Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snap softwarepakketten  (gelezen 17898 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Snap softwarepakketten
« Gepost op: 2017/09/03, 12:35:31 »
Sinds Ubuntu 16.04 LTS maakt Ubuntu standaard gebruik van snap softwarepakketten.
Snap softwarepakket → Algemeen
Een "Snap" is een universeel Linux softwarepakket. Een Snap softwarepakketten is te gebruiken met verschillende Linux-distributies. Dit in tegenstelling tot de traditionele systemen voor Linux-softwarepakketten zoals APT of RPM, die specifiek aangepaste pakketten per Linux-distributie vereisen, wat vertragend werkt bij de distributie van nieuwe softwareversies.
  • Snaps kunnen worden gebruikt op Linux desktops, servers, cloud en IoT apparaten.
  • Snaps hebben geen afhankelijkheid met andere softwarebronnen en kunnen direct worden geleverd door de oorspronkelijke softwareontwikkelaar. Standaard worden snaps gedistribueerd via de Ubuntu Snap Store. De Ubuntu Snap Store is geïntegreerd in het standaard Ubuntu softwarecentrum (gnome-software).
  • Info (!) Aanmelden op de Snap Store kan met een Ubuntu One account. Een Ubuntu One account kan worden aangemaakt op: https://login.ubuntu.com/
  • De snap versie van bepaalde software kan nieuwer zijn dan de versie in de traditionele pakketbron. Dit kan vooral bij een LTS versie van belang zijn.
  • Voor extra veiligheid draait snap software in een geïsoleerde omgeving ("sandbox") die voorkomt dat snap software ongemerkt gegevens op de computer kan lezen of wijzigen. Samenwerking (integratie) met het besturingssysteem en andere (snap) software verloopt via gedefinieerde interfaces.
Een gebruiker van een Ubuntu desktop merkt niet veel verschil tussen Snap software en software uit de traditionele pakketbronnen. Sommigen zullen al gebruik maken van software uit snap pakketten zonder zich dit te realiseren (bijvoorbeeld als VLC of Gimp zijn geïnstalleerd uit het Ubuntu softwarecentrum).

Om nieuwsgierige gebruikers wat meer achtergrond te geven ben ik een wiki gestart over snap. Wat meer achtergrond kan ook helpen bij het beantwoorden van vragen op het forum of irc.

Het artikel op de wiki gaat over het gebruik van snap software niet over het bouwen van snap softwarepakketten.

Zie https://wiki.ubuntu-nl.org/community/SnapSoftwarepakket

Het is een community artikel dus iedereen met een Ubuntu One account kan het onderhouden maar opmerkingen en/of aanvullingen via dit forum zijn ook welkom.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline sidonia

  • Lid
Re: Snap softwarepakketten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/03, 19:42:21 »
Ik heb VLC en Libreoffice als snap geïnstalleerd. Werkt allebei goed, alleen kan ik de taal niet instellen als Nederlands.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Snap softwarepakketten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/03, 22:17:15 »
In Xubuntu 16.04 LTS is snap wel standaard aanwezig maar de snap softwarepakketten niet beschikbaar via het software icoon.
In Xubuntu 17.10 (nu nog in testfase) zijn via het software icoon nu ook snap pakketten beschikbaar, ik heb aangeven dat de wiki ook geschikt is voor Xubuntu. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Snap softwarepakketten
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/15, 13:09:55 »
Ik heb VLC en Libreoffice als snap geïnstalleerd. Werkt allebei goed, alleen kan ik de taal niet instellen als Nederlands.
Ik heb hier hetzelfde probleem! Sinds enkele dagen zit ik met LO 6.3 in een Engelse interface. Nederlands is er niet meer op te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/15, 13:11:49 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail