Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....  (gelezen 9660 keer)

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Gepost op: 2007/10/14, 14:31:26 »
Mensen,

Ik heb hier een FlashVoyager van Corsair.
Deze werd altijd keurig herkent en haar inhoud werd keurig zichtbaar in Nautilus.

Vanaf vandaag echter niet meer.

In Nautilus krijg ik "Disk" te zien. Hij geeft geen inhoud weer, maar constateert wel, dat een deel van de ruimte in gebruik is.

Hoe kan dat? Kan het te maken hebben, dat ik hem er meestal gewoon uittrek, zonder te unmounten? Of kan het ermee te maken hebben, dat ik hem ook in windows gebruik?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/14, 14:35:50 »
Je USB stick eruit trekken zonder hem eerst te ontkoppelen is nooit goed.
Geef eens in een terminal in sudo mount -a

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/14, 14:38:58 »
Heb ik gedaan.
Hij vraagt nu naar mijn password.
Dat geef ik vervolgens.
En wat zou er dan moeten gebeuren?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/14, 15:08:57 »
De bedoeling is om alle apparaten terug te mounten.
Dan zou in het menu "Locaties" je USB stick normaal terug te vinden zijn?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline vanadium

  • Lid
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/14, 15:18:57 »
Een USB stick wordt automatisch gemount via een ander mechanisme dan het statische file system. Je usb staat niet in /etc/fstab en er zal dus ook niets veranderen als je "sudo mount -a" intikt (wat wil zeggen: voer eens alles wat in /etc/fstab aangemeld is, opnieuw uit).

Je USB eruit trekken is inderdaad een garantie om op een bepaald ogenblik je bestandssysteem te beschadigen. Ubuntu zal beschadigde bestandssystemen niet automatisch mounten. Je kan ze altijd  op eigen risico mounten met de force option (als Ubuntu er nog iets van kan maken, tenminste).

Na dat geratel de oplossing: je moet je bestandssysteem herstellen. Hoe je dat doet, hangt af van het bestandssysteem. Veel kans dat je USB fat32 geformateerd is (goede keuze, want garandeert grootste compatibiliteit). In dat geval gebruik je fsck.vfat of dosfsck (beiden roepen hetzelfde programma aan).

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/14, 19:17:06 »
Citaat van: vanadium
Een USB stick wordt automatisch gemount via een ander mechanisme dan het statische file system. Je usb staat niet in /etc/fstab en er zal dus ook niets veranderen als je "sudo mount -a" intikt (wat wil zeggen: voer eens alles wat in /etc/fstab aangemeld is, opnieuw uit).

Je USB eruit trekken is inderdaad een garantie om op een bepaald ogenblik je bestandssysteem te beschadigen. Ubuntu zal beschadigde bestandssystemen niet automatisch mounten. Je kan ze altijd  op eigen risico mounten met de force option (als Ubuntu er nog iets van kan maken, tenminste).

Na dat geratel de oplossing: je moet je bestandssysteem herstellen. Hoe je dat doet, hangt af van het bestandssysteem. Veel kans dat je USB fat32 geformateerd is (goede keuze, want garandeert grootste compatibiliteit). In dat geval gebruik je fsck.vfat of dosfsck (beiden roepen hetzelfde programma aan).
Okee, Vanadium.
Heldere uitleg.

Ben ik nu al mijn bestanden kwijt, die erop staan?
Maak ik eventueel kans dat Windows er nog iets van kan maken?

Wel typisch trouwens, dat ik dat ding in Ubuntu er niet gewoon uit kan roppen - in Windows is dat geen probleem.

Hoe dan ook: niet meer doen, dus, dat is de boodschap. :-)

Bedankt voor je reactie - ik ga het proberen.

Offline vanadium

  • Lid
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/14, 21:47:32 »
In Windows is dat ook een probleem. Als je echter een vijftien seconden wacht, is wellicht alles goed uitgeschreven naar de USB en zal de USB eruit trekken zonder umounten wellicht geen schade berokkenen. Zo ook onder Ubuntu. Toch om zeker te zijn expliciet unmounten.

Je zal normaliter je bestanden goed en wel terugvinden na het controleren en corrigeren van de schijf. Alleen in hele erge gevallen kan je inderdaad je bestanden kwijt zijn.

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/15, 07:30:39 »
Okee, bedankt.
In windows heb ik geprobeert de reparatie uit te voeren ("beschadigde bestandsysteem opspren en herstellen) maar dit haalde niks uit.
Probeer het nog eens op jouw manier.

