Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opnemen met audacity  (gelezen 7925 keer)

Offline wim ster

  • Lid
opnemen met audacity
« Gepost op: 2013/03/20, 21:22:50 »
Met audacity muziek opnemen van internetradio, youtube enz. gaat niet. Bij systeeminstellingen - geluid - invoer krijg ik alleen analoge invoer. Zowel bij de Medion als Acer wordt via Realtek het geluid geregeld. In windows moet ik dan de stereo-mix aanzetten. Is er bij ALSA ook zoiets? En hoe krijg ik dat dan voor elkaar ? Bij de opname mogelijkheden in Audacity krijg ik alleen de keuze uit microfoon of lijningang. Iemand een suggestie?

Re: opnemen met audacity
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/20, 22:54:29 »
alsamixer
in de terminal. Druk op F4. Zet de invoer op "mixer", "stereo downmix" of iets in die richting met de pijltoetsen. Druk op escape.

Offline wim ster

  • Lid
Re: opnemen met audacity
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/21, 10:05:46 »
Dank voor de reactie. De alsamixer gevonden, F4 gaat ook goed. Alleen bij de inputs alleen de mic en line gevonden.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: opnemen met audacity
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/21, 10:59:35 »
Hallo Wim,

Ik heb het eens geprobeerd. Beste resultaat op Pulse: line:0 Ik heb wel gemerkt dat wat opgenomen wordt dan de output is naar mijn speakers. Heb ik de speakers dus zacht staan (of zelfs helemaal gedempt) dan wordt erg weinig (of niets) opgenomen.

Hierbij een schermprintje vanuit mijn Ubuntu One ruimte:



Ik vind de kwaliteit van de opname maar matig. Voor mijzelf zou ik het geluid uit een Youtube filmpje exporteren met ffmpeg (zie elders in dit forum) Bij Internetradio heb ik geen ervaring.

Hoop dat je er wat aan hebt!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: opnemen met audacity
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/21, 11:09:55 »
Op onderstaande link vind je de oplossing.

http://stream-recorder.com/forum/showpost.php?p=15384

Offline wim ster

  • Lid
Re: opnemen met audacity
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/21, 22:20:08 »
Dank voor de reacties. Op de ingebakken geluidskaart zit een stereo-mix, waarmee ik in windows altijd met audacity prima geluidsopnames kon maken. Ik heb het nagekeken en de geluidskaart is ALC888. En ik kan me herinneren dat het met windows eerst ook niet wilde lukken, totdat ik een nieuwe driver had geinstalleerd. Dat heb ik nu weer geprobeerd en heb een alsa-driver-1.0.25 gedownload. Maar nu krijg ik dat ding weer niet geinstalleerd. Er verschijnt iets in de terminal van" niet toegestaan" :). Ik ben nog erg nieuw met linux/ubuntu. Dus nog maar eens op het forum kijken en uitproberen. Daar leer ik dan ook weer van.
En zonder die geluidsopnames valt ook te leven want dan heb ik nog wel een andere pc.
Veel dank en groeten.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: opnemen met audacity
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/21, 23:25:05 »
Ik had ook eens zoiets voorgehad totdat ik pavucontrol (pulsaudio volume control) geïnstalleerd had.
Je krijgt dan meer mogelijkheden om je invoer te kiezen.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline wim ster

  • Lid
Re: opnemen met audacity
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/24, 17:23:44 »
Met dank voor de reacties. Het is gelukt. Na installeren van pavucontrol kreeg ik de beschikking over "pulse-audio volume regeling, aldaar kan dan bij het opnemen het volume regelen. Audacity ingesteld zoals aangegeven: "pulse", "default""2stereo invoerkanalen".

Offline Saxtune

  • Lid
Re: opnemen met audacity
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/25, 21:09:13 »
OPGELOST: Ik heb geen antwoord, maar we een brandende vraag.
Zins kort heb ik een probleem met Audacity en dit gaat over de tijdvertaging/tijdverschuiving.

