Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren  (gelezen 1425 keer)

Offline Duracell

  • Lid
Ubuntu installeren
« Gepost op: 2013/08/14, 13:02:55 »
Hallo Ik heb een ssd schijf met windows 7 en een nog lege ssd schijf. Hoe kan ik ubuntu installeren op de lege ssd schijf zonder windows aan te passen.

Re: Ubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/14, 13:32:30 »
De installer van Ubuntu starten en dan kiezen om Ubuntu op de lege schijf te installeren?

Offline Duracell

  • Lid
Re: Ubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/14, 19:32:05 »
Ik heb het geprobeerd maar zolang ubuntu niet net zo gemakkelijk is te installeren dan windows blijf ik bij windows.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/14, 19:53:20 »
Ik heb het geprobeerd maar zolang ubuntu niet net zo gemakkelijk is te installeren dan windows blijf ik bij windows.
Jouw keuze natuurlijk, en dat maakt ons niet uit....  :)

Maar wel even wat rechtzetten: Ubuntu is juist veel makkelijker te installeren dan Windows:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Re: Ubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/14, 20:08:45 »
Ik heb het geprobeerd maar zolang ubuntu niet net zo gemakkelijk is te installeren dan windows blijf ik bij windows.

Naast dat Pjotr gelijk heeft: waar liep je tegenaan?

Offline Duracell

  • Lid
Re: Ubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/23, 19:50:49 »
Als ik selecteer dat ubuntu naast windows wil installeren kan ik geen schijf selecteren alleen maar de schijf waar windows op staat. als ik invul dat ik iets anders wil in het installatie menu kan ik wel de schijf selecteren die ik wil gebruiken. als ik dan op installeren klik krijg ik de melding ''er is geen basisbestandsysteem gedefineerd gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelings menu''. daar loop ik dus vast.

Re: Ubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/24, 08:06:57 »
je moet dan 2 dingen aanmaken op de lege ssd-schijf.
een [ext4]  (dit is de bovenste)
dan vraagt hij wat daar moeten komen en maak je een    /
de grootte van dit kan zijn 20Gb. mag ook iets meer of minder, hier komt ubuntu op te staan en de programmas die je download.
dan maak je weer een [ext4] aan met de rest van de schijf.
dit wordt een   /home   
hier komen alle andere dingen op van jouw zelf.
onderaan vraagt hij waar de Grub moet komen, kies hier de schijf waar nu windows opstaat, dit is namelijk nodig waar de computer mee opstart.
dan klik je op verder.
nu vraagt hij dat je geen [swap] hebt, maar je hebt een ssd-schijf en nu klik je gewoon op verder gaan.
succes,
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/24, 08:20:28 »
/
swap
Bovenstaande moet je minimaal maken, dit doet ubuntu standaard.
Dus wel een swap maken, en dit heeft niks met een ssd te maken.

Je kan ook dit doen.
/
/home
swap

Offline Duracell

  • Lid
Re: Ubuntu installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/24, 14:33:53 »
Ik zei in een vorige post '' Ik heb het geprobeerd maar zolang ubuntu niet net zo gemakkelijk is te installeren dan windows blijf ik bij windows''. Na het bovenstaande hebben gelezen willen jullie mij dan nog steeds vertellen dat ubuntu makkelijker te installeren is dan  windows, ik denk het niet, als ik de windows schijf in de pc stop vraagt hij mij op welke schijf ik wil installeren ik selecteer de schijf en meer hoef ik niet te doen.

Re: Ubuntu installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/24, 14:45:01 »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline wermic

  • Lid
Re: Ubuntu installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/24, 18:25:32 »
@Duracell
Installeer dan maar 2 Windows in dualboot ?

