Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde schijf  (gelezen 502 keer)

externe harde schijf
« Gepost op: 2016/02/25, 12:00:26 »
ik wil data van de mac overdoen naar ubuntu 14.04. dus foto's, muziek documenten, e-mails. met welke externe harde schijf kan dat? externe schijf moet dan ook op de mac kunnen. en weet iemand hoe en of je data van de mac naar ubuntu krijgt? alvast bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/25, 17:02:47 »
De harde schijf moet dan wellicht geformatteerd worden met het Microsoft Windows bestandssysteem ntfs. Ubuntu kan dit lezen, en het zou mij verwonderen mocht de mac dat niet ondersteunen (maar ik weet het niet). Met het oude vfat bestandssysteem (ook van Microsoft) kan het 100% zeker. Dat bestandssysteem wordt nog zeer veel gebruikt op USB sticks en geheugenkaarten. Het wordt doorgaans niet gebruikt op grote harde schijven, omdat het niet voldoende 'robuust' en betrouwbaar is daarvoor.

Anders kan je ook via het netwerk data overbrengen. Mappen delen en verbinding maken via het thuisnetwerk, of via een cloudprovider. Gaat allemaal wat trager en wordt moeilijk als het over zeer veel data gaat.

Re: externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/25, 19:39:08 »
ok, bedankt. ik ga ermee aan de slag. ik weet niet helemaal wat je bedoelt, vanadium, maar dat kan ik wel ergens vragen. maakt dus niet uit welke externe schijf, ze werken allemaal? bij de mediamarkt vertelden ze dat van windows naar mac en visa versa een gedoe is, formateren enz.. en dat je een speciale schijf zou moeten hebben, geschikt voor mac en windows. vandaar mijn vraag. ik kan het misschien ook op een usb stick zetten. en later op de externe schijf.

Re: externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/25, 20:03:40 »
Je kunt ook op de usb kijken welke formatering op beiden werkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/25, 20:05:03 »
ok, bedankt. ik ga ermee aan de slag. ik weet niet helemaal wat je bedoelt, vanadium, maar dat kan ik wel ergens vragen. maakt dus niet uit welke externe schijf, ze werken allemaal?
Je kan ze allemaal *doen* werken.
Citaat
bij de mediamarkt vertelden ze dat van windows naar mac en visa versa een gedoe is, formateren enz.. en dat je een speciale schijf zou moeten hebben, geschikt voor mac en windows. vandaar mijn vraag.
Wat zij gedoe noemen, moet je inderdaad eventueel doen. Ik heb eergisteren nog een nieuw schijfje gekocht, en het "gedoe" duurde vier minuten. (Uit de doos halen duurt al langer).
In de winkel vind je zowel schijven die voorgeformatteerd zijn voor Windows als schijven voorgeformatteerd voor Mac. Linux kan "out of the box" met Windows geformatteerde schijven overweg. Mac geformatteerde schijven aankoppelen in Linux blijkt ook te kunnen maar je moet die ondersteuning nog apart installeren. Ik zie hier dat Apple Windows schijven (ntfs) *enkel* kan lezen. Er zijn echter mogelijkheden (betalend en gratis) om je Mac ook op ntfs te laten schrijven. Als je toch zelf zou gaan ondersteuning installeren, dan is het nog beter meteen het linux bestandssysteem ext4 installeren op Mac.

Samengevat: alles kan, maar elke oplossing die je kiest, vereist ergens extra moeite in de vorm van het installeren van drivers, hetzij op Ubuntu (ondersteuning HFS+), hetzij op Mac (ondersteuning van ntfs of ext4). Uitwisselen met Windows is hier toch gemakkelijker.

Re: externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/26, 09:17:04 »
bedankt voor alle reakties. ik ga ermee aan de slag en aangezien het voor mij nieuw is ben ik voorlopig onder de pannen. komt goed.