Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux software voor CeWe fotoboeken.  (gelezen 5798 keer)

linux software voor CeWe fotoboeken.
« Gepost op: 2014/08/25, 15:02:45 »
Probeer de Linux software voor CeWe-fotoboeken te installeren. Op mijn laptop draait momenteel Ubuntu 13.10. Heeft iemand ervaring met de installatie van deze software.

Groet
Martin

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/25, 15:22:06 »
De versie van de Kruidvat (ook CeWe) doet het in ieder geval wel. Andere versies heb ik geen ervaring mee maar die zullen het vast ook wel doen.

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/26, 14:14:47 »
Hoi Johan,

Heb de software van kruitvat geprobeerd, maar krijg CeWe niet geïnstalleerd.

Gr.
Martin

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/26, 16:20:08 »
Martin,

Ik heb het maar eens geprobeerd, want dat dit stuk software niet valt te installeren is een beetje apart, vond ik. Ik werk in Xubuntu 14.04, maar dat zal niet veel uitmaken.

Het blijkt inderdaad een apart geval. Dubbelklikken: niks. Rechten controleren: staat uitvoerbaar. Rechterklik: er staat Uitvoeren bovenin het menu - en er gebeurt weer niks als ik daarop klik. Dan maar eens kijken wat er in de terminal gebeurt met dat install.pl script. En warempel!

Dit script helpt bij het installeren van de 'Kruidvat fotoservice' op de pc en loodst u
stap voor stap door het installatieproces.

Lees de EULA zorgvuldig door. Daarna dient u de EULA te accepteren.
In de EULA kan met de pijltoetsen worden genavigeerd. Klik op 'q' om de EULA te verlaten.
Verder met <CR>.
Accepteert u de EULA? [ja/NEE] ja
Waar moet 'Kruidvat fotoservice' geïnstalleerd worden? [/home/just/Fotoservice/Kruidvat fotoservice]

Verder ben ik niet gegaan, maar de conclusie is duidelijk. Deze installer werkt alleen in de terminal. En Kruidvat heeft wel een erg hoge pet op van ons Linux-gebruikers.
Terecht natuurlijk - wij zijn kanjers - , maar toch  jammer dat een paar woorden in een tekstbestand er niet af kon.

Lukt het zo?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/27, 09:33:12 »
Hallo Johan,

Ga vandaag de installatie even proberen... En laat je wel weten of het gelukt is!

Groet
Martin

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/27, 11:46:20 »
Hoi Johan,

Ben nog niet zo thuis met Linux. In het istall.pl script zie ik andere zaken staan dan ik jouw stukje script zie bijlage.

$TRANSLATABLE[5]  = "Lees de EULA zorgvuldig door. Daarna dient u de EULA te accepteren.\n\tIn de EULA kan met de pijltoetsen worden genavigeerd. Klik op '\033[1mq\033[0m' om de EULA te verlaten.\n\tVerder met <CR>.";
$TRANSLATABLE[6]  = "\tAccepteert u de EULA? [%1\$s/\033[1m%2\$s\033[0m] ";
$TRANSLATABLE[7]  = "\033[0m\033[1m'%1\$s'\033[0m kan helaas niet op uw pc worden geïnstalleerd.\n\n\n";
$TRANSLATABLE[8]  = "Waar moet '\033[1m%1\$s\033[0m' geïnstalleerd worden? [\033[1m%2\$s\033[0m] ";
$TRANSLATABLE[9]  = "\tWilt u verder gaan met de installatie en de benodigde bestanden downloaden? [\033[1m%1\$s\033[0m/%2\$s] ";
$TRANSLATABLE[10] = "\tDownloading: '%1\$s'\n";
$TRANSLATABLE[11] = "De benodigde bestanden worden nu in de installatiemap uitgepakt.\n";
$TRANSLATABLE[12] = "\nGefeliciteerd!\nDe \033[1m'%1\$s'\033[0m is met succes op de pc geïnstalleerd\nVoer, om te starten, het bestand '%2\$s' uit.\n\nVeel plezier!\n";

Wat moet ik hierin nu toevoegen/aanpassen?

Groet
Martin

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/27, 11:49:05 »
Je hoeft helemaal niets aan te passen. Het enige wat je moet doen is rechtsklikken op het bestand en kiezen voor de eigenschappen.
Bij de rechten moet je aangeven dat het bestand uitgevoerd mag worden (executable).

Vervolgens dubbelklik je op het bestand om hem uit te voeren.

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/27, 12:23:47 »
Hoi Johan,

Ik volg je tips op maar niets helpt.....ik geef het op, jammer dat dé installatie via Linux zo moeizaam verloopt!

Groet
Martin

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/27, 12:36:53 »
Martin EN Johan,

Lees nou even mijn bericht! Dat script stond al uitvoerbaar en het reageert ook heus niet op dubbelklikken of rechtsklikken. Het moet echt in de terminal, vrees ik.

