Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met rechten op home map  (gelezen 1599 keer)

Probleem met rechten op home map
« Gepost op: 2013/11/24, 11:52:43 »
Hallo,


ik wil graag een kopie maken van mijn map home, die kopie op mijn externe harde schijf zetten en dan op de laptop Ubuntu opnieuw installeren. Ik blijf namelijk met updateproblemen zitten en pdf 's kunnen niet meer geopend worden.

Vroeger kon ik altijd gemakkelijk mijn /home map openen en daarin de map els, waar al mijn bestanden op staan, kopiëren naar mijn externe schijf. Nu krijg ik de melding dat dat niet gaat omdat dat alleen-lezen is. Als ik in /home klik op de map els, waar alles in zit dat ik wil kopiëren, dan krijg ik dezelfde melding.

Hoe kan ik dat ongedaan maken zodat ik een kopie van mijn map els naar mijn externe harde schijf kan zetten? Want ik wil niet zomaar Linux er terug op zetten zonder dat ik eerst een kopie op mijn externe harde schijf heb gezet.

Alvast bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groeten,

Els Stevens

Offline daniel

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/24, 12:22:04 »
Je zou kunnen proberen met chmod u+x  mapnaam
of..

Via bestandsbeheer als root rechten bv via nautilus

sudo apt-get install nautilus

sudo nautilus

Nu ben je als root en heb je een gtk omgeveing waarin je de map kan kopieeren.

Een andere optie is..
Installeer mc

sudo apt-get install mc

draai hem als root:

sudo mc

Ook kan je proberen de home map op rechts te klikken en dan de rechten veranderen als dat lukt.

Een van deze opties zouden moeten lukken..

succes  ;)

Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/24, 12:26:07 »
Ik denk dat ik met een probleem zit, ik heb wat geprobeerd uit te voeren in de terminal wat jij zegt en dit krijg ik:

els@els-Satellite-L300:~$ sudo apt-get install nautilus
[sudo] password for els:
E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen.
els@els-Satellite-L300:~$ sudo apt-get install mc
E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen.
els@els-Satellite-L300:~$ sudo mc
sudo: mc: command not found

Offline joop905

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/24, 12:27:48 »
Probeer dit eens

sudo dpkg --configure -a

Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/24, 12:30:58 »
Er zitten fouten in, hij zegt heel dikwijls terwijl hij dat uitvoert in de terminal "Geen ruimte over op apparaat". Er komen een hoop fouten en errors in de terminal te lezen zo.

Offline daniel

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/24, 12:34:20 »
Zitten er geen fouten op de harde schijf?
Controleer eens met de optie fsck
of heb je te weinig schrijfruimte?

sudo fdisk -l

Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/24, 12:36:45 »
Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders, totaal 312581808 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x00028d67

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        2048    19531775     9764864   83  Linux
/dev/sda2        19533822   312580083   146523131    5  uitgebreid
/dev/sda5        19533824   254986948   117726562+  83  Linux
/dev/sda6       254988288   312580083    28795898   82  Linux wisselgeheugen
els@els-Satellite-L300:~$

Offline daniel

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/24, 12:41:59 »
Ik moet nu weg, ik hoop dat andere nog advies kunnen uitbrengen op de fout meldingen.
Ik vermoed dat je cluster fouten op je hd hebt maar dat zou je kunnen na kijken..

http://askubuntu.com/questions/59064/how-to-run-a-checkdisk

Veel succes

Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/24, 12:50:11 »
Bedankt alvast voor uw hulp.

Weet iemand dit misschien: als ik nu mijn ubuntu terug opnieuw zou installeren zonder dat ik eerst een kopie maak van mijn home, en ik laat bij de installatie de home niet formatteren, ben ik dan veel kwijt? Heb ik dan bv mijn mails nog? Daar heb ik deze voormiddag nog een back-up van gemaakt. En ben ik dan mijn bladwijzers kwijt (alle websites die ik heb opgeslagen)? Ik denk dat er misschien niet veel anders op zit dan gewoon ubuntu terug te installeren. Maar ik weet niet of ik dan veel kwijt ben als het nu niet lukt om een kopie van mijn home te maken op mijn externe harde schijf.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/24, 12:57:45 »
Opstarten vanaf de ubuntu livecd, dan kun je altijd de files copieren naar je externe hd.
En nu kun je ook kijken of je schijven vol zijn? Met nautilus bijv.
Waarom ben je nautilus aan het installeren?  welke ubuntu gebruik je?

Waarom heb je problemen met ubuntu, dus waarom opnieuw beginnen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/24, 12:58:48 »
Maak de kopie van je /home, vanuit een Live-sessie ("veilig uitproberen") van de Ubuntu-DVD. Dan heb je geen problemen met rechten.  :)

In de Live-sessie sudo nautilus doen, om als almachtige alles te kunnen benaderen en kopiëren.

