid
Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/06, 17:20:58 »
[OffTopic]:     Ik neem het op voor Anna. Dit gaat veel te ver !
Iemand die een professionele vraag stelt en dan dit gelazer over zich heen krijgt: Foei.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/06, 18:33:43 »
Even de wettelijke kant:
Een notariële akte is alleen geldig, wanneer deze op papier is, met een handtekening.
Een elektronische versie is alleen ter info, maar heeft van rechtswege geen waarde.

Einde discussie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/06, 18:56:42 »
Tijd voor een slotje.

Offline RikRik

  • Lid
Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/06, 21:07:49 »
Ondanks dat ik in Libre Office onder extensiebeheer PDF 1.0.5 heb staan kan ik een geïmporteerd PDF-bestand niet openen en bewerken,ik krijg dan de mededeling:  kan type gegevensdrager niet detecteren.
Anna
Kan het zijn dat de PDF op een USB-stick staat die niet leesbaar is?

Re: PDF bestanden importeren en bewerken
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/06, 21:25:34 »
Als het om een in-gescande PDF gaat, zoals Ron het ook aangaf.
Deze zal je dus niet kunnen bewerken met Master-PDF-Editor.
Ik denk zelfs dat een 'dure' PDF-Writer' zoals Adobe-Writer ook moeite mee zal hebben.

Een simpele en goedkope manier:
Afdrukken -> Aanpassen -> Inscannen -> Opsturen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556