Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zoekprogramma  (gelezen 1917 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Zoekprogramma
« Gepost op: 2017/06/04, 11:58:32 »
Ik zoek een programma waarmee ik op eenvoudige manier d.m.v. een naam in te typen de desbetreffende file naar voren haalt bv een .odt of doc bestand. Nu heb ik al Catfish maar die zoekt niet snel alle bestanden. Ik werk met Xubuntu 16.04 LTS bestandbeheerder Thunar.
Wie kan mij een advies geven?
« Laatst bewerkt op: 2017/06/04, 12:02:05 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jolo

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/04, 12:56:09 »
Als ik het woord zoekprogramma intyp in het zoekveld van Ubuntu Softwarecentrum (software-center), dan heeft alleen regexxer zoekprogramma vijf sterren bij de beoordelingen. Informatie over regexxer kun je onder andere vinden, in deze hyperlink https://www.howtogeek.com/howto/linux/simplify-regular-expression-searchreplace-with-regexxer-on-linux/
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/04, 13:00:14 »
Je kan catfish gebruiken en ook vlot zoeken.
Maak hiervoor een "aangepaste actie" aan (Thunar, menu bewerken, "aangepaste actie"):  klik op het +_teken aan de rechterkant, geef de naam "catfish", de beschrijving "zoeken", de opdracht moet dan luiden
catfish --path=%D --iso-timeJe kan als pictogram bijv. een vergrootglas kiezen (met een klik op "geen pictogram" worden de opties zichtbaar).
In het 2e tabblad "weergavevoorwaarden" van deze gebruikersactie zet je daarbij het vinkje bij alle bestanden.

Nu heb je onder de rechter muisknop een zoekfunctie die je op mappen of bestande kan loslaten. (Ik klik gewoon in een map op 1 bestand, dan is onder de motorkap de mapnaam gekozen waar je in staat.)
NB: Het werkt in het rechter venster van Thunar en ook voor "Locaties" in het linker venster, maar niet als je op "Apparaten" (links in Thunar) klikt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/04, 13:39:43 »
Een launcher zoals Albert zal je hier (zeer) goede diensten bewijzen. Albert indexeert bestandsnamen. Je roept Albert op met een toetsencombinatie (Ctrl+Spatie), typt een deeltje van de naam, selecteert het bestand en <enter>. Je toepassing wordt opgestart met het document gelaten, en Albert is automatisch weer uit de weg. Heel vlugge en efficiënte manier om een file te "launchen". En Albert is razendsnel.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/04, 18:03:38 »
Je kan catfish gebruiken en ook vlot zoeken.
Maak hiervoor een "aangepaste actie" aan (Thunar, menu bewerken, "aangepaste actie"):  klik op het +_teken aan de rechterkant, geef de naam "catfish", de beschrijving "zoeken", de opdracht moet dan luiden
catfish --path=%D --iso-timeJe kan als pictogram bijv. een vergrootglas kiezen (met een klik op "geen pictogram" worden de opties zichtbaar).
In het 2e tabblad "weergavevoorwaarden" van deze gebruikersactie zet je daarbij het vinkje bij alle bestanden.

Nu heb je onder de rechter muisknop een zoekfunctie die je op mappen of bestande kan loslaten. (Ik klik gewoon in een map op 1 bestand, dan is onder de motorkap de mapnaam gekozen waar je in staat.)
NB: Het werkt in het rechter venster van Thunar en ook voor "Locaties" in het linker venster, maar niet als je op "Apparaten" (links in Thunar) klikt.
@HarzG, ik heb dit erin gezet maar Catfish zegt: kan niets vinden. Ik zoek in home/henk/algemeen. Ik zoek naar Timmermans en ik weet dat die naam voorkomt in adressen (.odt) maar hij kan dit niet vinden. Hij kan wel de naam vinden in het adressenboek van Thunderbird.
Wat doe ik fout. :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Zoekprogramma Catfish
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/05, 11:16:41 »
Eerst nog even een vraag: staat het nu bij jou zo zoals het in de bijlage wordt getoond?
Citaat
Ik zoek naar Timmermans en ik weet dat die naam voorkomt in adressen (.odt) maar hij kan dit niet vinden.
... nu begrijp ik je vraag beter:
Catfish zoekt alleen naar namen van bestanden of mappen tenzij je expliciet aangeeft dat ook de tekst in deze bestanden moet worden doorzocht. Dat bereik je door op het tandwieltje rechts te klikken en daar vast te leggen dat je niet alleen “naar” maar ook “in” bestanden wilt zoeken (optie "volledige tekst doorzoeken").
Een prettige toevoeging is trouwens ook de "geavanceerde" zoekfunctie die met F9 in Catfish kan worden geactiveerd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HWE64