--Toevoeging: jan11000 is me te vlug af geweest..... :P

Offline heir4c

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/24, 13:02:09 »
Type in de terminal eens:
df /dev/sda1 /dev/sda5Dan kan je zien hoeveel schijfruimte er gebruikt is.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/24, 13:04:32 »
els@els-Satellite-L300:~$ sudo nautilus
[sudo] password for els:
Initializing nautilus-gdu extension

** (nautilus:29394): WARNING **: Ignoring scripts directory, it may be a broken link


** (nautilus:29394): WARNING **: GDBus.Error:org.freedesktop.DBus.Error.Spawn.ChildSignaled: Process /usr/lib/dconf/dconf-service received signal 5

** (nautilus:29394): WARNING **: GDBus.Error:org.freedesktop.DBus.Error.Spawn.ChildSignaled: Process /usr/lib/dconf/dconf-service received signal 5

** (nautilus:29394): WARNING **: GDBus.Error:org.freedesktop.DBus.Error.Spawn.ChildSignaled: Process /usr/lib/dconf/dconf-service received signal 5
Shutting down nautilus-gdu extension

Ik heb eens een tijd geleden automatische updates geïnstalleerd. Dat bleef echter maar duren en ik dacht dat het niet verder ging, ik moest toen weg en sloot de laptop af. Sindsdien heb ik altijd problemen als ik updates wil installeren. En nu ik hier een en ander heb ge probeerd krijg ik allerlei foutmeldingen. Ik kan die nautilus blijkbaar niet gebruiken omdat ik daar de rechten niet voor heb. Zo heel veel ken ik daar ook allemaal niet van. Ik wil gewoon graag opnieuw Ubuntu 12.04 installeren en dan ben ik hopelijk van alle problemen verlost.

Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/24, 13:05:20 »
Type in de terminal eens:
df /dev/sda1 /dev/sda5Dan kan je zien hoeveel schijfruimte er gebruikt is.

Dit is het resultaat:
els@els-Satellite-L300:~$ df /dev/sda1 /dev/sda5
Bestandssysteem 1K-blokken Gebruikt Beschikbaar Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda1          9611492  7827600     1295652  86% /
/dev/sda5        115877676 27289124    82702224  25% /home
els@els-Satellite-L300:~$

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/24, 13:06:31 »
Computer opstarten vanaf de Ubuntu-DVD, en dan pas sudo nautilus doen.... Zie mijn eerdere bericht.

Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/24, 13:08:11 »
Computer opstarten vanaf de Ubuntu-DVD, en dan pas sudo nautilus doen.... Zie mijn eerdere bericht.

Dat zal ik dan eerst eens proberen, bedankt alvast

Offline heir4c

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/24, 13:11:15 »
... "Geen ruimte over op apparaat"......

Je hebt 14% over op je / partitie. Dat is wat weinig. Probeer dit altijd op minimum 20% te houden.

Maar goed, het is natuurlijk door de update te onderbreken dat je die problemen hebt gekregen en het is dus beter een nieuwe installatie te doen zoals je zelf al aangeeft.

Doe wat Pjotr en jan zeggen om via de live-sessie je Persoonlijke Map te backuppen.

mvg
Gerolf
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #17 Gepost op: 2013/11/24, 14:06:46 »
Weet iemand dit misschien: als ik nu mijn ubuntu terug opnieuw zou installeren zonder dat ik eerst een kopie maak van mijn home
Die kopie van je persoonlijke gegevens moet je altijd hebben als je gegevens belang hebben voor je. Anders kan je net zo goed meteen al die gegevens nu wissen.

Maak je nu eens niet bezorgd om die /home, maar wel om wat werkelijk uniek is: je persoonlijke documenten en foto's. Ongetwijfeld kan je die nu nog wel gewoon van je account naar een USB schijf kopiëren. Doen als de bliksem. Je systeem is het namelijk aan het begeven. Eens je persoonlijke data veilig staan, kan er nooit meer iets fataal misgaan.

Aangezien je nu al niet meer vanuit je gewone sessie in je account kan, moet je dit proberen te doen vanaf een live sessie, zoals Pjotr aangaf.

Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #18 Gepost op: 2013/11/24, 14:56:58 »
Het is met wat knoeien allemaal gelukt, ik heb de cd erin gestoken en dan heb ik een kopie kunnen maken van mijn home map op mijn externe harde schijf. Daarna heb ik Ubuntu terug geïnstalleerd. Het ziet er naar uit dat ik alles nog heb. Bedankt allemaal voor de hulp.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #19 Gepost op: 2013/11/24, 18:47:09 »
Vanaf nu dagelijks of tweedagelijks een backup van je persoonlijke data. Dan mag er eender wat gebeuren met je computer: het blijft dan herstelbaar.

Offline daniel

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/24, 20:56:47 »
Ik heb van mij systeem een hele backup gemaakt zodat ik hem precies terug krijgt kan zoals ik hem geinstaleerd heb met alle toebehoren.
Je kan de backup opslaan met dit programma op een aparte partitie of op een externe hd.
Mijn favoriete programma...
Misschien ook iets voor jou, ik gebruik zelf de live versie die ik opstart vanaf usb.

http://redobackup.org/
http://redobackup.org/download.php
http://www.youtube.com/watch?v=PmXUc_iJGoI

Offline vanadium

  • Lid
Re: Probleem met rechten op home map
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/25, 13:21:28 »
Ik heb enkel en alleen een backup van mijn persoonlijke gegevens. Mocht ik een backup van mijn systeem hebben, dan zou dat toch verouderd zijn de dag dat mijn computer breekt. Ik zou dan toch in plaats de laatste Ubuntu versie downloaden en herinstalleren.

De backup van mijn gegevens gebeurt met rsync. Alleen de bestanden die werden aangepast, worden gekopieerd, zodat de backup doorgaans minder dan een minuut duurt en dus gemakkelijk zeer regelmatig kan gedaan worden.