Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of Kubuntu ?  (gelezen 1294 keer)

Offline elspierre

  • Lid
Ubuntu of Kubuntu ?
« Gepost op: 2008/04/25, 10:17:36 »
Na het boek "Probleemloos overstappen op Linux" te hebben gelezen en  gisteren zowel Ubuntu en Kubuntu 8.04 desktop te hebben gedownload twijfel ik welke ik zal installeren Ubuntu of Kubuntu.

Weten jullie welke de voorkeur verdient en  welke de meeste ondersteuning heeft ?

Bij het boek zat een DVD met Ubuntu 7.03 en op die DVD was ook geintegreerd  de mogelijkheid om de grafische schil van Ubuntu te allen tijde  tijdelijk of definitief te wijzigen in die van Kubuntu. Met de gedownloade CD is dat niet mogelijk.

Bestaat er een gemakkelijke manier om achteraf  net als  bij de DVD tijdelijk of definitief de grafische schil van Kubuntu te installeren en zo ja hoe moet dat dan ?

Ik ben pas een beginneling maar enthousiast voor Linux.

Bedankt voor jullie antwoord.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/25, 10:25:57 »
ik zou voor Ubuntu gaan, los van het feit dat ik kde lelijk vind (persoonlijke smaak natuurlijk) gaat het in Gnome allemaal net even makkelijker en duidelijker dan in KDE, ook vind ik KDE wat slomer dan Gnome, ik ben wel van mening dat KDE zijn software wat netter (of gelikter) afwerkt.

het blijft persoonlijke smaak verder denk ik

Middelburg

  • Gast
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/25, 10:33:57 »
Ik zou voor kubuntu gaan: werkt prettiger en erg goede software.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/25, 10:44:09 »
Ubuntu = vooral gericht op eenvoudige bediening.
Kubuntu = vooral gericht op het bieden van zoveel mogelijk instel- en afstel mogelijkheden vanuit het menu.

Verder zijn ze allebei even goed.

Offline SwaH

  • Lid
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/25, 10:48:01 »
Je kan ook achteraf Kubuntu installeren door kubuntu-desktop in Synaptic aan te vinken. Ik zou dit niet te snel doen omdat je dan de programma's van ubuntu en kubuntu allebei in toepassingen heb staan.

Offline elspierre

  • Lid
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/25, 10:55:55 »
Bedankt jullie. Ik kies voor Ubuntu.

Maar Nu heb ik nog een vraag.
Ik heb Windows XP op een primaire partitie staan en Windows wil ik voorlopig nog even houden. Daarnaast heb ik nog een logische partitie en 53 GB vrije ruimte . Op die vrije ruimte wil ik Ubuntu installeren een root, de swap en de homepartitie. Nu zegt het boek dat ik eeder noemde dat ik voor Ubuntu 3 primaire partities moet aanmaken. Maar ik heb al een primaire partitie en een logisch station zoals ik boven zei .Ik kan dus nog maar 2 primaire partities aanmaken. Kan ik voor de swap of homepartitie ook een extented partitie maken  of is dat niet mogelijk en hoe moet ik het dan oplossen ?
Bij voorbaat dank.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/25, 11:02:15 »
Ubuntu kan helemaal op logische partities (in tegenstelling tot Windows).  :-)

Offline Ramana

  • Lid
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/25, 11:08:27 »
Ubuntu + KDE4
- met ubuntu heb je een goed ingerichte desktop (ietwat beter dan Kubuntu?)
- met kubuntu-kde4-desktop erbij (en KDE4 artwork en extragear-plasma) heb je een heel mooie desktop: snel, strak en intussen al behoorlijk stabiel. Met  KDE4 wil je niet meer terug naar KDE 3.5.9)

Je kunt ook Kubuntu-KDE4 installeren, maar dan onbreken toch een aantal belangrijke pakketten.

van KDE 3.5 is het wel handig om enkele belangrijke pakketten te installeren die nog niet voor KDE4 beschikbaar zijn, zoals: K3b, Amarok en Digikam.

Offline elspierre

  • Lid
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/25, 11:32:59 »
Bedankt Pjotr en Ramana en de anderen.

Pjotr, mag ik ook 2 primaire partities maken, een voor de root- en een voor de homepartititie en een logisch station voor de Swap ? Of is het beter om 3 logische stations te maken.
Waarom het boek zegt dat ik 3 primaire partities moet maken begreep ik ook al niet. Bij voorbaat dank.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/25, 11:40:10 »
Enkele weken geleden heb ik me gewaagd aan een blogpost over partitionering: http://www.linuxontdekt.be/2008/03/22/partitionering/

Ik hoop dat dat wat duidelijkheid geeft.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/25, 11:46:22 »
Citaat van: elspierre
Bedankt Pjotr en Ramana en de anderen.

Pjotr, mag ik ook 2 primaire partities maken, een voor de root- en een voor de homepartititie en een logisch station voor de Swap ? Of is het beter om 3 logische stations te maken.
Waarom het boek zegt dat ik 3 primaire partities moet maken begreep ik ook al niet. Bij voorbaat dank.
Dat mag ook. Voor Ubuntu maakt het simpelweg niet uit. Ik denk dat Jan Stedehouder het zo in zijn boek heeft geschreven, om het zo makkelijk mogelijk te houden. Primaire partities zijn immers het "makkelijkste".

Overigens staan de logische partities zelf, op een primaire partitie! Er is namelijk één primaire partitie met een slim truukje "omgetoverd" tot extended, waardoor *de ruimte op die extended primaire partitie* beschikbaar is voor een onbeperkt aantal logische partities.

Offline elspierre

  • Lid
Ubuntu of Kubuntu ?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/25, 12:00:18 »
Bedankt Pjotr,
Ik heb inmiddels ook al je website bezocht. Er staan goede tips op zowel voor beginners als gevorderden. Ik ga snel beginnen met het installeren van Ubuntu.
Nogmaals allen bedankt. Er is weer een Linuxgebruiker (van 68 jaar) bijgekomen.
Op 17 mei ga ik naar de Linuxdag in de Wibautstraat in Amsterdam.