Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe hardeschijf heeft opeens verkeerde rechten.  (gelezen 852 keer)

Externe hardeschijf heeft opeens verkeerde rechten.
« Gepost op: 2008/03/26, 11:00:38 »
Hallo,

Mijn externe hardeschijf werkt prima. Ik koppel hem los van de PC ( veilig ) en sluit hem aan op mijn laptop. Ik sla een deel van /var/www op, die ik van te voren gechowned heb naar $USER:$USER en ik koppel hem weer veilig los. Ik sluit hem weer aan op mijn PC, en ik kan hem niet meer lezen.

Citaat van: You do not have the permissions necessary to view the contents of "Elements".
You do not have the permissions necessary to view the contents of "Elements".
Ik heb al geprobeerd:
sudo chmod -R 755 /media/ElementsDit had geen resultaat. Omdat ik het 'eng' vind om met rechten te kloten vraag ik het maar eerst hier voordat ik straks mijn hele systeem overhoop haal ( wat al eerder is gebeurd ).

info
- Type: Western Digital 500GB harde schijf
- Mountpoint: /media/Elements
- OS: Ubuntu 8.04 Hardy Heron, geinstalleerd vanaf Alpha 6, met updates. Laatste 45 Update zijn nu bezig.

Offline vanadium

  • Lid
Externe hardeschijf heeft opeens verkeerde rechten.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/26, 11:38:02 »
Opletten met "users": die zijn in principe specifiek per systeem. User vlerknozem op de desktop en vlerknozem op de laptop zijn in principe andere users. Alleen als die toevallig dezelfde userid hebben, zullen beide systemen de user als dezelfde herkennen. Dat je userid niet hetzelfde is op beide systemen zou een oorzaak kunnen zijn van je probleem.

Anderszijds moet je wel kunnen lezen als de permissies 755 zijn. Heb je eens de huidige permissies van Elements gecontroleerd?

ls -l /media | grep Elements

Externe hardeschijf heeft opeens verkeerde rechten.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/26, 12:44:49 »
raar genoeg na een stroomuitval, dus een harde reboot werkte het weer.

Externe hardeschijf heeft opeens verkeerde rechten.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 22:48:23 »
Ik heb weer hetzelfde probleem.

drwx------ 14 root root 32768 1970-01-01 01:00 Elements

Echter op mijn pc werkt het wel goed ( ook ubuntu ). Dus denk ik dat de fout ligt in de config van mijn laptop. Mijn vraag is dus, wat moet ik waar aanpassen om het te fixen?

Groet

Edit:
Fixed met https://help.ubuntu.com/community/AutomaticallyMountPartitions