Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Backup image kopiëren  (gelezen 672 keer)

[Opgelost] Backup image kopiëren
« Gepost op: 2011/10/23, 11:47:03 »
Ik maak met Clonezilla (of een ander programma) een image van mijn 1st HD en zet die op mijn 2de HD.  Dan kopieer ik deze image naar mijn externe USB HD.  Is die image op de externe HD dan even bruikbaar om terug te zetten naar de 1st HD in geval van nood of zie ik iets over het hoofd?
Het voordeel is dat een image maken via SATA veel sneller gaat dan via USB 2.  Zo heb ik 2 images, want ik vertrouw mijn HD's niet echt.  Tijdens het kopiëren kan ik gewoon doorwerken.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 15:28:06 door Willibuntu »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Backup image kopiëren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/23, 11:57:31 »
Volgens mij kan dat zo.
Clonezilla kent de optie: "Save partition", dus:

Advies 1: je kunt ook een kleine partitie maken in een extended partition, die vullen met wat data ( ca 1 GB), en dan even "proefdraaien" met alleen dat kleine pakketje. Proefdraaien slaat dan natuurlijk vooral op het terugplaatsen.
maar
Advies2: Aleer aan een schijf/partitie te klooien, éérst een werkende(= terugzetbare) image maken!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Backup image kopiëren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/23, 12:13:46 »
Ik vrees dat dit geen antwoord is op de vraag.  ???

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup image kopiëren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/23, 15:13:52 »
Een image is een bestand, en als je het bestand naar een andere locatie kopieert, dan blijft de kopie even bruikbaar.

Re: Backup image kopiëren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/23, 15:26:38 »
Duidelijk!
Klinkt misschien als een stomme vraag, en is het waarschijnlijk ook, maar ik hoed mij voor vanzelfsprekendheden.  Bedankt!

Offline koos4401

  • Lid
Re: [Opgelost] Backup image kopiëren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/23, 16:30:15 »
Citaat
Ik vrees dat dit geen antwoord is op de vraag
De vraag was, volgens mij: kan ik het image dat een kopie is van een elders opgeslagen image, terugzetten.
Het antwoord van mij: Ik meen van wel.
De toevoeging van mij: Zo kun je dat proberen, dan weet je zeker of het kan of niet.
Wat ontbreekt er volgens jou dan?
Vanadium geeft in zijn post #4 m.i. een soortgelijk antwoord, in dit antwoord gebaseerd op de definitie van image. (En wantrouwig als ik ben t.o.v. computers -níet ten opzichte van Vanadium's adviezen! - zou ik dan ook eerst een probeer-run doen.

Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523