Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een mp3 converteren naar een xml file  (gelezen 2297 keer)

Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Gepost op: 2023/10/10, 21:45:42 »
Voor het MuseScore 4 programma wil ik een mp3 file omzetten naar een xml file.
Dan hoop ik ook de instrumenten gegevens in MuseScore 4 te zien.

De instrumenten worden niet meegenomen met de Import pdf.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/11, 18:06:28 »
Digitale bits en bytes omzetten naar een gestructureerd tekstbestand? Dat lijkt mij onmogelijk.

Offline bart85

  • Lid
Re: Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/11, 19:40:50 »
Als ik het goed begrijp wil je bladmuziek uit een mp3 halen? Ik denk dat dat alleen kan als het om een midi bestand gaat. Onderstaande link geeft een discussie voor convert mp3 naar midi.
https://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/mp3-to-midi-4175584170/

Andere vraag hierover is het een enkel instrument in het mp3 of meerdere? Met of zonder zang?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Reactie #3 Gepost op: 2023/10/11, 20:48:08 »
@bart85

Het betreft mp3 met "jachtsignalen" gespeeld op "Pless Hoorn" en "Parforce Hoorn".
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/12, 09:13:41 »
er bestaat software waarmee je mp3 kunt 'converteren' naar bladmuziek. In het verleden heb ik hier wel eens mee geëxperimenteerd in windows. Maar de software kan alleen heel eenvoudige muziekstukken lezen. Het is erg lastig voor de software om muziekinstrumenten van elkaar te onderscheiden. Ik heb het heel snel weer aan de kant gezet door de tegenvallende resultaten

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Reactie #5 Gepost op: 2023/10/12, 18:05:30 »
Lijkt me onmogelijk door de aard van de bestanden.Een mp3-bestand is een (gecomprimeerd) bestand met een gedigitaliseerde versie van de tonen van een muziekstuk. Daarin staan allerlei bits en bytes die voor een mens totaal onleesbaar zijn, maar voor een computerprogramma, die dat bepaalde formaat (mp3) kan lezen, wél.

Een xml-bestand is een totaal ander iets. Da's een soort tekstbestand waarin allerlei instructies en beschrijvingen staan, die min of meer ook voor mensen leesbaar is (human readable), maar dat een plejade aan informatieregels kan bevatten. Zo bestaan er xml-vormen voor spreadsheets, xml-vormen voor tags bij foto's enzovoort.

Je vraag is dus volgens mij niet te beantwoorden.

Je bedoelt mogelijk: is er een systeem om mp3-bestanden om te zetten naar notenschrift. Zoiets als OCR, maar dan voor geluid.

Ik weet niet of het kan, maar ik betwijfel ten zeerste of het überhaupt legaal zou zijn. Als je muziek wil omzetten naar partituren moet je best muziek kennen of kunnen. Zo neurie je zelf de melodie, de begeleiding, turnarounds en dergelijke. Hier en daar vind je op youtube wel akkoorden en noten die bij bepaalde liedjes (en andere stukken) behoren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Reactie #6 Gepost op: 2023/10/13, 08:48:56 »

Je bedoelt mogelijk: is er een systeem om mp3-bestanden om te zetten naar notenschrift. Zoiets als OCR, maar dan voor geluid.
Het windows programma 'Audioscore'van de firma Neuratron doet precies dit. In het verleden mee geëxperimenteerd. Vraagt veel rekenkracht en werkt alleen redelijk op heel eenvoudige muziekstukken bv. piano met zang. Maar dan nog moet je achteraf veel korrigeren. Niet echt aan te bevelen dus. En ik weet niet of er een bruikbaar linux alternatief is.

Re: Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Reactie #7 Gepost op: 2023/10/13, 10:13:03 »
Ik heb een mp3 met 1 instrument omgezet naar een .wav file.
Deze online omgezet naar een .midi file.
Vervolgens deze geopend in MuseScore 4.

Er was geen touw aan vast te knopen wat ik zag en hoorde.

Voorlopig alleen pdf notenschriften importeren. Dit werkt redelijk doch  correcties zijn er altijd.
Wat ik daarbij merk dat alleen wordt omgezet naar piano.

Dus muziekinstrumenten moet je achteraf invoeren.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Hoe een mp3 converteren naar een xml file
« Reactie #8 Gepost op: 2023/10/13, 12:14:25 »
Wat je vraagt is behoorlijk complex. Geluid(sbestanden) omzetten naar een partituur. Als er al iets voor is zal het professioneel en duur zijn.
Je kunt sneller (en goedkoper) iets bruikbaars vinden door online op partituren voor jachtsignalen te zoenen. Dan kom je bijvoorbeeld hier uit: https://hunting.be/hunting-habitat/jachthoorn/