Zodra ik Audacity op opname zet, blijft het hangen en zie de pauzetoets ingedrukt en verder gebeurd er niks.
Bij het wegklikken van het audiospoor komt er een melding die luid als volgd:
 
De instelling voor tijdsvertraging veroorzaakt dat de opgenomen audio verborgen is voor het tijdpunt nul.
Audacity heeft het teruggehaald zodat het bij nul begint.
Mogelijk moet u de Tijdverschuiving (<---> of F5) gebruiken om het spoor naar de juiste plaats te slepen.

Nergens kan ik een antwoord vinden en de optie met <---> of F5 heeft bij mij niets uitgehaald..., of ik doe iets verkeerd.
Oude opnames kan ik wel afspelen en dan loopt Audacity gewoon zoals ik het gewend was.
Begrijp er helemaal niets van.
 
Wie kan mij in begrijpende taal uitleggen hoe ik het probleem met die tijdvertraging kan oplossen?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/31, 11:43:31 door Saxtune »

Offline wim ster

  • Lid
Re: opnemen met audacity
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/26, 14:05:11 »
Ik heb uitgebreid met Audacity zitten te spelen, schakelen. De tijdvertragingsproblemen heb ik soms wanneer ik aansluitend wil opnemen en dan begint hij een nieuw spoor. Dit is te voorkomen door eerst de shift en dan de opname knop in te drukken. Dat is na de stop knop gebruikt te hebben. De pauzeknop werkt normaal.
Ik zou Audacity eerst maar verwijderen en daarna weer opnieuw installeren. Na een restart gaat het misschien beter.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: opnemen met audacity
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/26, 16:31:16 »
@Saxtune:

Even proberen...
Verwijder eens het verborgen bestand .audacity-data/audacity.cfg in je /home map (doe eerst Ctrl + h om verborgen mappen zichtbaar te maken)

En start Audacity dan eens opnieuw op.
Indien het niet werkt, zet je het bestand maar terug. Er zal dan iemand anders met een oplossing moeten komen  :|

1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline Saxtune

  • Lid
Re: opnemen met audacity
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/28, 15:43:03 »
Het probleem is inmiddels ( NIET) opgelost.

Zie bericht hieronder.

« Laatst bewerkt op: 2013/03/28, 20:31:32 door Saxtune »

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: opnemen met audacity
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/28, 16:55:35 »
Hoe heb je het opgelost ? Kan leerzaam zijn voor de anderen.
Indien topic opgelost zet je [OPGELOST] voor het onderwerp van je eerste post aub.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline Saxtune

  • Lid
Re: opnemen met audacity
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/28, 20:30:17 »
Ik sta wederom weer voor een raadsel.
Start vandaag Audacity op en heb opnieuw het zelfde probleem.

Gisteren kreeg ik een BIAB software (op externe harde schijf) waar ook nog een oudere versie van Audacity op stond.
Deze klikte ik aan en het liep gelijk.
Toen ik deze afsloot en mijn nieuwe versie Audacity (die op mijn PC staat) opstarte liep deze plotseling ook.
Daarmee dacht ik dat het probleem over was, maar helaas....
Ben dus weer terug bij af en het probleem is dus nog niet opgelost".

Het enigste veschil wat ik zie is dat de pauze knop nu niet ingedrukt staat, maar de opname loopt niet.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nou..., schiet mij maar lek!!!
Ik heb net mijn PC eens opnieuw opgestart en daarna ook Audacity en nu loopt het plotseling weer wel.
Hier begrijp ik geen snars van en kan dus hier helaas geen oplossing aandragen.
Nu de vraag...., hoe gaat die het morgen doen???


« Laatst bewerkt op: 2013/03/28, 20:53:37 door Saxtune »

Offline Saxtune

  • Lid
Re: opnemen met audacity
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/31, 11:42:30 »
Audacity loopt nog steeds goed. Zie mijn vraag dan ook maar als opgelost, hoewel ik helaas nog steeds geen oplossing kan aandragen.  :|

« Laatst bewerkt op: 2013/04/01, 01:03:57 door Saxtune »