@Martin: de terminal is de eerste keer wennen. Moeten we je er mee helpen? Dan moet je aangeven in welke Ubuntu je werkt. Je kan ook je systeem aanpassen dat hij dat soort scripts opent in de terminal, maar dat lijkt me te ingewikkeld voor die enkele keer.

Zet hem op, het is best te doen! Alleen wat anders dan normaal.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/27, 12:59:02 »
Ik werk momenteel met Ubuntu 13.10. Maar morgen ga ik Ubuntu 14.04 installeren en dan ga ik de CeWe software opnieuw proberen te installeren.
Uiteraard geef ik het zomaar niet op en wil zeker niet naar Windows overstappen.....de makkelijkste optie !

Groet.
Martin
« Laatst bewerkt op: 2014/08/27, 13:00:54 door MartinN »

Offline wowo

  • Lid
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/27, 13:13:43 »
Ik werk met Ubuntu 14.04 maar de te volgen stappen zullen ook in andere distributies min of meer vergelijkbaar zijn.

Om de kruidvat cewe software te installeren:
- Download de software en pak uit in bv je persoonlijke map
- Daar komen dan de bestanden: EULA.txt en install.pl te staan
- Klik op install.pl
- Dan komt de melding: Wilt u 'install.pl uitvoeren of de inhoud ervan bekijken?
- Klik vervolgens op: Uitvoeren in Terminalvenster
- Krijg dan de melding: Dit script helpt bij het installeren van de 'Kruidvat fotoservice' op de pc en loodst u
stap voor stap door het installatieproces.
- Lees de EULA zorgvuldig door. Daarna dient u de EULA te accepteren.
- In de EULA kan met de pijltoetsen worden genavigeerd. Klik op 'q' om de EULA te verlaten.
- Verder met <CR>.
- Enter dus gewoon dan krijg je de EULA.txt te zien, scroll omlaag met de pijltjestoetsen, klik dan op q om de AULA te verlaten
- Dan komt de melding: Accepteert u de EULA? [ja/NEE]
- Type dan: ja
- Dan komt de vraag:
Waar moet 'Kruidvat fotoservice' geïnstalleerd worden? met als voorstel :[/home/silencio1/Fotoservice/Kruidvat fotoservice]
Als je dit accepteert:
De opgegeven directory bestaat niet. Moet deze aangemaakt worden? [JA/nee]
- Type Ja
- Dan krijg je de melding:
Voor een succesvolle installatie moeten de volgende pakketten worden gedownload.
       64-Bit-Executable     [application/zip]   7638329 ( 7,3M)
       Linux 64-Bit Libraries    [application/zip]  45815000 (  44M)
       Resources             [application/zip]  13153037 (  13M)
       Startscreen           [application/zip]  12123491 (  12M)
       Photofun              [application/zip]  15082607 (  14M)
       Background            [application/zip]  15348030 (  15M)
       SVGCalendars          [application/zip]  11189039 (  11M)
       SVGTemplates          [application/zip]  10212950 ( 9,7M)
Er moeten nog in totaal 124.51MB aan bestanden worden gedownload.
Wilt u verder gaan met de installatie en de benodigde bestanden downloaden? [JA/nee]

Bij JA wordt de software wordt vervolgens automatisch geïnstalleerd en kan opgestart worden door in de dash "Kruidvat fotoservice" te zoeken.

Gaat vlekkeloos bij mij evenals installatie van CEWE software van andere fotowinkels

« Laatst bewerkt op: 2014/08/27, 13:15:44 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/27, 13:14:31 »
dubbel sorry
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/27, 15:30:06 »
Beste wowo,

Dank voor je heldere stappenplan!!!!!!!
De installatie gaat tot 'ḱlik op install.pl' prima......dan krijg ik geen  mededeling 'Wilt u install.pt uitvoeren.....bekijken' en de volgende stappen hebben ook geen resultaat.
Morgen ga ik Ubuntu 14.04 installeren.....hoop dan dat  de installatie wel vlekkeloos verloopt.

Groet.
Martin

Frederik

  • Gast
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/28, 12:44:26 »
Bij mij helemaal hetzelfde alleen opent het PL bestand zich in kladblokje. Heb ze maar even een mailtje gestuurd wat ik hiermee moet aanvangen. Wordt vervolgd.

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/28, 12:48:01 »
Hoi Femke,

Ik deel je ongenoegen....vanavond ga ik Ubuntu 14.04 op mijn laptop zetten en probeer in CeWe weer te installeren!

Groet.
Martin
« Laatst bewerkt op: 2014/08/28, 12:56:00 door MartinN »

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/28, 13:26:46 »
Nee helaas....niets gevonden

Gr. Martin

Offline loti

  • Lid
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/28, 15:18:59 »
Mijn ervaring met CeWe fotoboek  is dat deze met een 32 bits systeem wel goed werkt , maar met een 64 bits vaak niet.

