Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem dual boot  (gelezen 3114 keer)

Gast

  • Gast
Probleem dual boot
« Gepost op: 2005/11/15, 20:21:50 »
Hallo,

Ik heb ubunto linux geinstalleerd als dual boot samen met windows. Ik heb dit vaker gedaan met andere distro

Vectrox

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/15, 20:39:55 »
Erg vreemde zaak, aangezien je in Ubuntu niets kan veranderen aan de schijfbenaming van Windows.

Wat wel eventueel zou kunnen is dat je een nieuwe partitie hebt gemaakt tussen de Windows partities.

Hoe ziet jouwn partitie plaatje eruit ?

Gast

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/15, 20:53:44 »
Ik heb 2 harde schijven 1 schijf is 120 gb en staat vol troep :)
de andere schijf is opgedeeld in 3 stukken. 1 partitie is voor windows, 2de partitie is ook voor data. De laatste heb ik altijd leeg gelaten en was dus ongepartioneerde ruimte. Dit liet ik vrij zodat ik een linux installatie makkelijk kon doen. Voor de installatie van ubuntu heb ik de lege ruimte dus gebruikt. Ik heb daar gedeeltelijk een swap space van gemaakt, en gedeeltelijk voor linux zelf (dus 2 extra partities van die lege ruimte gemaakt)

Toen ik merkte dat ubuntu niet werkte wou ik dus weer windows starten waarna ik die error kreeg.
Die error krijg ik dus omdat de partitie letters zijn omgewisseld (daar ben ik nu duidelijk achter gekomen). De oude E schijf (=de data partitie maar niet die van 120 gb) is de nieuwe C schijf geworden, en de D schijf is niet veranderd.
Ik heb nu ubunto verwijderd en daarvoor in de plaats heb ik windows nog een keer op geinstalleerd. Ik boot nu op de partitie L met de 2de windows :(

ik ga proberen de C schijf weer met de goede C schijf te vullen zodat ik misschien weer kan booten via die schijf maar ik weet niet of dat zo makkelijk gaat.

Enige ideen wat ik hiermee kan doen?

Bedankt alvast!

grindal

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/15, 21:19:10 »
met partition magic 'onder windows" kan je gemakkelijk je drive-letters c, d etc aanpassen

Vectrox

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/15, 21:35:27 »
je kunt ook je drive letters terug veranderen door het volgende te doen:
 
Klik met je rechtermuisknop op Deze Computer en kies beheren
Ga nu naar schijfbeheer, zult hier je HD's zien..

Gast

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/15, 21:39:57 »
zoals grindal zei heb ik via partition magic de schijf letters veranderd. Alles klopt zover ik weet nu weer, enige probleem dat ik nu nog heb is dat het systeem automatisch de 2de windows boot. Ik weet niet precies hoe ik dit kan veranderen zodat er gewoon weer vanaf de C schijf geboot word, enig idee iemand?
ik denk dat dan alles is opgelost :)

grindal

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2005/11/15, 21:41:30 »
euhm... windows nog een keertje installeren op de c? ;)

Gast

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #7 Gepost op: 2005/11/15, 21:54:16 »
Ja ok, maar ik zou ook nog graag die bestanden willen bewaren, wat dus dan niet geheel het geval is :)

Vectrox

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #8 Gepost op: 2005/11/15, 21:57:35 »
Als je alleen Windows wilt booten dan moet je het MBR weer terug zetten. Die doe je door de install cd van XP in je stoppen en in Rescue op te starten, Dan tik je in: fixmbr.

Gast

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #9 Gepost op: 2005/11/15, 23:40:23 »
Nou uiteindelijk is het wel zo ongeveer opgelost.
Ik heb die extra windows partitie gewoon verwijderd (aangezien de andere oplossingen niet werkte) en het systeem pakte automatisch de c schijf als boot schijf. De E schijf staat alsnog ingesteld als systeem schijf maar daar hebben we maar schijt aan, aangezien het niets uit lijkt te maken :)

bedankt alsnog voor de hulp die jullie hebben aangeboden, ik hoop dat ik later nog terug kom naar ubuntu en dan er een wat betere ervaring mee heb :)

Met vriendelijke groeten,
Jakob Dun

yesplease

  • Gast
Probleem dual boot
« Reactie #10 Gepost op: 2005/11/16, 11:13:06 »
Waarschijnlijk leest Jacob dit niet meer, maar goed.

Niemand zal er een probleem mee hebben als je een andere distro gebruikt, maar je kunt gewoon Ubuntu installeren als je wilt. Je moet alleen de juiste partitie aanwijzen in de installatie procedure. Geef de exacte partionering van je disken eens door en dan helpen we je wel (grootte van de partities, volgorde en formaat).

Persoonlijk zou ik nooit partition magic gebruiken, ik zag gisteren weer een geval waarbij dit programma een ext3 partitie als "slecht" bestemplde. Mischien dat nieuwe versies van P. Magic beter met ext3 omgaan. Er is overigens geen probleem met installatie als P.Magic een ext3 als slecht bestempeld maar je kunt een probleem krijgen met  deinstallatie. Dat heb ik zelf wel eens gehad, de partitie werd ook na deinstallatie niet meer herkend door P.Magic en ik moest alles formatten.