Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 8.10 op tweede harde schijf installeren geeft error 12  (gelezen 1037 keer)

eddye77

  • Gast
Hallo allemaal,

Ik ben nog niet echt ervaren met ubuntu maar de meeste uitdagingen die ik voor de voeten kreeg heb ik op kunnen lossen.
Toch ben ik nu tegen iets aangelopen waar ik niet uit kom.

Ik heb een pc met daarop win XP.
Daar wilde ik op een tweede harde schijf ubuntu intalleren ik wilde die als root gebruiken en waar windows opstond als slave gebruiken.

Tijdens de installatie van Ubuntu kon ik netjes aangeven dat ik de installatie op mijn tweede harde schijf wilde doen.
Dit leek allemaal goed te lopen. Na de installatie start de pc opnieuw op en hierbij liep het opstarten vast met alleen een zwart scherm.
Toen heb ik de pc uitgezet en opnieuw opgestart. Daarbij kwam de foutmelding met daarin de termen grub 1.5 en error 12.

Na wat zoeken op het internet (o.a. op dit forum) kwam ik erachter dat dit kwam doordat dat de linux niet de juiste harde schijf kon vinden. Vervolgens heb ik master en slave omgezet van de harde schijven. Toen kwam er wel een opstartscherm waar ik kon kiezen of ik ubuntu of windows wilde opstarten.

Klikte op ubunte en dat werkte. (doelstelling1 bereikt) alleen bij het opstarten van winXP kwam nu de error12
wederom wat googlelen en toen nakijken wat er met de grub mis kon zijn.
volgens mij had ik op dat moment dus windows op de master staan en ubuntu op de slave.
Wanneer ik in de grub keek leek zag ik dat bij root (0,0) staat. (Bij het kiezen van de hardeschijven tijdens de installatie van ubuntu stond hier 0,0,0 of 0,1,0))

Ik heb nog geprobeerd dit aan te passen naar 0,1 en 1,0 maar dat gaf ook foutmeldingen. error 13 en error 21 geloof ik.

Toen dacht ik ga weer even terug naar de oude situatie. Dus ubuntu harde schijf eruit. Op ander harde schijf jumper naar cs ingesteld. maar bij het opstarten gaf de pc aan dat de harde schijf niet gestart kon worden. Vervolgens een windows installatie gedraaid op de harde schijf waarbij ik windows naast een andere andere windows heb lopen.

Nu heb ik dus een windows waarbij ik in het begin kan kiezen welke windows ik wil opstarten professional (hiervan heb ik geen installatie cd) of home (hiervan heb ik wel installatie cd) en dat werkt prima.

Welke stappen kan ik nu het beste nemen om ubuntu en windows professional (waarvan ik geen installatiecd heb) toch goed naast elkaar te hebben draaien? De easy methode blijkt dus niet goed te werken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 8.10 op tweede harde schijf installeren geeft error 12
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/11, 22:44:20 »
Ubuntu moet staan op die fysieke harde schijf, die als eerste staat vermeld in de opstartvolgorde van het BIOS. Vandaar.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 8.10 op tweede harde schijf installeren geeft error 12
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/11, 23:11:07 »
Je geeft dat nu en dan aan, Pjotr, maar ik meen dat dat niet juist is. Volgens mij kan ubuntu (en eender welk linux systeem) eender waar staan. Zolang je grub maar op de MBR staat van de eerste schijf. Op mijn oude desktop staat Ubuntu in elk geval op de tweede partitie van de tweede schijf, en toen ik dat installeerde, wist ik er nog niet te veel van.

Aan de OP: kan dit komen omdat je master/slave hebt veranderd na het installeren? Normaal zou je je van die master/slave niets moeten aantrekken voor je de installatie begint: je kiest waar je Ubuntu wil hebben (en kan zelfs - voor gevorderden - specifiëren waar je de onderdelen wil) en het installatieprogramma herkent normaliter automatisch zelf waar grub moet geinstalleerd worden, hoewel dat inderdaad soms fout kan gaan.

Wat je in eerste instantie eens kan proberen is grub herinstalleren. Volgens mij kunnen de pagina's van, jawel, Pjotr, je hier helpen (zeker aangezien je er al een en ander van afweet). Je moet gewoon erin slagen de juiste schijven voor jou situatie op te geven.

http://sites.google.com/site/computertip/grub

Lukt het niet, dan geeft dezelfde pagina aan hoe je de Windows bootloader kan herinstalleren, en kan je vooralsnog herinstalleren op de primaire eerste schijf (maar nogmaals: ik denk dat dat niet nodig moet zijn).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 8.10 op tweede harde schijf installeren geeft error 12
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/11, 23:16:33 »
Je geeft dat nu en dan aan, Pjotr, maar ik meen dat dat niet juist is. Volgens mij kan ubuntu (en eender welk linux systeem) eender waar staan. Zolang je grub maar op de MBR staat van de eerste schijf.

Het kan wel, maar ik vind het te ingewikkeld voor beginners.  :-)

Ik heb zelf ook wel eens distro's, waaronder Ubuntu, geïnstalleerd op een USB-geheugenstaaf. Met Grub in de MBR van de staaf. Gewoon voor de lol. Maar je moet dan wel heel goed uitkijken wat je doet.

Beginners raad ik altijd aan, om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Die hebben al genoeg uitdaging, om te wennen aan Linux...

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 8.10 op tweede harde schijf installeren geeft error 12
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/11, 23:29:37 »
En toch moet het ook voor beginners vrij eenvoudig te doen zijn: toen ik mijn desktop installeerde was ik één week bezig met Ubuntu, en ik heb dit toen zonder omwegen direct tijdens de standaard installatieprocedure voor elkaar gekregen. Moeten we bij gelegenheid eens nader uitpluizen ...

eddye77

  • Gast
Re: ubuntu 8.10 op tweede harde schijf installeren geeft error 12
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/20, 21:49:40 »
In de bios bleek de tweede harde schijf helemaal niet te staan dat er ook van die harde schijf opgestart kon worden.
Ik heb dus nu nog een keer Ubuntu geinstalleerd en kan nu netjes kiezen welke harde  schijf ik opstart.

Linux harde schijf master
windows harde schijf slave
in bios beide harde schijven aangezet