In een Xfce werkomgeving: start de terminal en ga naar de uitgepakte  map, en tikt vervolgens in: perl install.pl   en volg de aanwijzingen op het scherm.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/28, 15:22:21 door loti »

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/29, 13:16:58 »
Denk toch dat ik te weinig kennis heb van linux......het lukt me niet om de CeWe software te installeren......jammer!

Gr.
Martin

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/29, 20:06:58 »
Het ligt niet aan je kennis, het ligt aan het feit dat CeWe niet een normale installer levert. Ook voor Windows heb je dit soort onhandige installers...

Frederik

  • Gast
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/29, 21:21:22 »
Ondanks dat ik niet thuis ben en het niet kan uitproberen: CeWe heeft vandaag  mijn e-mail beantwoord en schreef:

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Als u het programma download krijgt u twee bestanden op uw computer.

Een .tgz bestand die u in een map naar uw keuze kunt uitpakken.

Na het uitpakken heeft u twee bestanden in deze map een bestand dat heet
install.pl en een document genaamd eula.txt.

Het bestand install.pl laat zich door de standaard commando regels zoals
''perl install.pl", "sudo ./install.pl''

Tijdens de installatie het scherm met ENTER bevesitigen, de algemene
licentie voorwaarde kunt u met de toets Q verlaten.

Als wordt gevraag de EULA te accepteren kiest u voor ja en met ENTER
bevestigen.

Dan kiest u waar het progamma geinstalleerd moet worden dit bevestigd u
ook met ENTER.

Als het programma de melding geeft dat de gekozen Directory nog niet
bestaat en moeten worden aangemaakt kiest u hier voor ja en klikt u weer
op ENTER om te bevestigen.

Als het downloaden van de overige bestanden begint kiest u weer voor ja en
ENTER om dit te bevestigen.

Als u deze stappen heeft doorlopen zou de installatie moeten werken.

Met vriendelijke groeten
Fotoservice CeWe

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #20 Gepost op: 2014/08/30, 10:18:14 »
Hoi Frederik,

Dank voor je berichtje van CeWe... Ik begrijp de strekking maar weet niet precies wat ik met volgende citaat aan moet:

Het bestand install.pl laat zich door de standaard commando regels zoals
''perl install.pl", "sudo ./install.pl''

Moet ik deze commandoregels ergens invoeren.....??????


Gr. Martin

Offline wowo

  • Lid
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #21 Gepost op: 2014/08/30, 11:28:07 »
Je moet deze commando' s in het programma genaamd " Terminal" invoeren.
Zoek naar dat programma via de dash.
De terminal start altijd vanuit de persoonlijke map locatie.
Als de bestanden daar staan kan je in de terminal het volgende commando invoeren:
./install.plVolgens mij is het namelijk niet nodig om dit commando met root rechten (=sudo) te draaien.
Als bovenstaande onverhoopt toch niet werkt:
sudo ./install.plJe zal je wachtwoord moeten invoeren (bij het invoeren zie je niets op het scherm; dat klopt)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #22 Gepost op: 2014/08/30, 11:42:50 »
-Pak het archiefbestand uit en zorg dat de bestanden uit het archief in je Persoonlijke map belanden
-Open een terminalvenster (zoek in de Snelstarter hier naar)
-Geef het volgende commando in:

perl install.pl

-Nu installeert het programma zich.

Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #23 Gepost op: 2014/08/31, 11:19:41 »
Beste Wowo&Vistaus,

Met jullie suggesties is het uiteindelijk gelukt de CeWe software te installeren.
Thanks!

Groet
Martin

Offline wilfried

  • Lid
Re: linux software voor CeWe fotoboeken.
« Reactie #24 Gepost op: 2014/09/01, 13:01:50 »
ik weet niet of je iets aan deze info heb , maar bij mij werkt het dubbelklikken op dat instal pl bestand niet om de volgende rede
In de bestandsbeheerder bij Ubuntu staat onder bewerken ,voorkeuren , tabblad gedrag  uitvoerbare tekst bestanden  standaard het vinkje bij  "uitvoerbare tekstbestanden uitvoeren als ze worden geopend".(  bij deze optie kreeg je het kladblokje met een tekst bestand)
Nadat ik het vinkje had gezet bij' elke keer vragen "   kon ik het proces wel starten door te dubbelklikken , er opent zich dan wel een schermpje met de vraag uitvoeren  kies hier de optie uitvoeren in terminal 
ik had hier in het forum al een draadje voor aangemaakt zie link:  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85325.msg918777#msg918777
daar cewe en ringfoto de zelfde software gebruiken  hoop ik dat je er iets aan heb