Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoord  (gelezen 800 keer)

Offline Lector

  • Lid
wachtwoord
« Gepost op: 2013/01/06, 16:51:14 »
Ik installeerde recent Ubuntu 12.04LTS. (dual-keuze )

Alles prima verlopen. Alleen vervelend dat er zo frequent om een wachtwoord wordt gevraagd.  Daarom bij 'gebruikers en accounts' aangeklikt geen wachtwoord meer op te vragen. Vreemd resultaat: bij opstart programma wordt nog steeds een wachtwoord gevraagd; als ik dan naar 'gebruikers en accounts' ga blijkt 'geen wachtwoord' nog geactiveerd te zijn.  Probeer ik dan te ontgrendelen, dan blijkt mijn wachtwoord niet meer herkend te worden. Idem als ik updates wil installeren: wachtwoord wordt niet herkend. Via het herstelmenu ben ik dan naar roots gegaan om het wachtwoord te wijzigen.....daar wordt een paswoord voor login gevraagd...en jawel ....mijn huidig wachtwoord wordt niet herkend....

Wie heeft een oplossing bij de hand?

Re: wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/06, 16:54:23 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Lector

  • Lid
Re: wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/07, 10:18:53 »
Dank voor de reactie.  Via hestelmenu->roots wordt ook een login gevraagd waar ik vast mee zit.

Het vreemde van het verhaal is dat mijn wachtwoord bij het starten van Ubuntu wel herkend wordt om de 'aanmeldsleutelbos' te ontgrendelen.  Ik had gedacht die aanmelding overbodig te maken door bij systeeminstellingen 'geen wachtwoord' in te stellen - wat blijkbaar niet lukt. Ik kan in elk geval verder werken met de pc.

Maar wanneer ik vb. updates wil installeren of de keuze 'geen wachtwoord' wil wijzigen vraagt het systeem om 'authentificatie' waarbij mijn wachtwoord vervolgens niet meer herkend wordt.

Zijn er dan misschien twee soorten wachtwoorden?  Zie ik iets over het hoofd?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/07, 11:08:19 »
Je hebt een wachtwoord om in Ubuntu in te loggen en dat gebruik je (als je de juiste permissies hebt) ook om programma's te installeren en systeem wijzigingen te doen.
Je hebt ook nog het wachtwoord van de sleutelbos, dat wordt gebruikt om andere wachtwoorden veilig te bewaren van b.v. draadloosnetwerk.

Om het wachtwoord van de sleutelbos uit te zetten:
Ga naar de “dash” en tik daar wachtwoord in nu wordt wachtwoorden en sleutels getoond.
In het venster wat er verschijnt staat “wachtwoorden login”.
Deze met rechtermuisknop selecteren en dan kiezen voor : wachtwoord veranderen.
Laat het wachtwoord open en er zal niet meer om gevraagd worden.

- Roc

Offline Lector

  • Lid
Re: wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/07, 11:28:13 »
OK...even uitgeprobeerd. Dank voor de toelichting.

Mijn probleem zit hem dan bij het  wachtwoord om o.a. updates uit te voeren of instellingen te wijzigen.  Hoe daar aan sleutelen?


Offline Roc.am

  • Lid
Re: wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/07, 11:36:55 »
Wachtwoord vergeten / verwijderd

1.  Start Ubuntu in de Herstelmodus vanuit GRUB. Indien het GRUB-menu niet zichtbaar is tijdens het
     opstarten van de computer, druk dan, vanaf het moment dat de BIOS POST verdwijnt, herhaaldelijk
     op de linker Shift-toets.

2. Eenmaal in de Herstelmodus kies je voor "root shell". Voer nu uit:
    passwd gebruikersnaam
    (waar gebruikersnaam uiteraard de betreffende gebruiker is).
    Ben je die even vergeten, voer dan uit:
    ls /home
    Je moet het wachtwoord twee keer invoeren. Let op, er worden geen sterretjes getoond!

3.  Hierna doe je:
     reboot

- Roc

Offline axelv

  • Lid
Re: wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/07, 12:11:36 »
Wachtwoord vergeten / verwijderd

1.  Start Ubuntu in de Herstelmodus vanuit GRUB. Indien het GRUB-menu niet zichtbaar is tijdens het
     opstarten van de computer, druk dan, vanaf het moment dat de BIOS POST verdwijnt, herhaaldelijk
     op de linker Shift-toets.

2. Eenmaal in de Herstelmodus kies je voor "root shell". Voer nu uit:
    mount -n -o remount,rw /
    passwd gebruikersnaam
    (waar gebruikersnaam uiteraard de betreffende gebruiker is).
    Ben je die even vergeten, voer dan uit:
    ls /home
    Je moet het wachtwoord twee keer invoeren. Let op, er worden geen sterretjes getoond!

3.  Hierna doe je:
     reboot

- Roc

Of volg de link die Gijsbert gegeven heeft als eerste reactie en voer die uit... Makkelijker kan niet :)

Offline Lector

  • Lid
Re: wachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/07, 12:57:04 »
Ik ben er uit.

Dank voor de geboden oplossingen.

Nog een vraagje: waar is een goede tekst, handleiding, ... te vinden over het gebruik van wachtwoorden in ubuntu?  Wat is vb. een unix-wachtwoord enz???


Re: wachtwoord
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/07, 15:43:41 »
Wat bedoel met een goede handleiding voor het gebruik van wachtwoorden? Je kan Linux (een afgeleide van Unix) geheel dichtspijkeren of geheel wachtwoord vrij maken (zeker niet aan te raden) en alle varianten er tussen in.
Hier wat voorbeelden over het werken met wachtwoorden en waarom.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo   http://www.fisscher.net/Linux/Users-Groepen.htm
En wil je echt wat dieper in de rechten dan zou ik een boek aanschaffen ( bijv. Linux in a nutshell) of op internet kijken hoe dat werkt met rechten van gebruikers en groepen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.