Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scanner pixma 520 installeren ?  (gelezen 1214 keer)

Offline xmass56

  • Lid
scanner pixma 520 installeren ?
« Gepost op: 2008/08/25, 17:57:57 »
Beste mede edubuntu gebruikers

ik gebruik ubuntu 8.04 en krijg wel mijn al in one printer canon pixma 520 prima geinstalleerd maar niet de scanner mogelijkheid van hetzelfde apparaat. Xsane en Kooka zien geen scanner.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Bij voorbaat al mijn dank voor goede suggesties.
Noël

scanner pixma 520 installeren ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/25, 18:15:31 »
Ik zit ook met dit probleem. Het schijnt dat je iets extra's moet installeren in The Gimp. Ik weet nog niet wat. Via Xsane is er (nog) geen ondersteuning. Kooka schijnbaar ook niet dus.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline mcgyver

  • Lid
scanner pixma 520 installeren ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/25, 21:43:19 »
Heb dezelfde all in one. Ik kan zowel printen als scannen. gewoon met de drivers van Canon,  te vinden op hun website. Als ik me niet vergis moet je vier dingen downloaden. Twee voor driver en twee voor scanner. Had beloofd dat ik eens een how-to zou schrijven, maar heb te weinig tijd. Zoek even op dit forum. Er zijn al simpele oplossingen voor.

Offline xmass56

  • Lid
scanner pixma 520 installeren ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/26, 18:20:48 »
Bedankt voor jullie tips,
Zou het erg fijn vinden als je die How To alsnog eens zou schrijven Mcgyver want het is me nog niet gelukt. of maar half beter gezegd. Ik kan nu scannen met scangear onder gimp. maar dat is nogal omslachtig zeker om uitsnedes te maken van de scanplaat.
onder kooka en XSane en Scanner utilitys gebeurd er niets behalve een mededeling geen devices found.
Ik heb via de link help.ubuntu.com/community/Lifetec9385Config een config voor canonmp520 gemaakt in etc/usr/share/sane en in /etc/sane.d/gt68xx.conf:  genaamd canonmp520.conf met daarin   vendor 0x04a9 [canon]       product=0x1724 [MP520 series]    en   libusb:008:003  volgens het voorbeeld van de link
maar scanimage -L  in terminal  geeft geen scanner aan.
Ook verder vind ik geen indicatie dat ik een scanner aangesloten heb via een usb-poort.
De software van Canon heb ik gedownload en geinstalleerd vond daar maar 1 pakket voor de printer en 1 pakket voor de scanner.

Iemand een idee hoe nu verder?
alvast weer bedankt
Noël

Offline xmass56

  • Lid
scanner pixma 520 installeren ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/27, 12:55:11 »
halle beste medegebruikers,

Ik heb op dit forum gezocht maar nog niet echt de oplossing gevonden.
Ik probeer nu gnome-scan-0.5.1 te installeren maar als ik in terminal configure intyp zie ik als laatste melding van het script dat het programma Sane niet gevonden wordt, terwijl dit wel via synaptec is geinstalleerd. kom ook hier dus niet verder mee.

alvast bedankt en groeten
Noël

Offline xmass56

  • Lid
scanner pixma 520 installeren ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/29, 13:55:34 »
Hallo medegebruikers,

Ik heb een prima oplossing gevonden, om de  canon pixma mp 520 en diverse andere canon multi apparaten onder ubuntu te laten werken.
Ga naar  http://mp610.blogspot.com en download de  SANE tar.gz nightly snapshot package. dat is een tar file dus unpack met sudo tar zxvf filenaam  volg dan weer de instructies op mp610.blogspot.com vanaf Build SANE. Ga  ga na of je libusb-dev pakket geinstalleerd heb of doe dat voor alle zekerheid gewoon nog eens met synaptec of zo. de rest wijst zich vanzelf.
Bij mij werkte dit perfect. Ik kan nu scannen tot en met 2400dpi/inch in alle scanpakketten wordt de scanner herkend soms niet onder de goede naam dan is het een pixma 610 maar werkt prima.
succes allen en bedankt.
Noël