Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten  (gelezen 1971 keer)

FrSu

  • Gast
Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Gepost op: 2015/08/15, 09:11:37 »
Sinds kort start mijn Asus Vivobook na bv een nacht niet gebruikt te hebben alleen nog maar op als de lader aangesloten is. Accu is verder goed, kan er dan gewoon een paar uur mee werken zonder de lader te gebruiken. Staat Mint op in dualboot met Elementary.

Heb nog even getest met uitzetten zonder lader en dan gelijk weer aan. Dat werkt dus ook niet. Tijd van uitzetten zonder lader speelt dus geen rol.

Herstarten vanuit de software zonder gebruik van lader werkt wel gewoon.

Wat kan dit zijn?
« Laatst bewerkt op: 2015/08/15, 09:20:22 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/15, 23:56:49 »
Heb niet de indruk dat het iets te maken heeft met de distro die erop staat, vandaar dat ik het onder Hardware had geplaatst. :o

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/16, 01:04:41 »
Draait-ie al op het nieuwste BIOS / UEFI?

FrSu

  • Gast
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/16, 08:34:48 »
Goedemorgen Pjotr  ^-^

Ik heb daar niks mee gedaan, zou ook niet weten hoe ik dat moet doen.

Echter bij opstart vanmorgen deed hij het wel normaal, zonder gebruik te moeten maken van de lader.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/16, 10:58:17 »
Toch zou ik even nagaan, of er een nieuwer BIOS is:
http://www.asus.com/NL/support/

FrSu

  • Gast
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/20, 11:40:17 »
Moet om e.a. reden spanning hebben om te kunnen opstarten. Accu is goed, direct na opstart kan ik de lader er afhalen en blijft de PC gewoon werken.

FrSu

  • Gast
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/20, 21:23:04 »
Echter nu is het slechter geworden, zodra ik de lader eraf haal gaat de laptop uit. Lijkt wel of hij de accu niet meer ziet.
Zal morgen de boel eens open schroeven.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/20, 21:56:33 »
Ik denk toch dat er iets niet goed is met de lader/accu.
Dat er iets mis zou kunnen zijn met de lader, is natuurlijk grote onzin. Dan zou niks het meer doen.

Met de accu zou uiteraard wel iets mis kunnen zijn; dat is nogal wiedes. Of met het BIOS, vandaar dat ik blijf aanraden om 't nieuwste BIOS op die machine te gooien.....
« Laatst bewerkt op: 2015/08/20, 23:23:17 door Pjotr »

FrSu

  • Gast
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/21, 09:14:48 »
Accu even eruit gehad en opnieuw geplaatst. Probleem lijkt nu weg. Gisteravond ging het laden lampje ook niet meer branden en zag ik ook geen percentage van de acculading in het paneel aangegeven. Dat is nu beide weer aanwezig.

Lijkt wel of de verbinding tussen laptop en accu niet goed was. Maar even aanzien nu.

Offline jolo

  • Lid
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/21, 12:26:08 »
Zou je in Linux Mint of in Elementary OS de batterij status kunnen checken, met een applicatie zoals onderstaande afbeelding (Ubuntu 14.04)



Als deze zoals op de afbeelding voor minimaal 98 % is geladen, maak je een printscreen. Dan sluit je de applicatie af en verwijder je de lader, zodat je de batterij status een half uur later nogmaals kunt checken, en nog een printscreen kunt maken. Of check dat in het terminalvenster, zoals is uitgelegd in deze hyperlink http://www.cyberciti.biz/faq/linux-laptop-battery-status-temperature/ Een quote hieruit
Citaat
upower -i /org/freedesktop/UPower/devices/battery_BAT0

Gaat het trouwens om de Asus Vivobook S200E uit dit topic? En ook dit topic Kop thee over mijn Vivobook. Wellicht is het effect daarvan, nu pas merkbaar.

Edit: Er was is blijkbaar iets mis gegaan bij het kopiƫren plakken. Ik heb dit gecorrigeerd.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/02, 20:11:47 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

FrSu

  • Gast
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/22, 08:57:52 »
Ja, klopt. Kon inderdaad wel eens een corrosieprobleempje geweest zijn. Werkt nu weer prima.

Statistieken kan ik in Elementary niet vinden, zal nog even in Mint kijken.

Daar inderdaad gevonden. Welk item zegt dan iets over de kwaliteit van de accu?
« Laatst bewerkt op: 2015/08/22, 09:10:01 door FrSu »

Offline jolo

  • Lid
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/22, 12:29:58 »
Ik denk dat je daar alleen achter kunt komen, door het te testen. Welke voltage wordt getoond, als de batterij (vrijwel) volledig is opgeladen? En als deze bijvoorbeeld een halfuur alleen heeft gewerkt op de batterij. En als de batterij het haalt, na nogmaals een halfuur. Pas eventueel aan dat het scherm minimaal een halfuur actief blijft, of beweeg af en toe de muiscursor.

Waar je verder op zou kunnen letten, staat in deze Engelstalige http://www.omgubuntu.co.uk/2013/12/check-battery-life-health-ubuntu-linux

Ook zou je de led status op de laptop in de gaten kunnen houden. Namelijk of het ledje/lampje van de batterij wel constant blijf branden. Vooral als het probleem weer opnieuw voordoet, of dan na het inpluggen van de lader wel direct  het ledje/lampje van de batterij en lichtnet gaan branden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

FrSu

  • Gast
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/22, 15:03:05 »
Alles lijkt weer als vanouds te werken, ga ervan uit dat het een slecht contactje was door corrosie van de accu stekker als gevolg van het theebad. ^-^

FrSu

  • Gast
Re: Asus Vivobook alleen op te starten met lader aangesloten
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/19, 09:43:45 »
Hmm, probleem is weer terug. De boel toch maar even weer open maken en de accu loshalen. Stekker verbinding maar even checken op corrosie.

Edit: Dat was het dus inderdaad. Als het niet erger wordt dan dit kan ik er wel mee leven. Klusje van een paar minuten. Ben nog erg blij met mijn Vivobookje voor dagelijks gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/19, 10:05:58 door FrSu »