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/05, 11:44:38 »
Als ik het woord zoekprogramma intyp in het zoekveld van Ubuntu Softwarecentrum (software-center), dan heeft alleen regexxer zoekprogramma vijf sterren bij de beoordelingen. Informatie over regexxer kun je onder andere vinden, in deze hyperlink https://www.howtogeek.com/howto/linux/simplify-regular-expression-searchreplace-with-regexxer-on-linux/
Werkt hetzelfde als catfish.Helaas niet wat ik zocht.
Een launcher zoals Albert zal je hier (zeer) goede diensten bewijzen. Albert indexeert bestandsnamen. Je roept Albert op met een toetsencombinatie (Ctrl+Spatie), typt een deeltje van de naam, selecteert het bestand en <enter>. Je toepassing wordt opgestart met het document gelaten, en Albert is automatisch weer uit de weg. Heel vlugge en efficiënte manier om een file te "launchen". En Albert is razendsnel.
Weet niet waar ik dit vandaan moet halen in Xubuntu?
Eerst nog even een vraag: staat het nu bij jou zo zoals het in de bijlage wordt getoond?
Citaat
Ik zoek naar Timmermans en ik weet dat die naam voorkomt in adressen (.odt) maar hij kan dit niet vinden.
... nu begrijp ik je vraag beter:
Catfish zoekt alleen naar namen van bestanden of mappen tenzij je expliciet aangeeft dat ook de tekst in deze bestanden moet worden doorzocht. Dat bereik je door op het tandwieltje rechts te klikken en daar vast te leggen dat je niet alleen “naar” maar ook “in” bestanden wilt zoeken (optie "volledige tekst doorzoeken").
Een prettige toevoeging is trouwens ook de "geavanceerde" zoekfunctie die met F9 in Catfish kan worden geactiveerd.
@HarzG, dit heb ik allemaal gedaan maar zoals ik al vertelde wil ik gewoon een tekst snel zoeken en dat heb ik gevonden in een oude topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95592.0 #20 van anton2. Het is Recoll en het zat ook nog eens in de repro van Xubuntu. Deze zoekt heel snel op tekst net als in Windows.
hiermee kan ik verder. het is alleen jammer dat het in het Engels is maar al doende men.
@allen , bedankt voor jullie hulp en info.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/05, 13:38:26 »
Albert is nog vrij nieuw en zit nog niet in de softwarebronnen. Je kan het installeren met een PPA of via een .deb. Zie bijvoorbeeld http://www.linuxslaves.com/2017/01/install-albert-quick-launcher-ubuntu-linux-mint.html

Offline HWE64

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/05, 14:59:33 »
Albert is nog vrij nieuw en zit nog niet in de softwarebronnen. Je kan het installeren met een PPA of via een .deb. Zie bijvoorbeeld http://www.linuxslaves.com/2017/01/install-albert-quick-launcher-ubuntu-linux-mint.html
@vanadium, Thx
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/05, 18:02:08 »
... nog een kleine nabrander.
Het was prettig voor mij om hier in het forum te kunnen leren wat wel/niet goed werkt bij de bestandsbeheerders en de daaraan gekoppelde zoekfuncties. Ik wist niet dat tekst in .odt-bestanden door de Catfish optie "full text" niet kan worden gevonden.

