Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem  (gelezen 1820 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Volgens de digitale veiligheidswaakhond van de Engelse regering, is Ubuntu 12.04 het veiligste besturingssysteem:
http://www.zdnet.com/uks-security-branch-says-ubuntu-most-secure-end-user-os-7000025312/

Basisdocument (pdf):
http://insights.ubuntu.com/wp-content/uploads/UK-Gov-Report-Summary.pdf
Kerncitaat:
"As you can see from the table the only OS that passes as many as 9 requirements without any “Significant Risks” as independently assessed by CESG is Ubuntu 12.04 LTS."

Ubuntu beoordeeld (brontekst):
https://www.gov.uk/government/publications/end-user-devices-security-guidance-ubuntu-1204

Mooi om te lezen! Goed spul, dat Ubuntu.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/01/17, 23:30:16 door Pjotr »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/17, 23:38:04 »
Mooi om te lezen  ;)

Al had ik zelf de keuzemogelijkheid wat breder gemaakt, mijn eerste gedachtenflits was 'waar is bv. OpenBSD gebleven, als we het breed over ultieme security gaan hebben?'
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/17, 23:40:05 »
Mooi om te lezen  ;)

Al had ik zelf de keuzemogelijkheid wat breder gemaakt, mijn eerste gedachtenflits was 'waar is bv. OpenBSD gebleven, als we het breed over ultieme security gaan hebben?'
Klopt, en zo zijn er nog wel een paar te noemen..... Maar ik neem aan dat ze zich (m.i. terecht) hebben beperkt tot de meest wijdverbreide besturingssystemen.  :)

Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/18, 09:21:47 »
Zo zie je maar; wat we al lang vermoedden blijkt nu bevestigd door de Engelsen, maar niet alleen hen; ook de Fransen, de Gendarmerie, gebruiken voluit 12.04LTS op hun systemen.

Zou 14.04LTS die status ook behalen ? (Ik denk maar even aan ongewenste zaken in de Dash b.v. )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/18, 10:27:59 »
Zou 14.04LTS die status ook behalen ? (Ik denk maar even aan ongewenste zaken in de Dash b.v. )
Ongetwijfeld.... die dingen laten zich immers makkelijk uitschakelen?  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/18, 12:13:45 »
"As you can see from the table the only OS that passes as many as 9 requirements without any “Significant Risks” as independently assessed by CESG is Ubuntu 12.04 LTS."
Windows 8 scoort, net als Apple OS X 10.8, maar op 1 punt ('device update policy') lager en komt op een 8 zonder “significante risico's” uit.

Mijn 'standaard' Ubuntu desktop is minder veilig. De geteste 'veilige' installatie wijkt nogal af van de standaard installatie:  https://www.gov.uk/government/publications/end-user-devices-security-guidance-ubuntu-1204/end-user-devices-security-guidance-ubuntu-1204#provisioning-steps
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/18, 18:17:11 »
"As you can see from the table the only OS that passes as many as 9 requirements without any “Significant Risks” as independently assessed by CESG is Ubuntu 12.04 LTS."
Windows 8 scoort, net als Apple OS X 10.8, maar op 1 punt ('device update policy') lager en komt op een 8 zonder “significante risico's” uit.
Last van tegenspraak-itis?  =D
Fijn, maar Ubuntu is dus de veiligste. Zoals gezegd.

Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/18, 20:57:54 »
Vraag mij af wat het waard is als de digitale veiligheidswaakhond van de Engelse regering dit zegt.
Als de Belgische veiligheidswaakhond maandag komt met een artikel dat Ubuntu de minst veilige is, geloven we dat dan ook?  ???

Elk onderzoek wordt weer door een ander onderzoek onder uit gehaald.....dat is met alle onderzoeken zo. Dat gebeurd in de medische wereld zo,  en in het bedrijfsleven is het net zo.
De (ernstige) ziekte die ik heb wordt door veel reumatologen als GEEN reumatische ziekte gezien, terwijl er zijn studies en onderzoeken waarin naar voren komt dat het wel een reumatische ziekte is. Nu het door het hoogste hof als wel reumatische ziekte is bestempeld, maar blijven er nog reumatologen zeggen dat het tussen de oren zit.
Morgen is er weer een ander onderzoek wat misschien weer wat anders verteld.

Ik zelf geef dus niet zo veel om onderzoeken......ben liever zelf de ervaringsdeskundige.

Exactemento. Ik gebruik Linux (desktop en smartphone/tablet) en AmigaOS en ik voel me zeer veilig, daar gaat het om. Onderzoeken hebben telkens weer een andere uitkomst, niks van aantrekken :)

Offline bert1934

  • Lid
Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/18, 22:46:30 »
We hebben geen Engels schouderklopje nodig. We weten zelf al lang dat Ubuntu veruit het beste O.S. is. Het ellendige is, dat al die miljoenen Windows gebruikers dat niet weten. Ze worstelen dag in dag uit met gaten in hun systeem, met hackers en met niet werkende Virusscanners. En niet te vergeten de beruchte woorden "even geduld alstublieft".  We zullen het dan maar niet hebben over de duur van dat "even".  Het is jammer dat er niet meer scholen zijn, waar ze Ubuntu gebruiken, want het jonge goed kan meestal beter met de computer omgaan dan de ouderen, en jong geleerd....
Toch mogen we niet klagen. Het gaat goed met Linux. Google gebruikt het voor z'n Chrome O.S. En Android is grotendeels Linux. Het nieuw Firefox O.S. gebruikt natuurlijk ook Linux. Kortom: de opmars van Linux is begonnen en wie zal ons tegenhouden, Windows?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/18, 22:50:21 »
We hebben geen Engels schouderklopje nodig.
Klopt, maar het is wel weer belangrijke en welkome reclame. Waardoor we anderen weer makkelijker kunnen overtuigen. Linux is nog steeds te veel een "verborgen juweel".... Ook een goed product heeft reclame nodig. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/18, 22:53:58 door Pjotr »

Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/19, 11:16:40 »
Over reclame gesproken...............

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Engelse regering: Ubuntu 12.04 is het veiligste besturingssysteem
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/19, 11:18:35 »
Toch mogen we niet klagen. Het gaat goed met Linux. Google gebruikt het voor z'n Chrome O.S. En Android is grotendeels Linux. Het nieuw Firefox O.S. gebruikt natuurlijk ook Linux. Kortom: de opmars van Linux is begonnen en wie zal ons tegenhouden, Windows?


En niet te vergeten webOS, wat al sinds 2009 op de markt is, SailfishOS (en de jaren daarvoor Maemo en Meego)... Linux is al jaren in een opmars op de mobiele markt. Nu de desktop nog.