Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Single-boot installatie op laptop  (gelezen 2214 keer)

roelof92

  • Gast
Single-boot installatie op laptop
« Gepost op: 2008/10/22, 20:10:35 »
Hallo,

Ik ben van plan een Single-boot installatie van Ubuntu te doen op mijn laptop maar er is een ding waamee ik zit. Acer heeft drivers meegegeven bij mijn laptop voor energie beheer etc. Is het wel slim om Ubuntu single-boot te installeren omdat ik deze drivers dan niet meer heb, ik heb ze niet op een aparte cd ofzo ze zitten gewoon bij de laptop toen ik hem kocht en je kan ze krijgen doormiddel van Recovery waardoor windows opnieuw geïnstalleerd word vanuit een verborgen partitie op de harde schijf.

Single-boot installatie op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/22, 20:14:29 »
Draai eerst eens de live cd en kijk of alles normaal werkt (correcte aflezing van accuspanning etc.). Vervolgens zou ik Ubuntu gewoon installeren; mochten er problemen zijn, dan zijn die vast op te lossen.

roelof92

  • Gast
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/22, 20:21:31 »
En hoe zit het dan met drivers voor het moederbord, de grafische kaart etc?

Single-boot installatie op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/22, 20:28:16 »
Die worden meegeleverd met Ubuntu. Voor de grafische kaart wil je graag de drivers van ATI of nVidia, er wordt dan ook na de installatie gevraagd of je deze automatisch wilt installeren. Deze kunnen niet meegeleverd worden met Ubuntu, omdat zij tegen de licentieregels van Ubuntu ingaan.

roelof92

  • Gast
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/22, 20:51:14 »
en de drivers voor bijvoorbeeld mijn netwerkadapter dan, ik heb niks aan Linux zonder internet.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/22, 21:26:39 »
Voor alle gangbare hardware zitten de drivers standaard in Ubuntu, behalve voor een paar video kaarten, zoals cumulus007 al schreef.
Maar er blijft altijd een eigenwijze hardware fabrikant, die geen medewerking wil verlenen.
Vandaar de tip, test eerst met de live-CD, zekerheid voor alles.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Petervdw

  • Lid
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/22, 23:04:56 »
Aan roelof92
Voorzichtig met Acer voor wat betreft draadloos internet. Op het forum en internet toch al een paar gevallen gezien waar dat niet zo lekker liep. Ik heb zelf ook een paar notities liggen. Het beste is om wat r0n ook zegt, eerst uitgebreid proberen met de CD. Meestal is het wel op te lossen. Vooral de "software" schakelaar voor draadloos, waar MS de sportware voor maakt is lastig.
De rest huppelt over het algemeen braaf met Ubuntu mee, ik zou haast zeggen, met de muziek mee. :)
Vr.groet, peter

roelof92

  • Gast
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/23, 08:08:31 »
Ik heb tijdens het uittesten van Ubuntu al problemen gehad met draadloos internet ik heb hierover ookal een topic gestart en een oplossing gevonden dus dat zit wel goed. Aan mijn Graphic Card is niks speciaals dus ik hoef hem nou niet echt een driver te geven om er op te kunnen gamen want dat kan zoiezo niet op Linux.

Offline bwman

  • Lid
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/23, 18:38:15 »
ik heb een acer laptop 1350 niet een van de nieuwste maar hier werkt het vlot met ubuntu buiten bluetooth die ik niet in gang krijg, draadloos weet ik het niet want ik werk hier met draadje  maarhet systeem op zich werkt als een tierelier.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Single-boot installatie op laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/23, 18:42:02 »
Citaat van: roelof92
Ik heb tijdens het uittesten van Ubuntu al problemen gehad met draadloos internet ik heb hierover ookal een topic gestart en een oplossing gevonden dus dat zit wel goed. Aan mijn Graphic Card is niks speciaals dus ik hoef hem nou niet echt een driver te geven om er op te kunnen gamen want dat kan zoiezo niet op Linux.
Neem dat laatste maar teug :)

roelof92

  • Gast
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/24, 13:37:44 »
Oke als jij een filmpje maakt waarin je Call of Duty 4: Modern Warfare op Ubuntu speelt en alles ziet er mooi uit en verloopt smooth dan krijg je een krat bier van me!

Single-boot installatie op laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/24, 14:52:32 »
Ik heb het niet over commerciële games. Ik heb het over games zoals Nexuiz, Frets on Fire, OpenArena etc. Die game draait sowieso niet op mijn pc, daar zijn de specs te laag voor.

roelof92

  • Gast
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/24, 15:48:22 »
Frets on fire :cool:

Single-boot installatie op laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/24, 21:56:05 »
Maar 1 ding vergeten jullie: de BIOS. Hoe wilden jullie die updaten vanuit Ubuntu?

Single-boot installatie op laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/28, 21:19:18 »
Dan mag je me wel uitleggen hoe, want ik ben niet gode met DOS ;)

lekkergewoon

  • Gast
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/29, 07:54:04 »
Acer laptop Aspire 1800   3.00 GHZ 512 mb.

Ja, ook ik heb een Acer met vaste boot CD's.
Ik heb de Ubuntu gedownload, maar gaat er niet op, ook door de cd als eerste in de bootlijst te zetten gaat het niet. Zou een versie moeten hebben die meteen vanuit DOS opstart en dus het hele Windows gebeuren overslaat...Wie weet raad ??
Gr. Hans..

Offline Tico

  • Lid
Single-boot installatie op laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/29, 08:28:07 »
Heb je niet een F-toets bij het opstarten waar je Boot Menu kan kiezen? Dan kies je uiteraard voor CD