Re: Ubuntu installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/24, 20:03:53 »
Ik zei in een vorige post '' Ik heb het geprobeerd maar zolang ubuntu niet net zo gemakkelijk is te installeren dan windows blijf ik bij windows''. Na het bovenstaande hebben gelezen willen jullie mij dan nog steeds vertellen dat ubuntu makkelijker te installeren is dan  windows, ik denk het niet, als ik de windows schijf in de pc stop vraagt hij mij op welke schijf ik wil installeren ik selecteer de schijf en meer hoef ik niet te doen.

Ik heb van de week Windows 8 op een 2 jaar oude laptop als single boot geïnstalleerd vanaf DVD, zoals ik elders op het forum vermeld heb, en het kostte mij nogal wat moeite om de schijf juist in te delen. En ik ben toch al lang en in-depth met Linux bezig dus ik ben niet bepaald onbekend met dit soort dingen. Na 5 minuten prutsen met dat schijfindelingsprogramma van de Windows-DVD kon ik dan eindelijk Windows zo ver krijgen om daarop te installeren. Je gaat mij dus niet vertellen dat Windows makkelijker te installeren is dan Ubuntu. Bij Ubuntu kies ik gewoon de schijf en klaar. Niet eerst 5 minuten prutsen.

Re: Ubuntu installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/24, 20:46:34 »
Ik kan de TS enigszins volgen. De mensen die hier reageren zijn natuurlijk al in min of meerdere mate vertrouwd met Ubuntu.
Als je als beginner geconfronteerd wordt met terminologie als Swap, Root, home, EXT4, kan ik begrijpen dat je door het bos de bomen niet meer ziet.
MAAR er is echter voldoende documentatie beschikbaar die het allemaal veel duidelijker maakt.
Als ik als beginner het bericht van plankgas zou lezen, zou ik het ook niet zo goed weten. Ik bedoel daar niks verkeerds mee hé. Plankgas heeft ook echt wel zijn best gedaan om het duidelijk uit te leggen. Dat wil echter nog niet zeggen dat de TS het daarom begrijpt.
Gelukkig is er hier dit fijne forum waar ook beginners met veel geduld verder geholpen worden!  ^-^
Om het met mijn eigen ervaring te illustreren: ik probeerde afgelopen week een mini-install te doen. Had daar toen XFCE4 aan toegevoegd. Ik liep echter tegen het probleem aan dat ik telkens weer in een terminal omgeving terecht kwam bij elke reboot. Ik heb dan uiteindelijk maar opnieuw Xubuntu geïnstalleerd. Om maar even te illustreren dat ik ook nog heel wat kennis mis. Ik durf het echter niet altijd vragen omdat het misschien wel heel erg dom overkomt.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/24, 20:50:42 door koffieboon »
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/24, 21:05:27 »
Ik zei in een vorige post '' Ik heb het geprobeerd maar zolang ubuntu niet net zo gemakkelijk is te installeren dan windows blijf ik bij windows''. Na het bovenstaande hebben gelezen willen jullie mij dan nog steeds vertellen dat ubuntu makkelijker te installeren is dan  windows, ik denk het niet, als ik de windows schijf in de pc stop vraagt hij mij op welke schijf ik wil installeren ik selecteer de schijf en meer hoef ik niet te doen.
Indien je nu eerst eens leert hoe linux werkt, en dan pas met uitspraken komt over linux.
Linux is gemakkelijker dan windows, en ja je moet het toch eerst leren hoe het in elkaar zit, want het is geen windows.
Je kunt bijv virtualbox in windows installeren, dan daar met linux gaan oefenen/spelen, zodat je weet hoe het werkt, daarna kun je gaan overstappen, en echt installeren.

Re: Ubuntu installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/24, 21:12:38 »
Precies jan11000! Ben het volledig met je eens en dat van VirtualBox is inderdaad voor de TS een goede tip :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/24, 21:16:24 »
Indien je toch wilt installeren dan,
boot vanaf de linux cd,
start installeren,
maak de partities met de hand,
op je ssd,
maak swap (net zo groot als je geheugen), de rest /
en installeren maar.

Extra info over linux, lees deze site eens helemaal door,
http://sites.google.com/site/computertip/