Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??  (gelezen 3169 keer)

Offline hadego

  • Lid
Op de camping gebruikte ik (onder W7) de AWUS036NH long range adapter om het Wifi signaal op te pakken.

Nu ik overgestapt ben op Ubuntu/Xubuntu wilde ik deze adapter weer gaan gebruiken, maar helaas het werkt niet.

Op diverse fora heb ik begrepen dat het niet gaat werken omdat de drivers allemaal gebaseerd zijn op kernel 2.6

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe adapter die uit de box direkt werkt met Ubuntu/Xubuntu.

Wie heeft hiermee ervaringen ? , ik hoor dat graag.

Bvd en groet
« Laatst bewerkt op: 2013/04/29, 09:47:29 door hadego »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/22, 21:18:29 »
Dat ding zou 't uit-de-doos moeten doen in Ubuntu:
http://support.data-alliance.net/awus036h-on-ubuntu-linux-64-bit-os-plug-play/

Vermoedelijk moet je eerst even de interne wifi-kaart in je flaptop uitschakelen, of de kernelmodule waarop je interne wifi-kaart draait, op de zwarte lijst zetten. Sommige internetberichten van 't afgelopen jaar inzake dit apparaat, wijzen daarop.

Offline hadego

  • Lid
Re: Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/23, 10:19:41 »
@ Pjotr,

Dank voor je tips, ik heb geprobeerd wlan0 uit te schakelen met sudo ifdown wlan0 , maar krijg dan de foutmelding ( zie bijlage)

Ik ben nog niet zo goed thuis in het werken met de terminal, dus wellicht heb ik het niet goed gedaan.

Hoor graag.

Bvd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/23, 10:23:33 »
Kun je de interne draadloze kaart van je flaptop, uitschakelen in het BIOS?

Offline hadego

  • Lid
Re: Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/23, 10:40:39 »
Ik heb de Bios nagelopen maar zie nergens mogelijkheden om de draadloze kaart uit te schakelen.

Omdat ik nog dual boot heb zou ik de kaart uit kunnen schakelen in w7, maar ik doe liever alles in ubuntu.

Zijn er nog andere mogelijkheden die voor mij, als niet techie, te doen zijn ?

Hoor graag

Bvd


Offline hadego

  • Lid
Re: Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/23, 12:23:28 »
Hier is mijn ijzerwaren overzicht.

Hoor graag.

Bvd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/23, 12:32:50 »
De interne kaart is een Atheroskaartje, dat draait op het ath9k-stuurprogramma. Als je dus ath9k op de zwarte lijst zet, kan je interne kaart dus nergens meer doorheen fietsen, omdat die simpelweg niet meer wordt herkend en aangestuurd.

Overigens is het wel vreemd, want Ubuntu zou geen enkele moeite moeten hebben met meerdere draadloze kaarten, en dat is ook mijn ervaring. Enfin, volgens de Google-zoekresultaten zou deze ingreep moeten helpen...

Tik in de terminal (kopieer en plak):
gksudo leafpad /etc/modprobe.d/blacklist.conf
Druk op Enter. Vul desgevraagd je wachtwoord in.

Voeg de volgende regels toe aan de bestaande tekst in dat tekstbestand, helemaal onderin (kopieer en plak):

# Schakelt de interne draadloze kaart uit
blacklist ath9k

Tekstbestand opslaan en sluiten.

Herstart nu je computer met de AWUS036NH erin.

Klik daarna op het pictogram van Netwerkbeheer rechtsboven in het systeemvak. De beschikbare draadloze netwerken zouden moeten uitklappen.

Werkt dit niet? Maak dan deze ingreep ongedaan (verwijder de zojuist toegevoegde tekst uit /etc/modprobe.d/blacklist.conf) en herstart je computer.

Offline hadego

  • Lid
Re: Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/23, 13:16:03 »
Pjotr,

Dank voor deze oplossing.,
Ik heb de AWUS036NH op de camping laten liggen dus kan pas in het weekend het gaan proberen.

Laat je uiteraard weten of het werkt.

Bvd en vr.gr

Offline hadego

  • Lid
Re: Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/29, 09:47:09 »
@ Pjotr,

Het werkt nu, moest inderdaad de ath9k op de blacklist zetten.

Merkwaardig is dat de verbinding vermeld wordt als 802.11 wifi (wlan2) en niet als AWUS036NH ( zie bijlage)

Dank voor de hulp !!!

Met groet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: (Opgelost) Welke long-range USB adapter werkt uit de box met Ubuntu ??
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/29, 10:28:47 »
Graag gedaan.  :)

Overigens is het normaal dat je de merknaam van het ding niet ziet. De merknaam is maar een betekenisloos etiketje, dat de leverancier heeft geplakt op de spullen die hij in China heeft gekocht.... In dit geval bij Ralink.

Ubuntu kijkt onder de motorkap, en ziet daar simpelweg een Ralink RT2800 chipset. Vandaar het stuurprogramma rt2800usb. Het ding zelf is een generiek 802.11 wifi-apparaat, en zo noemt Ubuntu 'm dus ook.  :)

Overigens grappige naam van de netwerkverbinding:
"masquenada1" = "beterdanniets1" ?