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/15, 08:12:11 »
Okee, ik heb het als volgt gedaan:
kukeleku@kukeleku-pc:/media/disk$ sudo fsck.vfat -a
usage: fsck.vfat [-aAflrtvVwy] [-d path -d ...] [-u path -u ...]
               device
  -a       automatically repair the file system
  -A       toggle Atari file system format
  -d path  drop that file
  -f       salvage unused chains to files
  -l       list path names
  -n       no-op, check non-interactively without changing
  -r       interactively repair the file system
  -t       test for bad clusters
  -u path  try to undelete that (non-directory) file
  -v       verbose mode
  -V       perform a verification pass
  -w       write changes to disk immediately
  -y       same as -a, for compat with other *fsck
kukeleku@kukeleku-pc:/media/disk$
Lijkt het er nu op dat ik het goed gedaan heb of juist niet?

Offline vanadium

  • Lid
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/15, 12:26:58 »
Neen, want je krijgt een help scherm. Het volstaat om ook de device op te geven (dit is"wat moet hij checken"). De device naam van je USB kan je gemakkelijkst vinden (heb dit ook maar recent ontdekt) met het commando "blkid". Dan wordt je commando zoiets als

sudo fsck.vfat -a /dev/sdb1

onderstelled dat je partitie op je USB sdb1 noemt.

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/15, 23:07:55 »
Citaat van: vanadium
Neen, want je krijgt een help scherm. Het volstaat om ook de device op te geven (dit is"wat moet hij checken"). De device naam van je USB kan je gemakkelijkst vinden (heb dit ook maar recent ontdekt) met het commando "blkid". Dan wordt je commando zoiets als

sudo fsck.vfat -a /dev/sdb1

onderstelled dat je partitie op je USB sdb1 noemt.
Mijn usb-stick werd altijd hdb1 genoemd.
Maar je commando heeft niks uitgehaald, helaas.
Vanmorgen mounte hij nog - toen kreeg ik bij toeval een mapje FOUND te zien met een arsenaal bestanden (ik weet niet of *alle* bestanden erbij zaten), Dat mapje heb ik toen maar gekopieerd.....

En dat laatste komt goed uit, want hij mount niet meer. Ik krijg totaal geen reactie van bestandsbeheer. De reactie van de terminal op het door jouw voorgestelde commando is als volgt:

kukeleku@kukeleku-pc:~$ sudo fsck.vfat -a /dev/hdb1
dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN
open /dev/hdb1:No such file or directory
kukeleku@kukeleku-pc:~$
Ik heb ook nog een force mount geprobeert, maar tot nogtoe zonder resultaat :-((

Is nu het moment om te vrezen, dat het om zeep is?

Offline vanadium

  • Lid
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/16, 14:07:31 »
/dev/hdb1 bestaat niet, zegt hij, dus je USB wel wellicht geen /dev/hdb1 noemen. Doe eens

blkid

met je USB aangekoppeld. Dan moet hij mee gelijst worden, gemount of niet. Mogelijk dat het /dev/sdb1 zal zijn.

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/16, 22:58:00 »
Citaat van: vanadium
/dev/hdb1 bestaat niet, zegt hij, dus je USB wel wellicht geen /dev/hdb1 noemen. Doe eens

blkid

met je USB aangekoppeld. Dan moet hij mee gelijst worden, gemount of niet. Mogelijk dat het /dev/sdb1 zal zijn.
Okee. Ik heb dat gedaan. Dit is de uitkomst:
kukeleku@kukeleku-pc:~$ blkit
bash: blkit: opdracht niet gevonden
kukeleku@kukeleku-pc:~$ blkid
/dev/sda1: TYPE="ntfs"
/dev/sda6: TYPE="ntfs"
/dev/sda7: UUID="531a7854-38e6-4933-ac08-79fc51bd3e2d" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda8: UUID="32ca3c0f-4fd2-414a-a48e-7c07812d0c2f" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sda9: UUID="a79adc5d-ee35-411d-8a99-03dadb2afaef" TYPE="swap"
/dev/sda5: TYPE="ntfs"
kukeleku@kukeleku-pc:~$
Alles wat hij hier zegt kan ik terug herleiden naar partities op mijn harde schijf. Drie NTFS-partities voor Windows, twee EXT3-delen voor Ubuntu en een swap voor Ubuntu.

Vraag 1: Ik dacht dat sd betekende dat het een sata schijf is, en dat een ata schijf altijd hd werd genoemd? Ik heb een ata schijf - dus ik snapte dit al niet. Zal wel een verklaring voor zijn.....

Vraag 2: Waar is de usb-stick.....? Hij zou in dit rijtje inderdaad sdb1 moeten heten. Het ding is aangekoppelt, waar hij altijd aangekoppelt zit.

Vermoedelijk moet ik nu ergens een regel aan toevoegen, om die usb stick weer terug in dit lijstje te krijgen zeker?

