Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] auto umount ext. usbdisk bij afmelden  (gelezen 520 keer)

Offline lijnis

  • Lid
[Opgelost] auto umount ext. usbdisk bij afmelden
« Gepost op: 2014/01/01, 14:56:52 »
Hallo,

Ik heb Ubuntu 12.04 LTS naast Windows XP geïnstalleerd en voor mijn gezin verschillende accounts aangemaakt.
Er is een externe usb-harddisk (ntfs) verbonden aan het systeem. In nautilus kan die door iedere gebruiker worden aangeklikt (gemount) en gebruikt worden.
Het probleem is echter dat als die gebruiker zich afmeld en niet vooraf bewust de usb-disk weer unmount de volgende gebruiker er niet meer bij kan.
Is het mogelijk om de externe usb-drive automatisch te unmounten bij afmelden? Ik heb in allerlei Ubuntu fora gezocht, maar kan niets vinden...
« Laatst bewerkt op: 2014/01/02, 10:30:20 door lijnis »

Offline vanadium

  • Lid
Re: auto umount ext. usbdisk bij afmelden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/01, 16:27:36 »
Dat kan niet anders, denk ik, dan met een script. Deze post geeft een idee van hoe dit kan werken: http://askubuntu.com/questions/263788/unmount-fuse-mountpoints-on-logout. In /etc/lightdm/lightdm.conf kan je blijkbaar een script definieren dat bij het uitloggen uitgevoerd wordt. In dat script kan het unmounten gebeuren.

Eenvoudiger in jou geval is misschien de permissies van de ntfs partities open te zetten. Dan blijft de partitie steeds voor iedereen toegankelijk. Dat doe je door de permissies van het koppelpunt van de harddisk aan te passen.

Offline lijnis

  • Lid
Re: auto umount ext. usbdisk bij afmelden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/02, 10:29:56 »
Dank je wel Vanadium,
Het was even puzzelen maar het werkt nu allemaal prima!
In /etc/lightdm/lightdm.conf de regel
session-cleanup-script=/home/ontkoppelElements
toegevoegd.
Inhoud van ontkoppelElements:

#!/bin/sh
# unmount /media/Elemens (USB harddisk) at logout
umount /media/Elements


Iedere gebruiker kan nu de harddisk aankoppelen, ongeacht of de vorige gebruiker hem had ontkoppeld of niet.
Ik weet alleen niet of de locatie van de script file de meest logische is...

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] auto umount ext. usbdisk bij afmelden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/02, 20:36:45 »
Mooi, en bedankt om terug te posten hoe je het precies hebt aangepakt!