Maar er zijn een paar aandachtspunten bij de zoekapplicaties die wel op tekst kunnen zoeken in "alle" documenten:
Applicaties zoals Recoll die een zoekindex maken van "alle" documenten, kunnen een systeem aanzienlijk vertragen. Dat is afhankelijk van de gekozen instellingen. Het is de vraag of bijv. alle .zip, .7z, .jar, .sqlite, .json moeten worden opgenomen in een zoekindex.
Een onverwacht neveneffect was voor mij daarbij ook de grootte van de databases. De index-database die Recoll van mijn map "documenten" heeft gemaakt, is ca. 1GB. De documenten-map zelf is 3,6GB. Het is voor iedereen dus de afweging of het gemak van Recoll deze prijs waard is.
Een alternatief kan DocFetcher zijn. Hierover staat al iets in de wiki van de Duitse zustersite. Bij DocFetcher zit ook een NL-taalmodule bij. De grootte van de zoekindex van mijn map documenten is met DocFetcher slechts 130MB, d.w.z. aanzienlijk kleiner dan bij Recoll.
Het is nog vrij nieuw,  zit op SourceForge en niet in de gewone softwarebronnen van Ubuntu. Of DocFetcher voor een beginnende Ubuntu-gebruiker geschikt is, moet iedereen zelf uitvinden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HWE64

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/05, 21:02:35 »
Applicaties zoals Recoll die een zoekindex maken van "alle" documenten, kunnen een systeem aanzienlijk vertragen. Dat is afhankelijk van de gekozen instellingen. Het is de vraag of bijv. alle .zip, .7z, .jar, .sqlite, .json moeten worden opgenomen in een zoekindex.
Een onverwacht neveneffect was voor mij daarbij ook de grootte van de databases. De index-database die Recoll van mijn map "documenten" heeft gemaakt, is ca. 1GB. De documenten-map zelf is 3,6GB. Het is voor iedereen dus de afweging of het gemak van Recoll deze prijs waard is.
@HarzG, ik had nog niet aan de belasting gedacht  :'( en ik weet ook niet waar ik die vinden kan. Mijn documenten map is nog groter (4,1 GB). Ik gebruik het programma bijna puur voor tekst.
Henk
Het alternatie zal ik eens bekijken maar ik heb van Vanadium ook al een alternatief gekregen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Zoekprogramma
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/05, 22:14:29 »
Ik wist niet dat tekst in .odt-bestanden door de Catfish optie "full text" niet kan worden gevonden.

Ik ook niet. Vraag me dan ook af waarom dat aangevinkt kan worden?

En zoeken in pdf in de tekst, kan catfish dat dan wel?
Want dat zou mij wel goed uit komen. Ik heb vele duizenden pdf pagina's info en dat bladeren is soms erg intensief.
Zo heb ik net weer een 400 pagina's 'service manual' op de kop getikt. Maar zoek dan maar eens naar de informatie over de schroefjes voor dat ene klepje onder dat dekseltje.  :|
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Zoekprogramma
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/05, 22:49:03 »
Ik wist niet dat tekst in .odt-bestanden door de Catfish optie "full text" niet kan worden gevonden.

Ik ook niet. Vraag me dan ook af waarom dat aangevinkt kan worden?

En zoeken in pdf in de tekst, kan catfish dat dan wel?
Want dat zou mij wel goed uit komen. Ik heb vele duizenden pdf pagina's info en dat bladeren is soms erg intensief.
Zo heb ik net weer een 400 pagina's 'service manual' op de kop getikt. Maar zoek dan maar eens naar de informatie over de schroefjes voor dat ene klepje onder dat dekseltje.  :|
Recoll kan wel tekst lezen in pdf. =D Net nog geprobeerd. ^-^
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Zoekprogramma
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/06, 18:00:24 »
Ik gebruik mijn naamgenoot, Albert nu tot volle tevredenheid
Ik was met Catfish ook niet ontevreden maar kies voorlopig toch voor ALBERT!!
Iedereen bedankt voor de tip maar weer eens