Ik probeer je eerdere voorstel nog eens, maar dan met sdb1. Maar ik vrees dat het niks zal uithalen.....
Dan zegt hij dit:
kukeleku@kukeleku-pc:~$ sudo fsck.vfat -a /dev/sdb1
Password:
dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN
Read 512 bytes at 0:Input/output error
kukeleku@kukeleku-pc:~$
Toevoeging:
Volgens mij kon ik uit bovenstaande wel opmaken, dat hij het ding kon vinden. Dus heb ik gewoon brutaalweg ook geprobeert het apparaat te mounten. Eerst natuurlijk een koppelpunt aangemaakt. Hier het resultaat:
kukeleku@kukeleku-pc:~$ sudo mount -a /dev/sdb1 /media/corsair
mount: u moet een bestandssysteemsoort aangeven
kukeleku@kukeleku-pc:~$
Ik begrijp hieruit, dat mijn usb-stick helemaal geen bestandssysteem heeft? Of heeft hij dat wel, maar moet ik dat opgeven? Hoe doe ik dat dan?

Offline vanadium

  • Lid
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/17, 09:22:53 »
Ik had verwacht dat blkid je USB zou oplijsten, ook al is hij niet gemount, maar ik kan fout zijn (heb blkid maar onlangs ontdekt ;). Hij moet alleszins te voorschijn komen in het commando "sudo fdisk -l" anders wordt ie gewoon niet gezien en zitten we met een hardwareprobleem.

Jou verdere pogingen suggereren dat de USB er wel degelijk is als /dev/sdb, en zijn patitie dus als /dev/sdb1. Je ziet zelf wel dat de foutmelding ditmaal anders is en erop wijst dat er wel degelijk iets is, maar met een probleem:

dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN
Read 512 bytes at 0:Input/output error

Wijst op een beschadiging die de mogelijkheden van dosfsck overstijgen. Ik zou haast suggereren: ga naar windows, zie of je hem daar kunt lezen (wellicht niet) en of je hem daar kunt herstellen (wellicht niet, want ook voor Linux heeft het FAT bestandsformaat geen geheimen).

En dan blijft nog één mogelijkheid: herformatteren  en volgende keren zorgvuldiger de USB ontkoppelen, zowel in Windows als onder Ubuntu ...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/17, 09:36:37 »
Je hebt een tiepvaudt gemaakt met het blkid commando... Dan is het niet zo heel vreemd dat er geen reactie komt :)
Probeer het commando sudo fdisk -l eens. (Kleine letter L op het eind).

Nog iets wat je kan proberen om het probleem duidelijker te krijgen:
Start je computer op zonder usb stick er in.
Voer het volgende commando uit:
tail -f /var/log/kern.log

Plug hierna je stick in, en plaats de nieuwe regels die dan op je scherm komen.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/17, 12:20:27 »
Citaat van: vanadium
dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN
Read 512 bytes at 0:Input/output error

Wijst op een beschadiging die de mogelijkheden van dosfsck overstijgen. Ik zou haast suggereren: ga naar windows, zie of je hem daar kunt lezen (wellicht niet) en of je hem daar kunt herstellen (wellicht niet, want ook voor Linux heeft het FAT bestandsformaat geen geheimen).

En dan blijft nog één mogelijkheid: herformatteren  en volgende keren zorgvuldiger de USB ontkoppelen, zowel in Windows als onder Ubuntu ...
Jammer genoeg klopt dit niet helemaal. Ik heb nl. hetzelfde voorgehad met mijn Lacie mobile schijfje. Op een andere PC (met windows dus) heb ik een schijfcontrole gedaan  en nadien werkte hij terug zonder problemen in Ubuntu... Jammer dat ik met dosfsck er niet in geslaagd ben.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/17, 19:30:12 »
@ Duckstar - ik heb ook schijfcontrole in windows gedaan - haalde niets uit (behalve de map FOUND met "geredde" bestanden erin, maar windows zelf kan er ook niks mee verder)

@ Vanadium - bedankt voor je vele meedenken. Windows ziet hem ook niet en kan er verder ook niet veel mee. Overigens kan het onder WinXP echt geen kwaad hem er pardoes uit te halen (is een instelling voor, kun je dus voor kiezen).
sudo fdisk -l geeft dit:
Schijf /dev/sda: 163.9 GB, 163928604672 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19929 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        1958    15727603+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            1959       19929   144352057+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda5            1959        3263    10482381    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6            3264        8485    41945683+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda7           10478       19929    75923158+  83  Linux
/dev/sda8            8486       10352    14996646   83  Linux
/dev/sda9           10353       10477     1004031   82  Linux wisselgeheugen

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.

