Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update onmogelijk te weinig ruimte  (gelezen 1423 keer)

Offline wim ster

  • Lid
update onmogelijk te weinig ruimte
« Gepost op: 2015/11/11, 20:17:15 »
De updates worden niet geinstalleerd omdat /boot te weinig ruimte heeft. Ik ben helaas niet zo thuis met linux/ubuntu, maar via het forum heb ik diverse aanbevelingen geprobeerd, zonder succes. via nautilus heb in de /boot en in /usr/src een hele rits oudere mappen weggegooid. hierna de prullenbak geleegd. bovendien sudo apt-get clean gedaan. Opnieuw opgestart en nog steeds hetzelfde probleem. de laptop werkt voor de rest prima. ook zonder updates. dus ik kan het ook zo laten, maar misschien heeft iemand een suggestie of kan mij vertellen wat ik verkeerd doe of wel moet doen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/11, 20:27:22 »
dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|grep -v kbuild|xargs sudo apt-get -y purge
alles rustig in de terminal plaatsen, en wachten tot het werk gedaan is.
daarna is er ruimte.

Offline wim ster

  • Lid
Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/11, 20:59:39 »
Helaas werkte dit niet. Ik kreeg inderdaad een hele lijst van wat verwijderd werd. Daarna toen het klaar was heb de pc uitgezet en opnieuw opgestart en nog steeds te weinig ruimte. Voor de 2e keer geprobeerd nu was de lijst uiteraard veel kleiner. maar de melding dat er te weinig ruimte is blijft. In ieder geval dank voor de reactie.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/11, 21:51:19 »
via: sudo gparted zou u een overzicht moeten krijgen van de schijf partitionering en ruimte.
laat dat via een afbeelding zien?

Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/11, 22:16:41 »
en als gparted niet is geïnstalleerd, doe je
df -hdat werkt altijd.

Offline jan11000

  • Lid
Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/12, 05:31:39 »
Heb je encryptie ingeschakeld voor je hd tijdens installatie?
Dan is je boot een aparte partitie, deze is dan na een aantal updates te vol.
Met synaptic een paar linux kernels verwijderen zou voldoende moeten zijn.
In synaptic zoeken naar,
linux-image
dan links op kleine blokje drukken om de geinstalleerde software boven te zetten(blauw),
dan zie je meerdere linux-image blauw gemarkeert(geinstalleerd),
Dan de nieuwste 2 versies niet verwijderen, de rest , uninstall en verwijderen kiezen.
Je hoeft alleen de eerste 2 linux kernel aan te klikken, de andere software die erbij hoort wordt automatisch verwijderd.

Offline wim ster

  • Lid
Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/12, 10:11:45 »
Hier is de uitdraai van het bestanden-systeem:
Bestandssysteem             Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/mapper/ubuntu--vg-root    447G      34G  391G   8% /
none                           4,0K        0  4,0K   0% /sys/fs/cgroup
udev                           5,4G     4,0K  5,4G   1% /dev
tmpfs                          1,1G     1,3M  1,1G   1% /run
none                           5,0M        0  5,0M   0% /run/lock
none                           5,4G      45M  5,3G   1% /run/shm
none                           100M      44K  100M   1% /run/user
/dev/sda2                      237M     199M   26M  89% /boot
/dev/sda1                      511M     3,4M  508M   1% /boot/efi

zo te zien zit /boot voor 89% vol.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/12, 10:36:12 »
dpkg --get-selections|grep 'linux-image*'|awk '{print $1}'|egrep -v "linux-image-$(uname -r)|linux-image-generic" |while read n;do apt-get -y remove $n;donezou het moeten doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/12, 10:53:28 »
In aanvulling op wat jan11000 en Soul-Sing al schreven:  waarom heb je eigenlijk überhaupt een aparte partitie voor /boot ? Zoiets heeft alleen zin als je alles hebt versleuteld; anders is het een nodeloze complicatie.

Overigens kun je beter toekomstige kernel-updates uitschakelen, want anders heb je straks dat gedonder weer opnieuw:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
(punt 14, rechterkolom)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/12, 12:15:00 door Pjotr »

Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/24, 21:47:42 »
... waarom heb je eigenlijk überhaupt een aparte partitie voor /boot ?
In oudere Linux-boeken wordt dat altijd/meestal/vaak aangeraden, het soort boeken dat uiteenzet hoeveel ruimte je voor /var en /usr en /etc en /boot en /root, etc. moet reserveren. Misschien vanuit die overweging. Heb zelf nooit begrepen waar dat goed voor zou kunnen zijn, een aparte partitie voor /boot. Ik heb altijd een root ( / ) en een /home, meer niet. Afgezien van de koppelpunten in /media voor extra harde schijven.

Offline jan11000

  • Lid
Re: update onmogelijk te weinig ruimte
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/25, 05:36:08 »
... waarom heb je eigenlijk überhaupt een aparte partitie voor /boot ?
In oudere Linux-boeken wordt dat altijd/meestal/vaak aangeraden, het soort boeken dat uiteenzet hoeveel ruimte je voor /var en /usr en /etc en /boot en /root, etc. moet reserveren. Misschien vanuit die overweging. Heb zelf nooit begrepen waar dat goed voor zou kunnen zijn, een aparte partitie voor /boot. Ik heb altijd een root ( / ) en een /home, meer niet. Afgezien van de koppelpunten in /media voor extra harde schijven.
Omdat encryptie op je harde schijven een aparte boot verplicht, alleen jammer dat de installatie een te kleine boot maakt.