Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren?  (gelezen 740 keer)

douglasd

  • Gast
Ubuntu installeren?
« Gepost op: 2009/01/04, 23:25:36 »
Beste,

Ik ben vanochtend op ontdekkingsreis geweest en heb Ubuntu gedownload.

Ik heb het inmiddels op 2 laptops geinstalleerd naast windows xp. Nu wil ik het op mijn eigen laptop ook gaan doen naast windows vista.

Echter als ik het op de zelfde manier doe als de andere twee geeft hij de foutmelding na het creƫren van de image dat hij geen toegang heeft tot de cd. De installatie kan daarna dus niet doorgaan. Deze foutmelding geeft hij keer op keer.

Iemand een oplossing hiervoor?

Anders dit:

Ik heb de Ubuntu via de cd opgestart zonder dat die hem geinstalleerd heeft. Dit gaat wel goed. Als ik nu op installeren klik ga ik een aantal vragen langs. Ik kom dan bij het volgende schermpje:


(Sorry voor de screenshot van een screenshot maar anders deed die het niet haha...)

Ik vraag me hierbij af of Ubuntu naast vista wordt geinstalleerd? En dat als ik het installeer dat ik dan geen bestanden verlies ofzo van mijn harde schijf omdat die dingen gaat verwijderen.

En dan de laatste vraag: Is Ubuntu na installatie ook weer makkelijk te verwijderen?

Mvg, Steven

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/05, 00:09:51 »
Welkom,
Wat bedoel je met 'foutmelding na creëren van image' Je had toch al een cd om die twee andere laptops te installeren?

En je screenshot ziet er goed uit. Heb je een backup gedaan van je documenten? Naar een externe opslag. En vergeet niet te defragmenteren. (evt. 2 maal) zodat alles naar voren geschoven word op de schijf, maar verder zit dat snor zou ik zeggen. Waarom ben je nu bang, je hebt reeds twee installs gedaan naast windows XP.
Ubuntu moet je niet persé deinstalleren maar je kan achteraf nog altijd die ruimte terug 'free space' van maken. En ik denk dat je ze weer aan kan koppelen maar dat ben ik niet zeker. Daar zal iemand anders wel een antwoord op weten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

douglasd

  • Gast
Re: Ubuntu installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/05, 17:00:58 »
Bedankt!  =D

Ja, bij 2 (oude laptops met xp) heb ik Ubuntu geinstalleerd "inside windows". Gewoon CD'tje heb ik erin gedaan er vervolgens voor de optie install inside windows. Dat leek me ook het veiligst op mijn eigen laptop met windows Vista erop. Ik deed precies hetzelfde alleen nu geeft die dat hij geen toegang heeft tot de cd. Hij zegt iets in de richting van: "Heeft geen toegang tot de cd. De cd wordt mogelijk door andere toepassingen gebruikt. Probeer het later opnieuw." . Ik heb het al 5x geprobeerd, maar het werkt niet.

Iemand een oplossing, of dan maar zoals het op de site staat in de documentatie???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/05, 17:02:42 »
Bedankt!  =D

Ja, bij 2 (oude laptops met xp) heb ik Ubuntu geinstalleerd "inside windows". Gewoon CD'tje heb ik erin gedaan er vervolgens voor de optie install inside windows. Dat leek me ook het veiligst op mijn eigen laptop met windows Vista erop. Ik deed precies hetzelfde alleen nu geeft die dat hij geen toegang heeft tot de cd. Hij zegt iets in de richting van: "Heeft geen toegang tot de cd. De cd wordt mogelijk door andere toepassingen gebruikt. Probeer het later opnieuw." . Ik heb het al 5x geprobeerd, maar het werkt niet.

Iemand een oplossing, of dan maar zoals het op de site staat in de documentatie???

Zo is het 't makkelijkste:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

De (bijna) volautomatische manier om je computer tweevoudig opstartbaar te maken.  :-)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/05, 17:05:04 door Pjotr »

douglasd

  • Gast
Re: Ubuntu installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/05, 17:06:25 »
Bedankt voor dit supersnelle antwoord. Lijkt me een goede pagina!

Bedankt, ik ga hem doornemen.

Leuk trouwns dat Ubuntu!

Super!