Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie aankoppelen  (gelezen 459 keer)

Offline harbo

  • Lid
Partitie aankoppelen
« Gepost op: 2012/11/26, 22:04:29 »
Op mijn laptop staan zowel Ubuntu als Windows7. Normaal gesproken werk ik alleen met Ubuntu. Afgelopen week heb ik de DATA-partitie (NTFS) kleiner gemaakt met GParted. Nu is deze partitie niet meer te bereiken via Ubuntu, Windows ziet 'm helemaal niet en volgens mij zijn alle bestanden verdwenen.
Wie weet wat ik fout heb gedaan, en vooral, wie weet hoe ik weer bij deze partitie kan komen? Via GParted heb ik het nog even niet geprobeerd. De truc die Pjotr voor Xubuntu beschrijft (bij het voorbeeld van Windows aankoppelen en van bureaublad halen) werkt niet. Wie kan me helpen?
Groet, Harry.

Re: Partitie aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/26, 22:41:56 »
Ik weet op het moment niet direct een antwoord, maar veel info kun je lezen op deze pagina.

Werd de partitie eerst via een aangepast fstab bestand automatisch gemount bij opstarten? Zo ja, dan werk dat nu niet meer omdat de disk UUID is veranderd na de verkleining. De regel in /etc/fstab ziet er ongeveer zo uit:
UUID=14AF664D258723AE /media/Data ntfs-3g defaults,umask=000 0 0 De huidige UUID's van je partities kun je vinden met bv. het commando:
sudo blkid Pas vervolgens het fstab bestand aan en mount je Data partitie als volgt:
sudo mount /dev/sdb  (er van uitgaand dat sdb je Data partitie is; aanpassen al naar gelang jouw situatie).
« Laatst bewerkt op: 2012/11/26, 22:57:40 door nicolaasjan »
Linux Mint 19.3 Mate