Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf  (gelezen 1495 keer)

Offline Heems152

  • Lid
Harde schijf
« Gepost op: 2019/12/02, 08:44:15 »
Ik heb een leuke externe harddisk gekocht die ik gebruik voor films. Nu kan ik niet meer gebruik maken van de functie verwijderen/ installeren ik krijg een foutmelding. Vlg mij is dit via konsole op te lossen. Kent iemand de sleutel?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/02, 09:05:46 »
Welke foutmelding? Wat bedoel je met de "functie installeren"? Geef alle informatie van het pobleem zo specifiek mogelijk.

Offline Heems152

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/04, 10:49:31 »
Fout bij het verwijden van bestand: Invoer-/uitvoerfout

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/04, 15:44:44 »
Mogelijk een probleem met permissies of hoe de schijf gemount is:

Het doet me denken aan een schijf die read-only is gemount.
Je bent niet de eigenaar of er is een fsck nodig ?

Doe eens een "mount | grep dev "en post het hier.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/04, 16:59:44 »
sudo apt install nautilus-admin

nautilus -q

Ga als administrator naar je externe schijf en kijk naar de rechten op en van die schijf. Verander voor Groep en Anderen daar de rechten op Lezen/schrijven.

Is je schijf in Ext4 geformatteerd ? Heb je Gparted daarvoor gebruikt ? Of Gnome-disc-utilities ?


Edit: kijk even naar de tip hieronder als je geen formatteren hebt gedaan op die externe schijf.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/04, 20:25:58 door Joshua Orbit »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/04, 18:17:46 »
Waarschijnlijk een ntfs schijf. Eens het bestandssysteem checken en herstellen (onder Windows!) zal wellicht volstaan.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/04, 20:35:36 »
Ook graag geweten; over hoeveel GigaByte filmmateriaal gaat het enerzijds en anderzijds hoe groot is je volume op de externe schijf. Ik bedoel : films zijn grote bestanden (zeer grote bestanden) : mogelijk is simpel je disc 'vol' en zal je misschien nog een disc moeten kopen.

Offline Heems152

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/05, 09:49:21 »
peter40@peter40-To-be-filled-by-O-E-M:~$ mount | grep dev
sysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
proc on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
udev on /dev type devtmpfs (rw,nosuid,relatime,size=1915904k,nr_inodes=478976,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k)
tmpfs on /sys/fs/cgroup type tmpfs (ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755)
cgroup on /sys/fs/cgroup/unified type cgroup2 (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,nsdelegate)
cgroup on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,name=systemd)
pstore on /sys/fs/pstore type pstore (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
cgroup on /sys/fs/cgroup/pids type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct)
cgroup on /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/rdma type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,rdma)
cgroup on /sys/fs/cgroup/devices type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices)
cgroup on /sys/fs/cgroup/hugetlb type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,hugetlb)
cgroup on /sys/fs/cgroup/perf_event type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event)
cgroup on /sys/fs/cgroup/cpuset type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset)
cgroup on /sys/fs/cgroup/blkio type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio)
cgroup on /sys/fs/cgroup/memory type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory)
cgroup on /sys/fs/cgroup/freezer type cgroup (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer)
hugetlbfs on /dev/hugepages type hugetlbfs (rw,relatime,pagesize=2M)
mqueue on /dev/mqueue type mqueue (rw,relatime)
tmpfs on /run/user/1000 type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=389788k,mode=700,uid=1000,gid=1000)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
/dev/sdg1 on /media/peter40/Door systeem gereserveerd type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2)
/dev/fuse on /run/user/1000/doc type fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
/dev/sdg2 on /media/peter40/BC46F49146F44E20 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2)
peter40@peter40-To-be-filled-by-O-E-M:~$

Moderator edit: Code tags geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/05, 10:09:19 door Ron »

Offline Heems152

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/05, 09:50:57 »
Het zou ook kunnen zijn dat bij de ontkoppeling van de schijf iets fout is gegaan.

Re: Harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/05, 13:57:52 »
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb een zelfde foutmelding gehad wanneer ik de externe schijf (ntfs) aan een Windows machine koppelde. Bij aankoppelen aan Xubuntu dezelfde foutmelding wanneer ik iets wilde verwijderen. Ik herinner mij nu iets van een probleem met schijfrechten.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/05, 18:47:42 »
Begin met de gemakkelijkste poging om dit recht te zetten: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107021.msg1039032#msg1039032

Offline Heems152

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/06, 11:22:05 »
Onder windows 7 kreeg ik hem niet eens geopend. Waaruit blijkt dat linux superieur is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2019/12/06, 12:07:16 »
We krijgen hier toch bitter weinig informatie om te helpen dit zaakje op te lossen.

Offline Heems152

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2019/12/08, 15:07:58 »
Ik hen het bestandssysteem gecheckt en hersteld op windows 7 en het is gelukt. Ik had windows 7 nog op een oude laptop staan en kwam goed van pas.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2019/12/08, 15:16:32 »
De gemakkelijkste oplossing was dan toch de beste. Als je enkel met Ubuntu werkt, dan is het aangeraden al je harde schijven om te zetten naar ext4. Linux heeft beperkte ondersteuning voor ntfs, en kan enkele basisherstellingen doen. Voor een grondige controle van een ntfs bestandssysteem heb je echter Windows nodig.

Re: Harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2019/12/08, 20:14:19 »
@Heems152,
Nu nog even op opgelost zetten!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2019/12/09, 09:16:55 »
De gemakkelijkste oplossing was dan toch de beste. Als je enkel met Ubuntu werkt, dan is het aangeraden al je harde schijven om te zetten naar ext4. Linux heeft beperkte ondersteuning voor ntfs, en kan enkele basisherstellingen doen. Voor een grondige controle van een ntfs bestandssysteem heb je echter Windows nodig.

Bij dat formatteren naat Ext4, wat ik ook bevestig dat dat de beste keuze is om te gebruiken, gebruik daarvoor GEEN geïnstalleerde Gparted (Softwarecentrum) wegens eigenaarsrechten die onjuist komen te staan op de externe disc (root is dan eigenaar en niet 'de gebruiker' ).

Gebruik in Gnome het appje Schijven (globaal app menu en daar "schijven" typen in het zoekveld) om deze actie uit te voeren. Check zeker dat Ext4 de format is en niet bv FAT en mijdt zo veel mogelijk NTFS ; creëer desnoods 2 partities op de schijf : 1 grote Ext4 en een kleintje NTFS zodat je ook kan delen met gelijk welke Windows computer.