Schijf /dev/sdb: 260 MB, 260046848 bytes
1 koppen, 32 sectoren/spoor, 15872 cilinders
Eenheid = cilinders van 32 * 512 = 16384 bytes

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           2       15872      253936    6  FAT16
Hoera! Hij wordt gezien :-) Alleen: ik zie dus een sdb EN een sdb1 ??? Vreemd. Of niet?
Lees ik nu "260MB? Ik dacht dat het 512 moest zijn... :-(

@ Johan - er kwam wel reactie op het blkid comando hoor. Kijk maar eens goet :-)
Ik zal je suggestie nog eens proberen na herstart.

Offline vanadium

  • Lid
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/18, 09:21:13 »
Citaat van: DarkStar
Jammer genoeg klopt dit niet helemaal.
Ik zou zeggen, gelukkig! het is te hopen dat jij gelijk hebt! Uit sisostevens reactie blijkt dat het inderdaad nogal eens zou kunnen meevallen.

Je ziet sdb: dat is de schijf

Op die schijf staat één partitie, sdb1. Die is fat16 geformatteerd. Volgens fdisk is het inderdaad een 260 MB USB.

Ju USB wordt "gezien", maar nu moet je eens zien of hij gemount is: indien wel, dan zou een icoon op je desktop moeten verschijnen, tenzij je deze optie uit hebt staan. In elk geval zou de schijf moeten verschijnen in de output van

mount

onder de naam sdb1, en typisch één van de  laatste regels.

Staat hij daarbij, dan zal je ook zien waar hij gemount is, typisch iets als /media/disk (als je USB een label heeft, zal de labelnaam gebruikt worden in plaats van USB).

Als hij daar níet staat, dan wordt hij om één of andere reden niet gemount. Dan moet je hem eens proberen handmatig te mounten zodat je uit de foutmeldingen kan afleiden waarom hij niet mount.

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/20, 07:07:11 »
Ik heb nu "tail -f /var/log/kern.log" gedaan (zonder aanhalingstekens).
Dit is de output:
Oct 20 06:58:03 kukeleku-pc kernel: [  570.311780] usb 5-8: new high speed USB device using ehci_hcd and address 5
Oct 20 06:58:03 kukeleku-pc kernel: [  570.441820] usb 5-8: configuration #1 chosen from 1 choice
Oct 20 06:58:03 kukeleku-pc kernel: [  570.441944] hub 5-8:1.0: USB hub found
Oct 20 06:58:03 kukeleku-pc kernel: [  570.442211] hub 5-8:1.0: 1 port detected
Oct 20 06:58:03 kukeleku-pc kernel: [  570.544179] hub 5-8:1.0: hub_port_status failed (err = -71)
Oct 20 06:58:03 kukeleku-pc kernel: [  570.856087] usb 5-8: USB disconnect, address 5
Oct 20 06:58:04 kukeleku-pc kernel: [  571.115950] usb 5-8: new high speed USB device using ehci_hcd and address 6
Oct 20 06:58:04 kukeleku-pc kernel: [  571.244516] usb 5-8: configuration #1 chosen from 1 choice
Oct 20 06:58:04 kukeleku-pc kernel: [  571.244700] hub 5-8:1.0: USB hub found
Oct 20 06:58:04 kukeleku-pc kernel: [  571.244917] hub 5-8:1.0: 1 port detected
Oct 20 06:58:04 kukeleku-pc kernel: [  571.346883] hub 5-8:1.0: hub_port_status failed (err = -71)
Oct 20 06:58:04 kukeleku-pc kernel: [  571.355736] usb 5-8: USB disconnect, address 6
Versta ik hieruit, dat de poort van de pc beschadigd is?

Het comando "mount" geeft de usb-stick *niet* weer.

Offline vanadium

  • Lid
USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/20, 13:54:04 »
Dat zou inderdaad op een probleem met de USB poort kunnen wijzen, maar méér dan jou ken ik er hier niet van. Treedt het probleem op bij al je USB aansluitingen? Gaat de USB op andere systemen wel? Dan lijkt het inderdaad op een probleem met je USB connectie.

USB-memory stick wordt opeens niet meer herkend.....
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/20, 14:47:45 »
Helaas.
Ik heb dat ding op een andere usb-poort gedaan maar dat haalt niks uit.
De printer, modem en scanner staan ook op usb maar die werken daar prima mee.

Ik ga er maar gewoon van uit, dat mijn stick (usb bedoel ik he) naar de gal is..... :-(

Ik weet nu dus weder een sinterklaaskadootje te vragen - elk nadeel heb zun voordeel :-)

Vanadium bedankt,
en de anderen die zich erin gemengd hebben.