Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verbind altijd met voorkeurs netwerk  (gelezen 1090 keer)

Offline hvdwolf

  • Lid
verbind altijd met voorkeurs netwerk
« Gepost op: 2013/05/19, 13:55:48 »
Hoi,

Mijn draadloze router heeft een wpa-2 beveiligd netwerk en een onbeveiligd guest netwerk.
Dit onbeveiligde netwerk heb ik voor vrienden (van mijn kinderen).
Het probleem is nu dat als Ubuntu opstart het altijd aan het onbeveiligde netwerk verbind en niet aan mijn wpa2 beveiligde netwerk, waar mijn NAS en server aanhangen. idem-dito als hij uit de slaapstand komt.
"Vroeger" kon ik in de wpa_supplicant.conf gewoon een priority aangeven. Ik kan niet vinden of ik dat in de standaard gnome netwerk manager ook kan doen. Ik heb dit probleem in feite al 1½ jaar, want zolang heb ik deze router nu, maar het begint me ondertussen flink te irriteren.

In de /etc/NetworkManager/system-connections staan de wireless netwerk config files, maar daar vind ik ook niets in, noch in alle man pages.

Notabene: wicd vind ik, zeker in de nieuwere Ubuntu's (ondertussen 13.04), geen goede vervanging. Vandaar dat ik ook specifiek de standaard gnome-netwerk manager noem.
Iemand een oplossing?


EDIT: Uiteraard weet ik dat ik het onbeveiligde netwerk uit mijn verbindingen kan halen zodat mijn laptop daar niet meer mee verbindt, maar eigenlijk vind ik dit een gebrek. Bovendien verschijnt het toch weer na verloop van tijd in de vebindingen. Waarschijnlijk als er om wat voor reden een probleem is geweest en de network manager weer een uitgebreide "troubleshooting" netwerk scan doet (maar dat is mijn interpretatie).
« Laatst bewerkt op: 2013/05/19, 14:05:31 door hvdwolf »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: verbind altijd met voorkeurs netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/19, 14:44:07 »
Uiteraard weet ik dat ik het onbeveiligde netwerk uit mijn verbindingen kan halen zodat mijn laptop daar niet meer mee verbindt, maar eigenlijk vind ik dit een gebrek.
Waarom vind je dat een gebrek?

Citaat
Bovendien verschijnt het toch weer na verloop van tijd in de vebindingen.
Dat is standaard niet mogelijk. Het gaat niet vanzelf.... Alleen als-ie in de lijst met "herinnerde" verbindingen staat. Maar als je 'm daaruit hebt verwijderd, dan zal het systeem daar niet meer uit zichzelf mee gaan verbinden.

Offline siegi

  • Lid
Re: verbind altijd met voorkeurs netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/19, 15:08:23 »
Een optie kan zijn op gewoon het vinkje bij automatisch verbinden weghalen.
Ik vind het toch raar dat je geen priority kan aanduiden, ik meen dat dit vroeger wel kon. (of was dit soms te complex voor de huis tuin en keuken gebruiker :) )

Offline hvdwolf

  • Lid
Re: verbind altijd met voorkeurs netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/19, 22:22:45 »
Een optie kan zijn op gewoon het vinkje bij automatisch verbinden weghalen.
Ik schaam me diep. Uiteraard kan ik het vinkje weghalen. Waarom ik daar niet aan gedacht heb. Ik moet daar echt een waanzinnige blackout hebben gehad.

bedankt voor je reactie.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/19, 22:32:29 door hvdwolf »

Offline hvdwolf

  • Lid
Re: verbind altijd met voorkeurs netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/19, 22:32:08 »
bedankt voor je reactie.

Uiteraard weet ik dat ik het onbeveiligde netwerk uit mijn verbindingen kan halen zodat mijn laptop daar niet meer mee verbindt, maar eigenlijk vind ik dit een gebrek.
Waarom vind je dat een gebrek?
Omdat ik wel de lijst met opties wil hebben. Het feit dat ik hem zou moeten verwijderen, stuit me tegen de borst. Ondertussen is het al opgelost: zie andere post.  (en dat na 15 jaar linux gebruik)

Citaat
Bovendien verschijnt het toch weer na verloop van tijd in de vebindingen.
Dat is standaard niet mogelijk. Het gaat niet vanzelf.... Alleen als-ie in de lijst met "herinnerde" verbindingen staat. Maar als je 'm daaruit hebt verwijderd, dan zal het systeem daar niet meer uit zichzelf mee gaan verbinden.
Mijn eigen ervaring leert dat dit wel geldt wel voor beveiligde netwerken maar blijkbaar niet voor onbeveiligde netwerken.
Ik heb een atheros wlan kaart en die verbinding is niet altijd stabiel. Daarom gaf ik ook aan dat ik aanneem, dat het op die manier gaat.
Ik heb hem wel degelijk eerder verwijderd en hij is ook wel degelijk "uit zichzelf" terug gekomen.

In ieder geval werk het "automatisch vinkje" uitzetten dus wel. (zucht)